מלבישים את הילדים לפסח? כל החבילות ייבדקו במכס

אם אתם מתכוננים להלביש את המשפחה בזול באמצעות יבוא אישי של ביגוד מאתרי הקניות הפופולריים, מסתבר שחגיגת הבדיקות המדגמיות שהותירה רבים ללא תשלום על החבילות – מסתיימת • זה יתחיל מאמצע פברואר: תתכוננו לתשלום מע"מ, מיסי קנייה, מכס ואגרות שונות על מוצרי אלקטרוניקה • הכל על הסיבה החדשה שבגללה החבילות שלכם יתעכבו עוד קצת בדואר

כלכלי 27.1.2020 | 14:28

אילוסטרציה | pixabay

אם אתם מזמינים בנקסט בגדים לחתונות בחודש אדר או מתחילים להתארגן לפסח, שימו לב. בעקבות עתירה שהגישו ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים ואיגוד לשכות המסחר, דואר ישראל יחל לבדוק את חבילותיכם בעיון ודקדוק ויתכן מאוד שאל דמי המשלוח שהורגלתם אליהם – יצטרפו תשלומים נוספים.

את העתירה שהגישו עורכי הדין שמואל גרוסמן ורועי גלעד, בעניין ההעדפה הפסולה של חברת הדואר כבר סקרנו החודש, וכעת מגיע עת הפירעון. החל מתאריך 15.2 (ויתכן שעוד קודם לכן) חבילות שנשלחות בדואר ישראל מעל ערך של 75 דולר יחויבו במסים כמו מע"מ, מס קנייה ומכס. כלומר, אם עד היום בדואר ישראל, בניגוד לחברות שילוח פרטיות, הייתם יכולים להתחמק, בכוונה או שלא, מתשלום המסים הללו, היות ומדובר היה בבדיקה אקראית – החל מעוד שלושה שבועות לכל המאוחר, החגיגה נגמרת.

ההבדל העיקרי כרגע בין דואר ישראל לבין חברות המשלוחים הוא, שהאחרונות מעסיקות אנשי מקצוע (עמילי מכס) המטפלים בחבילות באופן מקצועי. בדואר ישראל הבידוק מתבצע ע"י המכס באופן מדגמי והבדיקה, לפחות עד היום, לא כללה תשלומי אגרות.

שתי משמעויות יש לבדיקה הפרטנית שהחילו השופטים בעקבות העתירה (שנמשכה ע"י העותרים, אגב. יש לציין אולם השופטים פסקו את שפסקו). האחת: תשלומים. אפרת נומברג יונגר, מאתר mako מדווחת, כי השולחים בדואר ישלמו הרבה יותר מיסים, כמו מע"מ, מיסי קנייה על מוצרים מסוימים ומעל 500 דולר – גם מכס. 

מעבר לכך יתווספו לחבילות מעל 75 דולרים אגרות שונות, לדוגמה, אגרת מחשב – על חבילה ששווייה בין 100 ל- 500 דולר, נידרש לשלם שמונה עשר עד שלושים ושישה שקלים; אגרת ביטחון – חמישים ותשעה שקלים; שירות שחרור החבילות – בין שישים וארבעה ל-250 שקלים ואם החבילה שלכם מעוכבת במכס מעל ליומיים תשלמו שני שקלים ושלושים אגורות עבור כל קילו.

המשמעות השנייה: העיכובים. על הבלגן החוגג בדואר דיווחנו לא פעם. כעת, על פי הערכות, הבדיקה הפרטנית של המכס בדואר ישראל שאחראית על השילוח של 99% מכלל החבילות בארץ ייצרו בלגן גדול עוד יותר, והחשש הוא שבדואר לא יעמדו בעומס ובעלויות שמתלוות לכך, כך שהחבילות צפויות להתעכב עוד יותר.

דרך המחשב? פחות ישתלם

הקניות ברשת צוברות תאוצה בשנים האחרונות וגם בסניפי הדואר באזורים החרדיים ניתן לראות עשרות אנשים בכל יום שיוצאים עם חבילות שהוזמנו בחו"ל. גורמים בענף מעריכים שבעקבות הבדיקות החדשות עלות השילוח והבידוק של החבילות יעלו, וישתלם פחות ופחות להזמין מוצרים מחו"ל הן מפאת עיכובים ארוכים והן מבחינת עלויות.

הפתרונות הזמינים לעת עתה, מוכרים לכל מי שקונה דרך הרשת. לחלק את החבילות, כך ששווי כל חבילה לא תעלה על 75 דולר, או לשלוח אותה בחברת משלוחים, ולדעת כמה עלות מס בדיוק תתווסף לכל חבילה.

בכתבתה של מירב קריסטל ב'וויינט' פורסם כי גורם ברשות המסים אמר ל'ידיעות אחרונות' ול-ynet: "אנחנו לא בודקים אחד לאחד את החבילות של הגופים הפרטיים, אלא שהם עובדים כמו הייבוא המסחרי. הם מגישים רשימות שמפרטות את פרטי המשלוחים. לגופים הפרטיים יש תיעוד חכם של הפרטים שיובאו ואנחנו מעכבים לבדיקה אחוז מסוים ומשחררים. גם בחברות הפרטיות אנחנו חד משמעית לא בודקים את כל החבילות המגיעות לישראל אחרת היה נוצר פקק אדיר.

"אנחנו עורכים פרופיילינג לחבילות ובודקים אותן מדגמית לפי שיקולים כאלה ואחרים. אנחנו עורכים הצלבה ממוחשבת של סימנים מחשידים כאלה ואחרים. התהליך בחברות הפרטיות מקצועי יותר מאשר בדואר ישראל וזה משתנה בהדרגה. אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך, שבסופו נדע לחייב כל חבילה שחייבת במס לפי התכולה שלה והערך שלה. זה כבר קורה בימים אלה. בחודשים הקרובים תהיה התפתחות נוספת".

מדואר ישראל נמסר בתגובה לפרסומים: "העתירה על טענותיה, נדחתה ע"י בית המשפט. חברת דואר ישראל פועלת בתיאום ובשיתוף פעולה ארוך טווח מול גורמי המכס ברשות המיסים ובמסגרת זו קיימים תהליכי עבודה מוסדרים".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "טענות העותרים שגויות ופורטו התהליכים שמינהל המכס נוקט על מנת למקסם את האכיפה בכל הקשור לטובין המיובאים בדואר. בין היתר הבהיר מינהל המכס כי גם טובין המיובאים באמצעות הדואר נתונים לפיקוח המכס.

"התהליכים שפורטו בעמדת המדינה החלו כבר לפעול, עוד טרם למועד הדיון, למעט הליך אחד שעניינו הגשת הצהרות יבוא ביחס לטובין המיובאים באמצעות הדואר בשטר מטען אווירי. יודגש כי גם לגבי טובין אלו, קיימת אכיפה מלאה לאור קבלת מלוא הנתונים בנוגע אליהם באופן אלקטרוני אולם, מינהל המכס דרש הגשת הצהרות יבוא על ידי הדואר חלף העברת מידע מקדים.

"לגבי פעילות זו התבקשה חברת הדואר להצהיר על מועד בו תתחיל לשדר הצהרות יבוא ולאחר בדיקה שערכה הצהירה כי תסיים את התהליך ב-15/2/2020. בהתאם, בית המשפט ציין בפסק דינו כי במועד זה יושלמו ההליכים שהוצהרו במסגרת עמדת המדינה. בית המשפט דחה את העתירה ודבר זה מדבר בעד עצמו.

"יש להבהיר כי מינהל המכס ראה ורואה חשיבות עליונה בפיקוח על כלל הטובין המיובאים למדינת ישראל ופועל כל העת על מנת להבטיח אכיפה כאמור. הדבר נכון גם לגבי טובין המיובאים באמצעות הדואר כאשר במהלך השנים האחרונות המכס יזם מהפכה של ממש בתהליכי פיקוח על טובין אלו גם ביחס למצב הקיים בעולם".

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום