הפרשן הבכיר: זה מה שטראמפ רוצה להשיג

הפרשן צבי יחזקאלי הגיב על חשיפת תוכנית המאה, במסגרתה ממריאים נתניהו וגנץ אל הבית הלבן בוושינגטון: "אני לא רואה מנהיג פלסטיני שיקבל תוכנית כזאת, העולם הערבי תומך בטראמפ" 

מדיני 26.1.2020 | 07:46

 

צבי יחזקאלי צילום: מתוך פייסבוק

ביום חמישי, עם סיומה של פסגת המנהיגים בירושלים, פורסמו פרטים נוספים באשר לתוכנית המאה, שהספיקה לעורר את כעסם של הפלסטינים ולטרוף את הקלפים באשר לסערת החסינות האופפת את ראש הממשלה נתניהו. הפרשן לענייני ערבים צבי יחזקאלי מ'חדשות 13', שוחח עם ניסים משעל ברדיו 103FM והביא פרטים נוספים בנושא.

"הפלסטינים דוחים את התוכנית הזו על הסף. ברור שהם לא יכולים לקבל כזה מתווה, ומאחוריהם עומדת לפחות אירופה שתומכת בהם. בתוכנית של טראמפ יש שבירה של העקרונות עליהם מושתת כל מה שנקרא פה תהליך השלום, שטחים תמורת שלום, מדינה פלסטינית בקווי 67' ולגיטימציה בין-לאומית, לכן הפלסטינים לא יוכלו לקבל אותה. התוכנית הזו לא מיועדת לימיו של אבו מאזן, זו תוכנית של כמה שנים, שלוקחת בחשבון שזה יהיה מעל ראשו", הסביר יחזקאלי והוסיף, "יש פה משהו מעניין כי טראמפ אומר, 'כל הנוסחאות שהיו כל השנים, כמו: קמפ דיוויד, יוזמת קרי, יוזמת ז'נבה, לא עבדו. אני אבוא בראש אחר, ואומר לאזרח הפלסטיני, יהיה לך אופק כלכלי, לא תהיה לך את האדמה שחלמת עליה, אבל תוכל בעצם להגיע לחלום לאומי במצב כלכלי טוב' - וזה דבר לא פשוט בהקשר הזה. זו תוכנית שמדברת מעל הראש של ההנהגה הפלסטינית".

ניסים משעל: השאלה איך הם בדיוק יגיבו, כי אחד המשפטים שאני קורא, הוא שזה עלול לערער את היציבות הביטחונית, וחציית קווים אדומים. מה זה אומר בפועל? מה הם יכולים לעשות?

"תמיד כשבאה יוזמה מדינית, היא נתקלה בסירוב שהביא בסופו של דבר גם להתקוממות. אני אזכיר לך שקמפ דיוויד הוביל לאינתיפאדת אל-אקצא ויוזמת קרי הובילה לאינתיפאדת הסכינים. אבל אני חושב שלרחוב הפלסטיני, ואליו מדברת התוכנית, יש שיקולים אחרים. אני לא יודע אם תהיה התקוממות בעקבות דחיית ההנהגה הפלסטינית את התוכנית. חייבים להכניס פה טיפה היסטוריה, הם הלכו לתהליכי שלום עם ישראל בקמפ דיוויד ואחר כך גם בכל מיני תהליכים, עד המפה שאולמרט הביא להם עם 100% מהשטח, והם דחו אותה".

"מדוע?", יחזקאלי מסביר, "כיוון שהיסוד המכונן של התנועה הלאומית הפלסטינית הוא לא גבולות 67', אלא 5 מיליון פליטים שמתגעגעים לחזור למקומות, שהם היום בין הרצליה לבין רמלה, לעכו וחיפה - זו הבעיה ולא מטפלים בזה, וזו פצצת הזמן המתקתקת של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. טראמפ רוצה לעקוף את זה בשלום כלכלי עם קומבינה של סיפוח התנחלויות וכו'. הם לא יקבלו את זה וגם לא יתקוממו נגד זה, מדוע? כי יש פה עוד אלמנט אחד מדהים, שהוא השינוי של השנים האחרונות - העולם הערבי תומך בטראמפ בהקשר הזה. זאת תוכנית שמפורסמת בהסכמת סעודיה ומצרים, זה אומר שהמזרח התיכון השתנה, והפלסטינים קיבלו את החשבונית הזאת שמאוד קשה להם. אני לא יודע אם תהיה התקוממות, אבל בעיקר חמיצות".

משעל: אבל אתה רואה מצב שהפלסטינים יהיו מוכנים לוותר על ירושלים, לפרק את החמאס, לפרז את עזה?

"לא, זה דמיון. אני לא רואה מצב שיקום מנהיג פלסטיני שיבוא ויאמר, 'פלסטינים תשכחו מהחלום של גבולות 67', צריך להתפשר, המציאות שינתה את החוקים' - אני לא רואה מנהיג פלסטיני שעושה את זה ושיכול היה אז לעשות את זה, ואני לא רואה אותם מסכימים לתוכנית הזו, פשוט ככה. אני מוכן להמר על הדבר הזה. איך שאמרו על הפלסטינים, הם אף פעם לא פספסו הזדמנות לומר לא, וגם הפעם זה הולך לקרות".

(עריכה: אמיתי דואק, 103FM)

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום