עוד זעזוע בשוק התקשורת: סלקום תרכוש את גולן טלקום

מגעים מתקדמים לרכישת גולן טלקום על ידי חברת סלקום • אלקטרה צריכה – המחזיקה בגולן טלקום – תקבל תשלום או מניות בחברת סלקום בסכום של בין 450 ל-600 מיליוני שקלים, רווח של מאות מיליוני שקלים • בתוך כך: בית המשפט המחוזי דחה את עתירת סלקום, גולן טלקום ואקספון, נגד מכרז דור 5 • אישור עסקת הוט-פרטנר עומד בסימן שאלה וייתכן שביצועה לא ישתלם

תקשורת 10.2.2020 | 16:45

גולן טלקום תתמזג לסלקום | צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90

סלקום בדרך לרכישת גולן – ככל הנראה, הממונה על ההגבלים העסקיים, תאשר את העסקה. את דבר הרכישה חושף היום ארז ליבנה ב'ביזפורטל', שכבר פרסם לפני מספר חודשים שאת המיזוג אותו תאשר כנראה, הממונה על ההגבלים העסקיים – מיכל הלפרין, מכנים בשוק התקשורת "מיזוג קטן", זאת לעומת המיזוג הגדול של הוט המבקשת לרכוש את פרטנר.

אולם לפני שנספר על פרטי העסקה, נביא תגובה שקולה של גולש ב'ביזפורטל', מול תגובות נזעמות של קפיטליזם אכילת החלשים ואי תחרות. וכך הוא כותב: "המחירים היום, של 8 דולר לחודש לחבילת סלולר, הם מחירי הפסד, שהחברות האלה מסבסדות אתכם, בגלל התחרות הלא שפויה שנוצרה בארץ, מכל מיני סיבות שלא אפרט כאן.

"בעלי המניות צריכים להרוויח, והעובדים צריכים מקום עבודה יציב (ובינתיים רק מפטרים אותם), דבר זה יוכל לקרות, רק אם המחירים יהיו סביב 60-70 שקל לחבילה של הכל כלול ללא הגבלה. אתם רוצים דור 5? במחירים הנוכחיים אי אפשר לפתח כלום! רק ללכת אחורה אל עבר פשיטת רגל, ואז המצב יהיה הרבה פחות טוב ותחרותי לכולם. המיזוג הזה יעשה טוב וצדק עם כולם. וגם אם המחירים יעלו בעשרה שקלים – זה הדבר הסביר וההגיוני".

לא ניכנס כאן לוויכוח כלפי המיזוג של גולן וסלקום. ברור שהתחרות עשתה רק טוב עם הכיס שלנו. המחירים אותם נדרשו לשלם (ובפרט במסלולים הכשרים), נובעים בעיקר מהתחרות העזה שניטשה בין החברות. כך שלא נכון לבוא ולעודד את המיזוג. מאידך גם קריסה של אחת החברות בתחום התקשורת לא תעשה טוב לכיסינו.

המיזוג יפר את האיזון

על פי הדיווח ב'ביזפורטל', סלקום וגולן יתמזגו, בעסקה שהיקפה הסופי עדיין לא ידוע, אך היא עשויה להיות בשתי צורות – מזומנים בסכום של כ-450-500 מיליון שקלים, או מניות של סלקום (הקצאת מניות סלקום לבעלי השליטה בגולן טלקום – אלקטרה צריכה +6.05%) בסכום של כ-600 מיליון שקלים.

בינואר 2017 נחתם הסכם לרכישת גולן טלקום על ידי חברת 'אלקטרה צריכה'. כעבור חצי שנה היא שילמה על החברה סכום של 350 מיליון שקל. לפני כחצי שנה פרסמה החברה שכמות המנויים שלה עבר את ה-900 אלף מנויים. על פי נתוני המכירה, העסקה והרכישה על ידי סלקום, אמורה להניב לאלקטרה צריכה רווח.

נזכיר כי כבר בשנת 2015 התעניינה חברת סלקום ברכישה של גולן טלקום, אולם לאחר תקופה ארוכה מאוד של כמה חודשים, הודיע הממונה על התחרות בשנת 2016 על ההתנגדות למכירה. באותה תקופה לקוחות רבים עזבו את החברה ובמאמץ לעצור את הנטישה, השיקה גולן טלקום תוכנית מוזלת במיוחד, עם מחיר קבוע לשנתיים וגרפה עוד כמה עשרות אלפי מנויים.

כלפי הדיווח בשבוע שעבר, כי הוט מעוניינת לרכוש את פרטנר, כותב ליבנה, כי עסקה כזו יהיה קשה לממונה על ההגבלים העסקיים לבלוע. מדובר בשתי חברות גדולות, גדולות מדי, שיפרו את האיזון בשוק התקשורת. ל'ביזפורטל' נודע, כי למרות שלא מדובר בהחלטה רשמית, הרי שמיזוג בין הוט לפרטנר לא יאושר במתכונת רגילה, ואם יאושר יחייב את החברות מצד אחד בוויתורים , מגבלות והשקעות שעלולות להפוך את המיזוג ללא כדאי.

דור 5 עולה

ואם בתקשורת עסקינן, משרד התקשורת שמח לבשר על הסרת מכשול נוסף, בדרך למכרז דור 5. בית המשפט המחוזי דחה אתמול את העתירה של סלקום, גולן טלקום ואקספון, נגד המכרז המדובר שיצעיד את המדינה קדימה בכמה צעדים, בתחום התקשורת והסלולר.

בפסק הדין נאמר, כי ועדת המכרזים סברה, שבנסיבות העניין, המודל שנבחר הוא המודל המיטבי, לשם הגשת מטרות המכרז. על פי פסק הדין, החלטת הוועדה בכל הנוגע למתכונת ההליך המכרזי, התקבלה לאחר עבודה מקצועית ומעמיקה. מודל הליך מכרז קומבינטורי – בו מגישים הצעות על קבוצה של מוצרים, במקום מוצר בודד, הוא המודל שישמש להליך המכרז הזה. לדברי בית המשפט,  "המודל שנבחר הוא המיטבי להשגת התכלית של הקצאת תדרים יעילה וקידום שוק התקשורת".

השופט אמר בדיון כי "החלטת ועדת המכרזים בענין מודל המכרז מצויה בלב שיקול דעתה המקצועי… היא התקבלה בעקבות הליך יסודי ומקיף, לאחר עבודת צוות מקצועי ועל יסוד המלצת מומחה בתחום". נקבע, כי העותרות יישאו בהוצאות המשיבים ובשכר טרחת עו"ד בסך 150,000 שקלים.

שר התקשורת, חבר הכנסת דוד אמסלם: "שמחתי לשמוע שבית המשפט דחה את עתירת סלקום, גולן טלקום ואקספון, בנוגע למכרז דור 5 של משרד התקשורת. מדינת ישראל צריכה להדביק פיגור בתשתיות התקשורת, אשר יאפשרו הגברת מהירות הגלישה. המכרז שיצא לדרך, יביא להאצת היערכות לדור החמישי ולהדבקת הפיגור וכל אזרחי ישראל יצאו נשכרים מכך".

ביזנעס

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום