פרשת יתרו תש"פ, פטיט קסטל, יקב קסטל.

מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: פטיט קסטל 2018, יקב קסטל

יין ואלכוהול 14.2.2020 | 10:13

באדיבות המצלם

פרשת יתרו תש"פ, פטיט קסטל 2018, יקב קסטל

השבוע יש לנו את מעמד הר- סיני. מלבד מתן התורה הלאומי הגדול, יש לכל אחד ואחד מאיתנו 'מתן תורה' פרטי, גם לנשמה וגם לגוף, ועלינו להכין את עצמנו אליו.

רבי יהושע בן חנניה השווה את התעלות לומדי התורה לאכסון יין בכלי חרס (תענית ז/א).

כשקוראים שם את הסיפור, זה נראה כאילו שרבי יהושע התעלל בקיסר ובבת החצופה שלו, שדיברה לא יפה. אבל כאשר רבי יהושע השווה את לומדי התורה לכלי-חרס, הוא לא התחמק בתשובה סתמית, אלא באמת יש השוואה מאד ברורה ביניהם.

כיום מאחסנים ומקררים את היין באמצעים מכניים, אבל בזמנם היו מחזיקים את היין בכלי-חרס במערות, החרס נושם ומאבד קצת מהנוזלים, אבל שאר היין משתבח, ולא מעט ממנו נספג בדפנות, עד שאפשר להשרות אותם במים, ולקבל יין די טוב, וזה נקרא  "חֶרֶס הַדְּרִיָאנִי" (ע"ז  כט/ב). כיום עושים זאת בעיקר בחביות עץ אבל יש כאלו שמשתמשים גם במיכלי בטון. זאת אומרת שה'חבית'  שותפה מלאה בתעשיית היין.

כך זה גם אצל לומדי התורה, לא רק השכל-היין  שלהם הופך להיות תורה, "נכנס יין יצא סוד" (ערובין סה/א). אלא הגוף הפיזי בעצמו, גם כן שותף לקדושת התורה, הוא מתקדש ומיטהר, ואף עתיד לקום שוב בתחיית המתים. אם היו מחזיקים את היין בכלי כסף וזהב, אפילו אם היין לא היה מתקלקל, הכלי לא היה הופך להיות שותף במאומה. לא נושם, לא מקרר ולא סופג.

תתפלאו לשמוע שגם היום ישנם ייננים שבקשו להחזיר את הגלגל אחורנית, ומאחסנים יין בכלי חרס. אחרים עשו מיכלי בטון גדולים, שיש בהם חלק מהתכונות של חרס, ואותם מיכלי הבטון אפשר לעשות הרבה יותר גדולים וחזקים.

לכבוד זה אציע הפעם דווקא יין שנשמר גם במיכל בטון.

'Petit Castel – פטיט קסטל' הינו היין השני מבית 'יקב קסטל'. היין הוא ממסך בין זני ענבים שמקורם בצרפת, קברנה סוביניון, מרלו, פטי ורדו, קברנה פרנק ומלבק. היין התיישן במשך 12 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות ועוד 4 חודשים במיכלי בטון.

הצבע, אדום סגלגל, עם גוף בינוני מלא, פירותי, נגיעה עדינה של חבית, יין מאוזן טאנינים מעודנים.

השבוע יצא לשוק פטיט קסטל 2018 מחירו 125 ₪

כשרות: רבנות מקומית, .O.K, ובד"ץ בית יוסף.

לחיים ושבת שלום

שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.
http://kosher-wine.co.il

לעמוד היקב

הרצאה ייחודית, מעניינת וטעימה."כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום