צעד נוסף לשחרור החמאה: 2,200 טון ייובאו במהלך השנה

ועדת המכסות מעריכה שיבוטל כליל המכס על ייבוא חמאה • בינתיים: משרד הכלכלה הכריז על החברות הזוכות במכרז למכסות ייבוא 2,200 טונות של חמאה • אושרו מכסות של 2,000 טון נוספים של חמאה תעשייתית • וגם: לאן נעלם לנו ממרח הטונה מהמדפים?

כלכלי 14.1.2020 | 15:24

החמאה תשוב למדפים | צילום: נתי שוחט, פלאש 90


המוצר השמנוני והטעים, שמעסיק רבות את השוק הצרכני בישראל, עומד להגיע לחנויות בכמויות מספקות באופן שוטף, כך שצרכני החמאה לא יאלצו למלאות את ה'סליק' שלהם, בכל פעם שהמוצר חוזר למדף.

משרד הכלכלה והתעשייה, ממשיך לפעול להפחתת מחירי החמאה בישראל ומפרסם את חלוקת מכסות החמאה לשנת 2020. במכסה שחולקה במסגרת הליך תחרותי, התחרו היבואנים על המחיר הנמוך לצרכן, בהיקף יבוא של 2200 טון חמאה, זאת הכמות שאושרה לחלוקה בוועדת המכסות.

יבואני החמאה התחייבו, כי החמאה תימכר לצרכן במחיר שלא יעלה על 3.80 שקל ל-100 גר'. בשופרסל ובאושר עד התחייבו למכור את החמאה ב-3.50 שקלים, בכמות של 500 ו-100 טון בהתאמה. לעומתם, הרשתות יינות ביתן ורמי לוי, קיבלו 125 טון כל אחת ואצלן תימכר החמאה ב-3.80 שקל.

בנוסף, הוועדה חילקה גם מכסה לחמאה תעשייתית, בהיקף של  2000 טון, למחלבות הבאות: תנובה (1,250 טון), טרה (200 טון), מחלבות גד (180 טון), בר בכפר בע"מ (75 טון), מחלבת פסגת הכרמל וכן ליבואנים נוספים.

במקביל לחלוקת המכסות, החל משרד הכלכלה והתעשייה בהליך, לביטול המכס על החמאה כליל, במטרה לפתוח את השוק לתחרות. בעקבות ההליך, יצאה רשות המיסים לשימוע ציבורי, לביטול המכס על יבוא חמאה בכלל, זאת במטרה להתגבר על המחסור, תוך פתיחת השוק לתחרות, הן על מגוון המוצרים והן על המחיר לצרכנים.

לאור האמור וכדי למנוע הפתעות והפסדים, כל הזוכים בהקצאת מכסה ליבוא חמאה, עודכנו כי נפתח הליך שימוע ציבורי, בדבר ביטול המכס על יבוא חמאה. ביחס לזוכים בהליך התחרותי ליבוא החמאה לציבור, הובהר כי למרות שביטול המכס אינו בסמכותה של וועדת המכסות, היא סבורה כי קיים סיכוי סביר שיבוטל המכס, ולכן ככל שיבוטל המכס על החמאה, בהתאם להסכם ההליך התחרותי, הוועדה תודיע על ביטול ההליך התחרותי והודעה על כך תפורסם באתר המשרד.

למרות שיש כאלה הנמנעים לערבב חלב ודגים, נזכיר כאן מוצר נוסף שנעלם לזמן רב וחוזר כעת למדפים. מדובר על שימורי 'ממרח טונה', המועדף על ילדים רבים מאוד במגזר החרדי, כממרח לסנדוויץ' הנלקח לחיידרים או לבתי יעקב.

איפה ממרח הטונה שלי?

בחודשים האחרונים המוצר נפקד מהמדפים, בעיקר ברשתות קטנות ובמכולות במגזר החרדי. ל'ביזנעס' נאמר בשיחה עם מנהל באחת מחנויות הרשת 'סיטונאות רחמים', כי היבואן מעדיף משום מה, לתת קודם לרשתות הגדולות, כאשר קיים מחסור במוצר. לדבריו, בחצי שנה האחרונה, נמנעה החברה לספק את המוצר, למרות הביקוש הרב. "אין יום שלא שואלים אותי כמה לקוחות על המוצר הזה".

לא ידועה לנו סיבת המחסור, כיצד קורה כאלו חוסרים ארוכים? האם יש רשות המעכבת את כניסת המוצר לארץ? האם יש שינוי בהרכב המוצר או במתכון שלו כאשר הייצור עבר לתאילנד? האם אפשר לאפיין את מפת החלוקה של המוצר, בין מרכז הארץ לבין הפריפריה, ובין רשתות השיווק?

לאחר שמצאנו מדף מלא בחנות 'אושר עד' בצומת כנות, דיברנו עם שירות הלקוחות של חברת 'סטארקיסט', יבואנית ממרח הטונה. בשיחה עם הנציגה נאמר ל'ביזנעס', כי אכן היו חוסרים לאחרונה וכעת כל החנויות יקבלו שוב את המוצר לאט לאט. לטענתנו כי מצאנו בחנות מדף ענק העמוס במוצר, נאמר לנו כי אולי מדובר בייצור קודם. כשביקשנו לפרסם את תשובתה, נענינו בחיוב, אולם לאחר זמן מה חזרה אלינו הנציגה וטענה כי הדוברות תיצור קשר לתגובה רשמית. עד כה לא קיבלנו כל תגובה וכשתבוא נפרסמה.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום