כך יהפוך צה"ל למהיר וקטלני הרבה יותר

התכנית הרב שנתית של צה"ל פורסמה הערב והיא ממוקדת בהבאתו של צה"ל אל הקצה הטכנולוגי בכל התחומים החל בחימוש מתקדם וכלה בהגנה המתקדמת ביותר

חרבות ברזל 13.2.2020 | 20:26

אילוסטרציה | דובר צה"ל

בתום תהליך מעמיק ויסודי, יוצאת היום (חמישי) לדרך "תנופה", התוכנית הרב-שנתית החדשה של צה"ל (2020-2024) שבמרכזה העצמת הקטלניות – בהיקף ובדיוק.

בשנה האחרונה פעלו עשרות צוותים לניתוח ביקורתי של המציאות האסטרטגית-מבצעית ומצבו של צה"ל ביחס לאיומים ולאתגרים המתפתחים. במסגרת התהליך, נכתבה תפיסת ההפעלה לניצחון, שכל תכליתה היא שיפור אפקטיביות הלחימה של צה"ל והגדלת היתרון הצבאי, וממנה גובשה התוכנית החדשה, שאושרה על ידי שר הביטחון והוצגה לראש הממשלה, ובהמשך תובא לאישור הקבינט.

"התוכנית תביא להעצמת הקטלניות בצה"ל, הן בהיקף והן בדיוק, ותיצור תנאים לקיצור משך המערכה", ציין הרמטכ"ל.

להלן הנושאים המרכזיים בתוכנית הרב שנתית 'תנופה':

1. שימור האנשים הטובים והמתאימים ביותר לשירות בצה״ל.

2. העצמת היכולת של היחידות בקצה המבצעי של צה"ל.

3. הגדלת המענה למעגל השלישי (איראן) באמצעות הקמת גוף מטה לזירה האיראנית. מדובר בצעד שכולל התארגנות ייעודית במטה הכללי לניתוח ותכנון המערכה מול איראן בעת שגרה, חירום ומלחמה.

בנוסף, על מנת להשיג יכולות חדשות ולשדרג ולבסס קיימות, הוחלט עוד על פיתוח תחום איסוף מהחלל, זאת באמצעות הרחבת האיסוף בתנאי מזג אוויר שונים ובלילה, ועל ידי הקמת מערך "לווינות בחזרתיות גבוהה" על בסיס לווינים קטנים.

תחום יכולות התקיפה יקבל אף הוא חיזוק משמעותי, על ידי התעצמות באמצעים טכנולוגיים לכלי הטיס של חיל האוויר וביכולות השמדת טק"א (טילי קרקע אוויר) של האויב.

4. חיזוק העליונות המודיעינית ויכולת האיסוף.

 השר בנט מתייחס לתכנית. צילום: טל עוז / משרד הביטחון.

5. הקמת תשתית קישורית דיגיטלית, שבאמצעותה "כולם יוכלו לדבר עם כולם" (המג"ד עם הטייס, הטנק עם מפעיל הכטמ"ם וכו').

6. הרחבת מגוון החימושים והיקפם בכל הזרועות.

על פי התוכנית הרב שנתית החדשה שכוללת הצטיידות בחימושים בראי עשור קדימה, יוכפל כבר בחמש השנים הקרובות מספר החימושים המדויקים של צה"ל. בנוסף, ירכשו כלי טיס חדשים - שתי טייסות קרב וטייסת מסע״ר במהלך רב שנתי ארוך טווח (עשור).

כמו כן, יוקמו תאי מודיעין ואש, שיובילו לשיפור יכולות ההפעלה המתואמת והמתוזמנת של יכולות אש, סייבר ופעולות חשאיות.

לטובת סנכרון ותיאום ממדי התקיפה השונים, ייבנו תאי תכנון תקיפה הטרוגניים הכוללים את כל רכיבי המהלומות הרב-ממדיות בתהליך מבצעי אחוד.

7. חיזוק יכולות כוחות היבשה ומוכנותם.  תימשך גם ההתעצמות בטנקי מערכה מתקדמים (מרכבה סימן 4), נמ"רים ואיתנים, ויינתן ויירכשו אלפי משאיות מתקדמות במהלך 5 השנים הבאות. במקביל, תיסגר חטיבת טנקים ויצומצם מספר הטנקים בחטיבות ההגנה. בנוסף, כאמור, תבוצע לאור התר״ש, החלפה של כ-150 טנקי מרכבה 3 בטנקים מתקדמים (מרכבה סימן 4). 

8. מיצוי הממד האווירי בכלל ובתמרון הרב-זרועי בפרט. התמרון הרב זרועי יאפשר לצה"ל להפעיל את כל חלקיו ביחד כיחידה אחת במטרה למצות באופן מוחלט את המהלומה הצבאית על האויב.

9. התאמת האימונים לאתגרי המרחב האורבני ולמתאר האויב הצפוי (אימונים מדמי מציאות). במסגרת התוכנית החדשה, יוקמו מתקני אימונים ללחימה אורבנית, הכוללים אימונים מדמי מציאות ואתגרי שדה הקרב. מתקני האימון לשטח בנוי - יאפשרו התנסות בלחימה רב-זרועית (כולל תת-קרקע) וישלבו אמצעי בקרה ותחקור מתקדמים.

10. הרחבת יכולת ההגנה – הגנה אווירית, מרחבים חכמים בגבולות ובאיו"ש: צה"ל יעסוק בפריסת הגנ"א ארצית – ׳כיפת ברזל׳ תעבור מהגנה סוללתית לפריסה ארצית של מרחבי הגנה. במסגרת ראייה רחבה, תינתן גם הגנה רב-שכבתית כמענה לאיומים שונים (ירי תלול מסלול, לטילים מדויקים, טילי שיוט וכטמ"מים), שתופעל בעתיד על ידי חמ"ל אחוד בשגרה ובחירום.

לצד זאת, מתוכננת תוכנית רב שנתית לייצור רציף של מיירטים על מנת להגדיל את "תעודת הביטוח" ההגנתית מול איום התמ"ס (תלול מסלול). 

חטיבות ההגנה המרחביות ישודרגו למרחבים חכמים, ובאמצעות יכולות דיגיטליות, קישוריות ובינה מלאכותית ידעו לזהות, להפליל ולהתריע מפני פעילות חבלנית עוינת. צעד זה יאפשר תרגום ידע נצבר בשטח לפעולות מבצעיות בטווחי זמן קצרים. 

במסגרת התר"ש יתקיים מבצוע מקטעי "גבול חכם", עם הקמת גדודי הגנה מרחבית ייעודים, שיורכבו מפלוגות ייחודיות בעלות יכולות רובוטיקה ויירוט. תתבצע גם הפעלת הגנה רובוטית על ידי רחפנים וכלים בלתי מאוישים שיפעלו באופן אורגני כחלק מהבט"ש (ביטחון שוטף).

כמו כן, יינתן דגש מרכזי על ביסוס המכשול הדרומי, השלמת המכשול בלבנון וקידום יכולות חדשות בתחום ההגנה בסייבר.

11. התאמה ארגונית של המטה הכללי והמפקדות הראשיות של צה"ל.

12. הטמעת תרבות צבאית – הצבא במקצוע, תרבות התחקיר, משמעת.

חלקים נרחבים מהתוכנית ממומשים כבר באמצעות המשאבים העומדים לרשות צה"ל (תקציב 2020 והסכם הסיוע האמריקאי) ומתוך תקציב שצה"ל מפנה בתהליך השתנות פנימית, שכולל סגירת מסגרות סד"כ ישנות ותעדוף פנימי.

שר הביטחון נפתלי בנט מסר, כי ״לאחר תהליך יסודי ומעמיק עם הרמטכ״ל, מפקדי צה״ל, ומערכת הביטחון, אישרתי את עיקרי תכנית ״תנופה״ שתאפשר לצה״ל להלום באויב מהר יותר, בעוצמה גדולה יותר, עם כושר השמדה חזק יותר, ובכך להכריע את האויב ולהביא לניצחון.  צה״ל מהיר, חזק וקטלני.

התכנית תובא לאישור הקבינט על פי כל התהליכים הנדרשים. יש לי ביטחון גדול בצה״ל ובמפקדיו, ובראשם הרמטכ״ל אביב כוכבי. תר״ש תנופה היא תכנית נכונה שמביאה לידי ביטוי את היתרון היחסי של צה״ל לנקודת המגע מול האויב בשביל לפגוע בו בצורה קטלנית ומכריעה. התכנית מחזירה את ערך הניצחון לראש סדר העדיפויות״, אמר בנט.

כיכר השבת

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום