הקורונה והחרדים: פרסום ראשון; הגר"ח קיבל את מתווה הפשרה

לאחר שמספר רבנים וקהילות החליטו להמשיך ולהפעיל את תלמודי התורה, ישיבות וכוללים, כמעט כבשגרה, נערכו שיחות קדחתניות לפתרון העניין | המתווה שאושר ע"י הגר"ח: לא להפוך את המשטרה לכוח משימה שצריך לאכוף את ההנחיות כאשר הציבור מקיים את הוראת הרבנים

חרדים 15.3.2020 | 20:31

פגישת ראשי המועצות צילום: באדיבות המצלם

מאז אתמול, לאחר שמספר רבנים וקהילות החליטו להמשיך ולהפעיל את תלמודי התורה, ישיבות וכוללים, כמעט כבשגרה, נערכות שיחות קדחתניות לפתרון העניין. בשעה 20:25 התקבל האישור משר התורה והמתווה ייצא לפועל החל ממחר (שני) בבוקר, כפי שהציע שר הפנים דרעי בשיחה עם ראש הממשלה נתניהו.

אתמול (מוצ"ש) הורה שר התורה הגר"ח קנייבסקי כי יש להמשיך את הלימודים במוסדות כבשגרה, כאשר על פי הפרסום של משה ויסברג כאן ב'בחדרי חרדים', ההוראה נותרה גם לאחר דיון ובהחלטה שקיבל גם היום שר התורה הרב קנייבסקי. בנוסף היו לא מעט רבנים שהורו כך.

שעות לאחר מכן, פנו מלשכת ראש הממשלה לראשי הסיעות החרדיות, וביקשו לפתור את העניין. בכלי התקשורת הכלליים עלו טענות למה כאשר מדובר באולמות ובתי עסק של המגזר הכללי, נבדקו למעלה מ-500 בימים האחרונים ונגד כ-20 שהפרו את ההנחיות ברחבי הארץ, ננקטו פעולות אכיפה - אולם לעומת זאת במגזר החרדי, נרשמו לא מעט הפרות, אך לא ננקטו פעולות חקירה.

בשעות הצהרים (שני) הגיעו קציני משטרה לביתו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי ברחוב רשב"ם בבני ברק, זאת כחלק מביקור בבתי רבים על מנת להחתימם. לקצינים התלוו בין היתר הרב נפתלי הלפרין רכז ההלכה הארצי ב'איחוד הצלה', הרב דניאל שטרן בנו של הגרש"א שטרן רב מערב בני ברק, רס"ר קובי פרטיג מתאם קשרי קהילה, מב"ס זק"א ואיתור נעדרים, וכן הרב חנניה צ'ולק יו"ר ארגון עזר מציון.

המשלחת שכללה את מפקד משטרת מרחב דן סנ"צ מומי בוריה, סנ"צ הוד לוי ראש אג"מ דן, סנ"צ יאיר וייצנברג מת"ח בבני ברק, ביקרו גם אצל הגאון רבי יצחק זילברשטיין, הגאון רבי שמעון בעדני, הגאון רבי שמואל אליעזר שטרן, הגאון רבי יהודה סילמן והרב סיני הלברשטאם. הרבנים חתמו על מכתב בו צויין כי במסגרת "וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם", יש לשמור על הוראות הרופאים ולשמור על כללי ההגיינה, זאת על מנת להשתדל כמה שיותר שלא להפיץ את מחלקת הקורונה עוד ועוד.

המכתב פורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים' בשעות הצהרים, ובמשטרה הביעו שביעות רצון מהעניין וקיוו כי זה ישפיע על רבנים נוספים מה שיביא בסופו של דבר לפתרון בעניין הפרות הנחיות משרד הבריאות. בשעות האחרונות, נעשו פעולות קדחתניות של העוסקים במלאה בצד החרדי, וגם מצד המשטרה וראש הממשלה נתניהו.

בשעות הערב נועד ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הרבנים הראשיים לישראל, מזכירי מועצות גדולי התורה האשכנזיים והספרדים, יו"ר וועד הישיבות, ראשי הסיעות וראשי ישיבות מהציונות הדתית, כדי לבחון פתרונות להחניות משרד הבריאות הפוגעים בציבור החרדי. "בדיון הוסכם כי יש לשמור על הנחיות משרד הבריאות, תוך מציאת פתרונות ללימוד תורה" נכתב בהודעה שיצאה משלכת ראש הממשלה.

אולם עד לשעה האחרונה נמשכו המגעים כדי להגיע להסדר שמחד יאפשר את המשך קיום עולם התורה ובתי הכנסת, ומאידך שלא להפר ברגל גסה את הנחיות משרד הבריאות - ובתווך לא להפוך את המשטרה לכוח משימה שצריך לאכוף את ההנחיות כאשר הציבור מקיים את הוראת הרבנים.

לאחר מאמצים מרובים, בין היתר של הרב חנניה צ'ולק, מזכיר מועצת גדולי התורה וראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין, הצליחו להגיע להסכמה שהתקבלה על ידי גורמי אכיפת החוק מחד ועל ידי הרבנים מאידך. על פי ההסדר המסתמן, כך מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים', בתלמודי התורה בהם יתקיימו לימודים, לא ישהו בחלל אחד יותר מ-10 בני אדם. באשר לישיבות, סוכם כי התלמידים יפוצלו בחללים שונים, וזאת על מנת לעמוד בכללים אותם קבע משרד הבריאות.

במהלך פגישת ראש הממשלה עם הנציגים החרדים, תהו הגורמים המקצועיים במשרדו, מדוע מתעקשים בבית הרב קנייבסקי להמשיך את שגרת הלימודים, כאשר ממילא הישיבות יוצאים לבין הזמנים בעוד עשרה ימים. מזכיר המועצת החסידית הסביר כי מדובר בבעיה של "ביטול תורה".

אחד הנוכחים במשרד, חילוני, השיב בשאלה: "בבין הזמנים אין בעיה של ביטול תורה?", והציע שילמדו בבית הכנסת בקבוצות קטנות או בבית כמו שלומדים בחופשות.

‏השר אריה דרעי ניסה להציג מתווה כי שערי הישיבות ייסגרו כאשר התלמידים נשארים בפנים - אין יוצא ואין בא. נתניהו התנגד וטען: "זה יהיה כמו הספינה היפנית".

לבסוף לא ניתנה שום החלטה בשל היעדרותם של ראשי סיעת יהדות התורה, בדגש על חה"כ גפני שמייצג את הגר"ח קנייבסקי. ניתן למזכירי המועצת וליו"ר ועד הישיבות יממה לנסות ולשנות את ההחלטה בהסכמה מול הרבנים.

על פי הדיווח של אהרן רבינוביץ מ'הארץ', לשם קיום התנאי המוצע, הציע השר אריה דרעי כי ישתמשו בכיתות של הסמינרים ובתי הספר של הבנות שאינן לומדות.

לפני ההכרעה הסופית, מזכיר מועצת דגל התורה אברהם רובינשטיין, נכנס למעונו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי שאישר את המתווה והכל בא על מקומו בשלום.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום