אחרי הפגישה עם נתניהו: פומפאו הזמין את מנהיג סודאן לביקור בוושינגטון

מזכיר המדינה האמריקני שוחח עם מנהיג סודאן והודה לו על ה"מנהיגות" שגילה בפגישתו עם ראש הממשלה. הממשלה בסודאן תתכנס היום כיד לדון בפגישה בין שני המנהיגים באוגנדה. דיווח: בכירים ישראלים נפגשו עם בכירים מסודאן לפני שלושה שבועות

מדיני 4.2.2020 | 16:56

אלברהאן ופומפאו. צילומים: הקרמלין, נועם רבקין פנטון, פלאש 90

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו שוחח עם מנהיג סודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן והזמין אותו לוושינגטון בהמשך השנה – כך נמסר ממחלקת המדינה המדינה האמריקנית. על פי הודעה האמריקנית, פומפאו הודה לאל-בורהאן על ה"מנהיגות" שגילה בפגישתו אתמול באוגנדה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו נתניהו.

דוברת משרד החוץ האמריקני, מורגן אורטגוס, הוסיפה כי "פומפאו ואל-בורהאן הדגישו את הצורך לבניית מערכת יחסים יציבה יותר בין המדינות ושיתפו את רצונם לקדם את שותפותה הפעילה של סודן בקהילות האזוריות והבינלאומיות, ואת מחויבותם לפעול ליחיסים חזקים ובריאים יותר בין ארה"ב לסודן".

בתום שיחת טלפון צייץ מזכיר המדינה בחשבון הטוויטר שלו כי הוא מקווה שארצות הברית וסודאן ייפתחו מערכת יחסים חזקה ביניהן. לדבריו, היה "דיון בונה עם מנהיג סודאן אל-בורהאן. הדגשנו את הרצון המשותף שלנו לשפר את השתתפותה הפעילה של סודאן באזור ובקרב הקהילה הבינלאומית, ולפעול למערכת יחסים דו צדדית, חזקה ובריאה יותר בין ארצות הברית לסודאן".

בתוך כך, ממשלת סודאן בראשות ראש הממשלה עבדאללה חמדוק תתכנס היום כדי לדון בפגישתם המתוקשרת של מנהיג סודאן, עבד אל־פתאח אל-בורהאן, וראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתקיימה אתמול באוגנדה. הכינוס מתקיים לאחר ששר ההסברה הסודני, פייסל מוחמד סאלח הודיע אתמול כי הממשלה קיבלה עדכון בדבר הפגישה בין המנהיגים באמצעות כלי התקשורת.

יצוין שאל-בורהאן עומד בראש מועצת הריבונות, השולטת במדינה מאז הפלתו של הרודן עומר אל-בשיר בהפיכה צבאית באפריל שעבר, כאשר במקביל מי שמנהל את המדינה זו ממשלה אזרחית בראשות ראש הממשלה עבדאללה חמדוק. הממשל הזמני בראשותו הוקם בספטמבר במסגרת הסכם חלוקת כוח בין מתנגדיו של בשיר למועצה הצבאית הזמנית ששלטה במדינה.

ב'חדשות 12' דווח כי כי התשתית לפגישה הונחה כבר לפני שלושה שבועות בפגישה מקדימה באוגנדה בין ראש המל"ל מאיר בן שבת וסגנו יחד עם גורמים רבי דרג מסודאן. על פי הדיווח של ירון אברהם, נראה שזו הייתה פגישת הכנה לפגישת המנהיגים אתמול, ושם הכשירו את ההצהרה המשותפת שלהם על מגעים לכינון יחסים רשמיים.

העיתונאי הסודני דיאא' א-דין בילאל העריך בראיון ל'כאן חדשות' כי לא תהיה נורמליזציה מלאה בין ישראל למדינתו. לדבריו, המהלך יתפתח בהדרגה, אך לא יגיע לחידוש יחסים באופן מלא בין המדינות. זאת בגלל שיש מכשולים במישור הפוליטי והפסיכולוגי בקרב ציבורים נרחבים בחברה הסודנית שהתחנכו על שנאת ישראל. ההתנגדות המשמעותית, לדבריו, תהיה מהזרמים האסלאמיסטיים והפאן-ערביים בחברה.

הוא הוסיף כי השאלה היא עד כמה תצליח הממשלה למכור לציבור שמדובר בצעד שיטיב עמו מבחינה כלכלית. להערכתו המהלך יוביל לפילוג ברחוב הסודני. אך הצד האופטימי לדעתו הוא שיש קבוצות בדור הצעיר שפתוחות יותר ליחסים עם ישראל ויקבלו את המהלך בצורה חיובית יותר. לדבריו, הפגישה בין נתניהו למנהיג המדינה הפתיעה גם את העיתונאים במדינה.

כזכור, בכיר בצבא סודאן אמר אתמול כי פגישתם של מנהיג סודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן וראש הממשלה בנימין נתניהו תוכנן על-ידי איחוד האמירויות, ומטרתו הייתה "להאיץ" את הסרתה של סודאן מרשימת המדינות תומכות הטרור – כך דווח בסוכנות הידיעות AP. הבכיר הסודאני הוסיף כי רק חוג קטן של בעלי תפקידים בכירים בסודאן, כמו גם בסעודיה ובמצרים, ידעו על קיום הפגישה.

אתמול הותר לפרסום כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום באנטבה, בירת אוגנדה, עם מנהיג סודאן עבד אלפתח אלברהאן (תפקידו הרשמי: יו"ר מועצת הריבונות של סודן), הפגישה נערכה בתיווך נשיא אוגנדה יוורי וסווני. מלשכת ראש ראש הממשלה נמסר הערב (שני) כי, "הוסכם להתחיל שיתוף פעולה שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות".

עוד נמסר מלשכת ראש הממשלה בתום הפגישה שנשמרה בסוד תחת צנזורה כי, "ראש הממשלה נתניהו מאמין שסודאן נעה בכיוון חדש וחיובי, ורה"מ הביע את השקפתו זו בפני מזכיר המדינה האמריקני. יו"ר מועצת הריבונות של סודאן, עבד אלפתח אלברהאן, מעוניין לסייע למדינתו לעבור תהליך של מודרניזציה על ידי הוצאתה מבידוד והצבתה על מפת העולם".

גורם בפמלייתו ראש הממשלה אמר כי הפגישה "עשויה להשפיע על טיסות מעל סודאן (ובעיקר לקצר את זמני הטיסה לברזיל)". בלשכת ראש הממשלה אמרו כי הפגישה עם מנהיג סודאן היא חלק מ"מגמה כללית של מדינות מוסלמיות, ערביות ואפריקניות שרוצות בקרבתה של ישראל". בכיר ישראלי אמר כי הפגישה בין נתניהו אלברהאן נמשכה שעתיים.,

ב'חדשות 13' צוטט בכיר ישראלי שאמר כי אחת הבקשות הסודאניות מישראל היתה לפתוח עבורם את הדלתות בוושינגטון ולעודד את ארה"ב להסיר את סודן מרשימת הטרור. נתניהו העלה את הנושא בפני מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו במהלך פגישתם בוושינגטון בשבוע שעבר ואתמול פומפאו התקשר למנהיג סודאן והזמין אותו לביקור בוושינגטון בשבוע הבא.

חדשות JDN

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום