שר המשפטים אוחנה: "צריך להחליט מי כאן האדון - בג"ץ או המחוקק"

באירוע השקת הספר 'מפלגת בג"ץ', שכתב עו"ד שמחה רוטמן, אמרה שרת המשפטים לשעבר איילת שקד כי "בפסק הדין של היבא יזבק ראינו סוף סוף שיש מחנה שמרני בבג"ץ, פעם זה לא היה יכול להיגמר 4 נגד 5" וזקפה זאת לזכות השינויים שערכה בתקופת כהונתה במשרד

פוליטי 13.2.2020 | 09:48

שר המשפטים אמיר אוחנה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

אמש (רביעי) התקיים אירוע ההשקה לספר 'מפלגת בג"ץ', שכתב עו"ד שמחה רוטמן מ'התנועה למשילות ודמוקרטיה' בהשתתפות כ-500 אנשים ובמעמד שר המשפטים אמיר אוחנה ושרת המשפטים לשעבר איילת שקד.

שר המשפטים אוחנה אמר כי "אמנם יש חברי כנסת שמחוקקים חוקים, אך בג"ץ בפרשנותו במהלך השנים אומר במקרים מסוימים באופן מובהק "לא מקובל עלי החוק הזה". לכן הפרשנות שייתנו השופטים תהיה כל כך מצומצמת עד שהיא תביא למצב שהחוק פשוט לא ייושם".

אוחנה תקף את הרשות השופטת ואמר כי "הם שלא נבחרו, ושמייצגים את הרשות שהיא הכי פחות דמוקרטית מבין השלוש - יקבעו מה יהיה פה", אוחנה הוסיף כי "הרטוריקה שלהם תמיד תהיה של 'איפוק' ו'איזון'. הטעות היא שלאורך השנים נבחרי הציבור שלנו פשוט לא הרימו את ראשם אל מול ההתנהלות הזו".

"למרות זאת, יש לנו הזדמנות אמיתית לעשות שינויים", הסביר אוחנה ואמר כי "השינוי הראשון שצריך לעשות הוא להביא את פסקת ההתגברות ולחוקק אותו - זה הדבר הראשון שצריך להעביר. היא בעצם קובעת מיהו האדון ולמי תהיה המילה האחרונה. והפסקה הזו אומרת המילה האחרונה בסוף תמיד תהיה למחוקק".

שר המשפטים סיכם ואמר "בואו נחליט מי כאן האדון, בכנסת שתקום נעביר בהקדם את פסקת ההתגברות כדי לקבוע זאת".

ח"כ איילת שקד ממנהיגי מפלגת 'ימינה' סיפרה כי כשהיא נכנסה למשרד המשפטים ורצתה לעשות מספר דברים כמו פסקת ההתגברות, לא היתה לה היכולת לעשות אותם בגלל שר האוצר משה כחלון שהטיל וטו כמו גם לעשות שינויים בחוקי יסוד אחרים. "ידעתי שצריך לשחק בכללים הקיימים, ולכן לאחר ניתוח המצב, הגעתי למסקנה שהדבר הכי חשוב זה מינוי שופטים ומהי האג'נדה המשפטית והערכית של השופטים", אמרה שקד והוסיפה, "בואו לא ניתמם, לכל אחד מהם יש תפיסת עולם וערכים משלו".

שקד אמרה כי "הרבה מאד זמן בוועדה למינוי שופטים שלט צד אחד של המפה הפוליטית, אבל אני יצרתי רוב אחר בוועדה. כמובן שכל עוד השמאל שלט בוועדה אז "זה היה בסדר" אבל אם הימין שולט אז זה כבר "שחיתות".

שרת המשפטים לשעבר אמרה כי כשהיא נכנסה למשרד המשפטים היא ניסתה להתחיל עם "המהפכה שכנגד", אבל זה לוקח זמן לטענתה.

"בפסק הדין האחרון של בג"ץ על היבא יזבק ראינו סוף סוף שיש מחנה שמרני, פעם זה לא היה יכול להיגמר 4 נגד 5", אמרה שקד.

"לאורך הקדנציה שלי פגשתי אנשים מוכשרים עם תפיסת עולם שמרנית שעשו התמחות בפרקליטות אבל עזבו לאחריה. נזפתי בהם, מכיוון שאני חושבת שהם היו צריכים להשאר. אם זה היה קורה, היינו מגיעים למצב שהיום היו לנו יותר דמויות שמרניות במערכת הפרקליטות". כך שקד.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום