הפסקת הזריקות בעופות: נבדק פיילוט חדש

פרסום ראשון: הסוף לזריקות הבעייתיות? רבני בד"ץ קהילות ובד"ץ העד"ח הגיעו למושב תעוז ובחנו פיילוט להחדרת חומר החיסון לעופות בלחץ אוויר מבלי להסתכן בחשש טריפות • אם הפיילוט יוכתר בהצלחה על ידי משרד החקלאות שוק המהדרין כולו צפוי לעבור מהפכה כשרותית

חרדים 28.1.2020 | 15:52

תרנגולים המיועדים לשחיטה צילום: פלאש 90

לקראת מהפכה כשרותית דרמטית: לאחר אין ספור ניסיונות כושלים לגידול עופות ללא זריקות, כדי לחסוך את הסאגה סביב החשש לטריפות בצומת הגידים, נראה שהמהפכה עולה על דרך המלך וקורמת עור וגידים לקראת הטמעתה בכל משקי המהדרין.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי לפני כשבועיים הגיעה משלחת בראשות הג"ר אלעזר שטרן אב"ד מאורי אור וחבר בד"ץ קהילות יחד עם הג"ר שמואל ברנסדורפר מבד"ץ העד"ח, ללולי הענק במושב תעוז, שם בחנו פיילוט חדשני להחדרת חומר החיסון באמצעות לחץ אוויר, מבלי להזדקק לדקור את העופות במקום כלשהו.

בפיילוט החדשני, שמונהג בכמה מדינות בעולם על בעלי חיים אחרים וכעת נבחן בארץ על עופות, חומר החיסון מוחדר לגוף העוף דרך נקבוביות העור, באמצעות לחץ אוויר ולא בזריקה שדוקרת את גוף האפרוח ועלולה לגרום לסיבוך כשרותי ולחשש טריפות.

מעט רקע: סאגת הזריקות בעופות מלווה את עולם הכשרות מזה למעלה מארבעים שנה. הכרעת רבני העד"ח הייתה להזריק בשוק, אלא שבמשך השנים התגלו בעיות שהעלו חשש לטריפות בצומת הגידים שנגרמו כתוצאה מהזריקות שניתנות לעופות בעודם אפרוחים רכים בני כשבועיים ימים בלבד.

בעקבות כך, הבד"צים האחרים, קהילות והרב רובין ועוד, נוהגים מזה שנים רבות להזריק באזור החזה. בכשרות הרב לנדא היו שנים שנטען כי הם אינם מזריקים כלל, אך בהמשך עם התהדקות הפיקוח של משרד החקלאות לא היה שייך להתחמק מכך וכיום כל הבד"צים מזריקים תוך השגחה קפדנית.

בשנים האחרונות שבה ועלתה הסוגיה לסדר היום, כשברור שהמעבר לעופות ללא זריקות עדיף עשרת מונים מבחינה כשרותית על פני הנוהל הקיים כיום, ובעקבות נעשו כך בשנה האחרונה ניסיונות רבים בנושא, בפיקוח משרד החקלאות.

בחצי השנה האחרונה ישנן שחיטות רבות בעדה החרדית של עופות ללא זריקות, בבד"ץ קהילות, 50% מהתוצרת בחצי השנה האחרונה הייתה מעופות ללא זריקות, אולם עדיין לא נמצאה הדרך שתאפשר הפסקה מוחלטת וטוטאלית של הזריקות בכלל הלולים.

הפיילוט החדשני שנבחן במושב תעוז נראה כמי שיכול לפתור בבת אחת את הבעיה כולה. כעת ממתינים להסקת המסקנות של משרד החקלאות, במידה והפיילוט יוכתר בהצלחה, השוק כולו יטמיע את השינוי ויפסיק את הזריקות באופן סופי.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום