יפתחו את סכר דגניה? עוד עליה במפלס הכינרת

מפלס הכנרת עלה מאתמול בבוקר ב-3.5 ס"מ כתוצאה מ-15 מ"מ של גשם והתגברות קלה בזרימות • ברשות המים כבר נערכים לאפשרות של פתיחת סכר דגניה - כעבור שנים

חדשות בארץ 13.2.2020 | 08:42

דוד כהן, פלאש 90

מפלס הכנרת עלה מאתמול בבוקר (רביעי) ב-3.5 ס"מ כתוצאה מ-15 מ"מ של גשם והתגברות קלה בזרימות הנחלים אל הימה.

ברשות המים מעדכנים הבוקר כי מתחילת עונת הגשמים עלה המפלס ב- 1.82 מטר. כעת חסר לכנרת מלאה 1.16 מטר.

רשות המים מעריכים כי גם בימים הקרובים תחול עלייה נוספת במפלס הכנרת למרות שלא צפויים גשמים נוספים עד לתחילת השבוע, וזאת כתוצאה מזרימות במחלים מהגשמים שירדו במערכת החורפית האחרונה.

בעקבות המשך עליית המפלס, קבעו אתמול ברשות המים מספר נקודות, כדי להיערך לאפשרות של תפיחת סכר דגניה, אחרי שנים.

המומחים קבעו כי סכר דגניה יפתח אם בסוף פברואר (בתאריך 29.2) תחזית מפלס הכנרת ל-5 ימים הבאים תעבור את מפלס 209.3- מ' (50 ס"מ מתחת לקו האדום העליון).

נקודת ציון נוספת שניתנה: אם בתאריך 21.03 תחזית מפלס הכנרת ל-5 ימים הבאים תעבור את מפלס 209.0- מ' (20 ס"מ מתחת לקו האדום העליון).

ההחלטה התקבלה מתוך הבנה כי לא ניתן להמתין עם פתיחת הסכר עד למצב בו הכנרת מגיעה לקו האדום העליון שהינו 208.8- מ', וזאת מאחר וקצב עליית המפלס עשוי להיות מהיר משמעותית מיכולת שחרור המים מהכנרת דרך סכר דגניה.

סכר דגניה הנמצא בחלקה הדרומי של הכנרת, מווסת את זרימת מי הכנרת דרומה לנהר הירדן ובהמשך לים המלח. בשנה גשומה במיוחד, בה מפלס הכנרת עולה ומתקרב לקו האדום העליון, על רשות המים להחליט אם לאשר את פתיחת הסכר בכדי למנוע הצפות בישובים השוכנים לחופי הכנרת.

דרך הסכר הפתוח יכולים לזרום עד 150 מ"ק בשנייה, קצב זרימה זה מביא לירידה של 7.5 סנטימטרים במפלס הכנרת במשך יממה.

ברשות המים נערכים לפתיחת הסכר רק בהנחה שספיקת השחרור מהסכר תהיה 70 מ"ק לשנייה. ספיקה זו מאפשרת בעת גלי גאות מקבילים כדוגמה בירמוך, לצמצם את ההזרמה מהכנרת ובכך למזער נזקים במורד הירדן.

מנהל רשות המים, גיורא שחם: "קביעת נקודות גובה קריטיות מדויקות לפתיחת סכר דגניה בהתאם למפלס המים באגם במועדים השונים היא הכרחית להיערכות נכונה למניעת הצפות בישובים הסמוכים לכנרת לצד שמירה שלנו על המים בכנרת כמשאב חשוב מאין כמוהו לכולנו. רשות המים עושה את כל המאמצים בכדי למנוע את פתיחת הסכר בהמשך החורף, ודואגת לשם כך לשאוב מדי יום כ-מיליון קוב מים מהכנרת ולהעבירם למוביל הארצי".

כיכר השבת

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום