מחקר מקיף: האזרחים בישראל לא חוששים מאיראן

הציבור תומך בהמשך הפעילות הצבאית נגד ההתבססות האיראנית גם במחיר מלחמה; 54% חושבים שהעורף מוכן למלחמה; 82% - ישראל יכולה לסמוך רק על עצמה • 60% חושבים שעם ישראל הוא "העם הנבחר" • הנתונים המלאים

חרבות ברזל 20.1.2020 | 22:57

פלאש 90

מחקר מקיף של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) קובע כי הציבור מאמין שצה"ל ערוך למלחמה ושיש להמשיך במדיניות התקיפה בצפון גם במחיר הסלמה.

מדובר במחקר רחב במיוחד, הכולל מדגם מייצג של 800 איש ובהתבסס על ריאיונות עומק שנערכו פנים מול פנים. את הסקר מבצע ה-INSS במשך 35 השנים האחרונות, עובדה שמאפשרת ניתוח מעמיק של עמדות הציבור והתמורות שחלו בהן.

המחקר מגלה שממש כמו הערכת צה"ל, הזירה הצפונית נתפסת על ידי הציבור כמאיימת ביותר על ישראל (31%), אחריו איום הגרעין האיראני (26%), מקומו של הסכסוך בישראלי-פלסטיני ממשיך לרדת באופן עקבי (14%) וגם החמאס בעזה שלא נתפס על ידי הציבור כאיום אסטרטגי (14%).

מעניינת במיוחד עמדת הציבור בנושא מוכנות העורף לתרחיש של עימות צבאי – 54% סבורים כי העורף מוכן, נתון מעניין בהתחשב בקמפיין שהחל בו צה"ל להעלאת המודעות בקרב אזרחי ישראל לתרחיש של מלחמה שתגבה מחירים גם מהעורף. חשיבות הקמפיין התודעתי של צה"ל מתחדדת עוד יותר בנתון הבא – רוב גדול של 72% מכלל הציבור מעידים כי אינם מתכוננים, או מתכוננים במידה מועטה בלבד לתרחיש מלחמה. רק 28% העידו כי הוא מכינים עצמם במידה רבה או רבה מאד לתרחיש שכזה בעורף.

המחקר ביקש לבדוק גם את עמדות הציבור באשר להתמודדות ישראל בזירה הבינלאומית. 82% מסכימים עם הקביעה ש"ישראל יכולה לסמוך רק על עצמה", 60% חושבים שעם ישראל הוא "העם הנבחר", 50% אינם סומכים על ארה"ב שתעמוד לצידה של ישראל בתסריט דומה למתקפה של איראן על מתקני הנפט בסעודיה.

את המחקר המקיף ריכזה ד"ר ציפי ישראלי, חוקרת בכירה ב INSS ,והתוצאות כולן תוצגנה במסגרת הכנס הבינלאומי ה–13 של המכון למחקרי ביטחון לאומי שייערך בין ה-28 ל-30 בינואר. בכנס ישתתפו בכירי ממשל וצבא, מקבלי החלטות, מעצבי דעת קהל וחוקרים מחו"ל ומהארץ. נקודת המבט של הכנס היא צפי לעשור הבא וזיהוי אתגרים והזדמנויות בארבעה מישורים: הזירה הבינלאומית, המזרח התיכון, אתגרי הביטחון והחוץ של מדינת ישראל, והסביבה הפנימית - החברה הישראלית.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום