בכיר בחיל האוויר על ההצפה: "טעינו כשלא פינינו"

50 מיליון ליטר מים בחצי שעה: בחיל האוויר מכים על חטא ומודים כי הייתה זו טעות מצידם שלא לפנות את מטוסי הקרב לפני מערכת הגשמים העזה • הנזק: 8 מטוסי קרב נפגעו

חרבות ברזל 13.1.2020 | 11:34

רכוש רב נהרס צילום: באדיבות המצלם

בעקבות מזג האוויר הסוער וההצפות, ביום חמישי שעבר הוצפו שני דת"קים (דיר תת קרקעי) בבסיס חיל האוויר בדרום. ‏קצין בכיר בחיל האוויר מורה ואומר, "טעינו שלא פינינו את מטוסי הקרב בבסיס שהוצף". לדבריו, תוך חצי שעה נכנסו לבסיס 50 מיליון ליטר מים. 8 מטוסי קרב נפגעו, 5 חזרו לטוס ו-3 נוספים יחזרו לטוס בימים הקרובים.

"לקראת הסערה, נערכו בכל בסיסי חיל האוויר ברחבי הארץ כאשר בראש ובראשונה ניתן דגש על חיי אדם, ציוד רגיש ומטוסים", מסביר גורם בכיר בחיל האוויר.

"עד 05:00 בבוקר, הבסיס היה יבש", הוא ממשיך. "משם, 50 קו"ב שטפו את החלק הדרומי של הבסיס ואף הצליחו להפיל קיר בטון במהירות גבוהה מאוד".

"שמונה מטוסי קרב שנשארו - נפגעו. חמישה במידה קלה מאוד ושלושה במצב כזה שייקח לנו כמה ימים להחזיר אותם למסלול. הם עמדו על המסלולים, במקומות שמועדים לפגיעה פחותה - אך טעינו כשלא פינינו אותם, וייערך תחקיר", מדגיש הגורם. "נערכת בקרת נזקים לגבי ציוד כמו אמל"ח ובונקרים".

קצין חיל האוויר מספר כי הבסיס קלט בשנה האחרונה את מטוסי כנף 15, ובהתאם היו לא מעט עבודות תשתית: "מחוץ לבסיס, יש פעילות שיקום משותפת עם הרשויות האזרחיות לטיפול בנחלים הסמוכים".

"לא מתעלמים מהנזק, למרות שהוא נמוך מכפי שתואר. הבסיס חזר אתמול (ראשון) לפעילות מבצעית, כולל הטייסת שמטוסיה נפגעו. נמנעה פגיעה בחיי אדם על ידי תמיכה נרחבת של גורמים צבאיים כמו אט"ל, שסייעו למאמץ לצמצם את היקף המים העצום שנכנס לבסיס".

"המפקדים בשטח מקיימים הערכות מצב עם תוכניות מראש, המקומות המועדים לשיטפונות מוכרים, וההחלטה מתקבלת בבסיס אם לפנות את המטוסים או לא", מסביר הגורם הצבאי. "ההחלטה בזמן כה קצר בגלל שרגע אחד היה יבש - ומיד אחריו כבר לא". עוד הוסיף הקצין הבכיר כי הניקוזים בבסיס טופלו.

הגורם מבהיר כי הכוננות בחיל האוויר נמשכה כל העת: "ביום ראשון בסיס חיל האוויר חזר לפעילות מבצעית - והיום לפעילות אימונים. בכלל, התקופה מתאפיינת בדריכות מבצעית גבוהה, ותוך כדי האירוע לוקח זמן לייצב את המצב. הייתה לכך משמעות".

הקצין מסכם כי חיל האוויר מסייע לרשויות הסמוכות לטיפול בנזקים: "חלוקת האחריות פועלת בצורה שבה מה שקורה בתוך הבסיס הוא באחריותנו, ומחוצה לו - באחריות הרשות האזרחית, איתה יש שיתוף פעולה".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום