טראמפ: "אפרסם את עסקת המאה לפני הגעת נתניהו וגנץ בשבוע הבא"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע הלילה כי יפרסם את עסקת המאה למזרח התיכון עוד לפני הביקור של ראש הממשלה נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ בשבוע הבא בוושינגטון, טראמפ הגדיר את המתווה 'כנהדרת' ואמר "זו תכנית מעולה, שבאמת תעבוד"

מדיני 24.1.2020 | 10:06

דוברות הבית הלבן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה (שישי) כי יפרסם את עסקת המאה למזרח התיכון לפני ביקורם המתוכנן של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ בוושינגטון, בשבוע הבא. נתניהו הוזמן על ידי סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס, בעת שביקר בשגרירות ארצות הברית בירושלים. טראמפ אמר כי הפלסטינים עשויים להגיב תחילה בשלילה לעסקה, אך הדבר ייטיב עמם. "זו תכנית מעולה, שבאמת תעבוד", אמר טראמפ, שעתיד להיפגש עם נתניהו ביום שלישי הבא, ב-28 בינואר.

הנשיא האמריקני הוסיף כי הופתע שנתניהו וגנץ נענו להזמנתו לבוא לפגישה בבית הלבן בעיצומה של מערכת הבחירות בישראל. כשנשאל אם ישכין שלום בין נתניהו לבין גנץ, השיב טראמפ בבדיחות: "זה עשוי להיות אפילו קשה יותר". קודם לכן הוא צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי ארצו מצפה לראות את נתניהו וגנץ בשבוע הבא, והוסיף שהדיווחים על פרטי תוכנית השלום ועל לוחות הזמנים הם ספקולציות בלבד.

גורם בבית הלבן שצוטט 'בחדשות 13' אומר כי תוכנית המאה היא "בעלת המתווה הכי פרו ישראלי שפורסם". בממשל האמריקני התלבטו אם לדחות את פרסום התוכנית עד הקמת הממשלה בישראל, אך בשל הקיפאון הפוליטי המתמשך הוחלט לבסוף שלא לחכות עד מארס.

דובר נשיאות הרשות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה, התייחס לדיווחים על פירסומה הקרוב של התוכנית והבהיר כי הרשות דוחה את העסקה. עוד טען אבו רודיינה כי ההנהגה הפלסטינית תכריז על סדרה של צעדים שישמרו על החוקים הלגיטימיים של הפלסטינים והטיל על ישראל את האחריות על כך. בנוסף, אבו רודיינה הזהיר את ישראל ואת הממשל האמריקני לבל יחצו את הקווים האדומים.

כזכור, סגן נשיא ארה"ב מייק פנס התייחס אמש בתום פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לפרסום תוכנית המאה בקרוב ואמר כי, "הנשיא טראמפ ביקש ממני להזמין את ראש הממשלה נתניהו לבוא לבית הלבן בשבוע הבא לדון על עניינים אזוריים וגם על האפשרות לשלום בארץ הקודש", אמר פנס בפתח הפגישה. "בהצעת ראש הממשלה, הזמנתי גם את בני גנץ, כדי שהוא יצטרף לפגישה עם הנשיא בשבוע הבא".

נתניהו אמר בתגובה כי, "אני נענה בשמחה להזמנתו, לבוא לוושינגטון כדי לדון עמו ברעיונותיו כיצד לקדם את השלום, וכדי לעבוד איתו כדי לקדם את המטרה הזו. הצעתי שבני גנץ יוזמן גם כן לאירוע זה, משום שאני חושב שחשוב שלא נפספס את ההזדמנות ההיסטורית הזו. כשיש לנו ידידים כאלה בבית הלבן, כשיש לנו תמיכה כזאת בארצות הברית, עלינו להשיג קונצנזוס רחב ככל האפשר בנוגע למאמצים להשיג ביטחון ושלום, שלום וביטחון עבור מדינת ישראל. אני מצפה לעשות את שניהם, ואני מודה לך שוב על ידידותך המופלאה.״

ראש הממשלה שנפגש עם פנס בשגרירות ארה"ה בירושלים הוסיף כי, "אין לישראל ידיד טוב יותר מאשר הנשיא טראמפ. ידידות זו באה לידי ביטוי בכך שאנו נמצאים כעת בשגרירות ארה"ב בירושלים, שהנשיא טראמפ הכיר בירושלים כעיר הבירה של ישראל, שהנשיא טראמפ הכיר בריבונותה של ישראל על רמת הגולן, וכעת, בהזמנה זו, אני חושב שהנשיא מבקש להעניק לישראל את השלום והביטחון שלהם היא ראויה".

מהמידע שהוצג לצדדים עולה כי הממשל יסכים להחלה מידית של החוק הישראלי על בקעת הירדן ועל ההתיישבות ביהודה ושומרון. מאידך, האזורים שבהם לא יוחל החוק, אמורים על פי הצעת הממשל להפוך לשטחים פלסטינים. מנגד, הפלסטינים יקבלו מדינה פלסטינית בכפוף לארבעה תנאים: 1) יכירו בישראל כמדינה יהודית; 2) יפרזו את עזה; 3) יפרקו את חמאס מנשקו; 4) יכירו בירושלים כבירת ישראל.

חדשות JDN

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום