הפרשים של מאות אחוזים בגובה העמלות בין הבנקים

בעיון בנתוני דוחות הפיקוח על הבנקים תוכלו למצוא את מחיר השירות הבנקאי הזול ביותר • הפיקוח על הבנקים קורא ל-28% מבעלי החשבונות שטרם הצטרפו למסלולי העמלות המוזלים, לעשות זאת • בעשור האחרון הייתה ירידה של 30% בגובה העמלות שהבנקים גובים

כלכלי 14.1.2020 | 18:36

בנק מסד הכי יקר | צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90


במהלך העשור האחרון, חלה ירידה בשיעור של כ-30%, בשיעור העמלות שגובים הבנקים. הירידה מיוחסת למכלול המצטבר של פעולות הפיקוח בתקופה הזו. העלות החודשית הממוצעת לחשבון משק בית ובנקאות פרטית, למחצית הראשונה של שנת 2019, הסתכמה בכ-26.9 שקלים. במהלך שמונה וחצי השנים האחרונות (2011-1-6/2019), חלה ירידה של כ-17%, בסך העלות החודשית הממוצעת, לחשבון משק בית ובנקאות פרטית.

העלות החודשית הממוצעת, מורכבת מירידה של 38%, בעלויות הפעילות בחשבון העו"ש ולעומת זאת, מעלייה של כ-19% בעלויות של כרטיסי אשראי. עלייה זו נובעת בעיקר, ממגמת גידול לאורך השנים, בכמות הכרטיסים שמחזיק לקוח בחשבון בודד (כ-1.63 כרטיסי אשראי בממוצע לכל חשבון).

נתונים אלה, לצד הדיווח על הכנסות הבנקים וחברות האשראי, הוגשו לוועדת הכלכלה של הכנסת, על ידי המפקחת על הבנקים בבנק ישראל, ד"ר חדוה בר. הדיווח החצי שנתי, אודות מחירי השירותים הבנקאיים הנפוצים למשקי הבית, מבוסס על דיווח נרחב, בנושא ההכנסות בפועל של הבנקים ושל חברות כרטיסי האשראי, מעמלות שנגבו במהלך המחצית השנייה בשנת 2018 והמחצית הראשונה בשנת 2019.

בולט בדוח, צעד משמעותי שנכנס לתוקף בחודש אוגוסט 2019. במסגרת צמצום העלויות בבנקאות פרטית, נקבע צירוף יזום של עסקים קטנים ועוסקים מורשים, לשירות המסלולים הבסיסי או המורחב, המשתלם ביותר עבורם בדומה לחשבון העו"ש של משקי הבית. הצעד צפוי לתרום להפחתת עמלות בחשבון העו"ש, של עסקים קטנים ועוסקים מורשים.

נזכיר, כי כיום לקוח יכול לבחור, לשלם עבור פעילות העו"ש שלו, בשני אופנים – תשלום פר פעולה או תשלום חודשי קבוע. הבנקאות הישירה מאפשרת חיסכון משמעותי בניהול החשבון. עלות ביצוע פעולה בנקאית בערוץ ישיר, נמוכה בממוצע בכ-75%, מעלות ביצועה באמצעות פקיד. בבנק ישראל אומרים, כי הלקוחות שמעוניינים להוזיל את העמלות שהם משלמים, יכולים לעבור לאמצעים הטכנולוגיים המתקדמים שמציעה הבנקאות הישירה. השימוש באמצעים אלו, מאפשר זמינות גבוהה יותר (24 שעות ביממה), ונוחות מרבית בקבלת השירותים.

בטבלת מחירים שמפרסם הפיקוח על הבנקים, נראה כי בנק יהב ובנק הפועלים, מציעים את המחיר הזול ביותר, בביצוע 'פעולה בערוץ ישיר'. 1.20 שקל ו-1.35 שקל בהתאמה (למעט בבנק ירושלים, שם ישנו מסלול של גביית 6.5 שקלים בחודש עבור סך הפעולות). בנק איגוד מציע את המחיר הגבוה ביותר לפעולה זו. 2.90 שקל. במחירה של 'פעולה על ידי פקיד', בנק יהב ולאומי מציעים את המחירים הנמוכים ביותר. 4.00 ו-5.50 שקלים בהתאמה. ואילו בנק מסד, גובה את המחיר הגבוה ביותר. 7.50 שקל לכל פעולה על ידי פקיד.

בפיקוח על הבנקים מציגים את הנתונים וקוראים ל-28% מכלל בעלי החשבונות, שעדיין לא הצטרפו, לקום ולהצטרף למהפך. מנתוני הפיקוח עולה, כי 63% מסך החשבונות, משלמים פחות מ-10 שקלים בממוצע בחודש ואילו 9% מהחשבונות, מצורפים לשירות המסלולים. כל השאר, כאמור, מוזמנים להתחיל לחסוך.

בכלל המערכת הבנקאית, ההוצאה הנמוכה ביותר בגין עמלות, עבור סך הפעולות הכלולות במסלול הבסיסי ובמסלול המורחב, הינה בבנק יהב, (למעט בנק ירושלים, כאמור). בבנק מרכנתיל היא הגבוהה ביותר. בחישוב בין חמשת הבנקים הגדולים: בבנק דיסקונט והבינלאומי ההוצאה היא הנמוכה ביותר, בעוד שבבנק המזרחי היא הגבוהה ביותר. ככלל בנק מסד הוא היקר ביותר, ומבין חמשת הבנקים הגדולים הבנק הבינלאומי הוא היקר ביותר.

בנק ישראל קורא לציבור, לצרוך את המוצרים והשירותים הבנקאיים, באופן נבון ומושכל, ומזמין אותו לעיין ב'תעודת הזהות הבנקאית', באתרי הבנקים השונים, המציגה תמונת מצב כוללת של הפעילות בחשבון, לרבות עמלות וריביות שנגבו במהלך השנה.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום