הסערה מגיעה למרכז: כוננות שיא ברשויות המקומיות

הגשם עושה דרכו למרכז הארץ ובשעות הקרובות הוא צפוי להגיע גם לתל אביב, אחרי יום סוער במיוחד בצפון הארץ שגבה את חייו של תושב נהריה. רחובות שלמים בחיפה ובנהריה הפכו לנהרות שוצפים ורמת הגולן חוותה שלג של ממש. הלימודים בחלק מהיישובים בוטלו ובאשדוד עשרות אלפים נותרו ללא חשמל. כל העדכונים

מזג האוויר 9.1.2020 | 00:00

מאיר ועקנין, פלאש 90

אחרי הנזקים בצפון - במרכז מתכוננים לסערה: יום סוער מאוד עבר על תושבי הצפון כשהגשמים העזים שירדו שם לאורך כל היום גרמו להצפות, שיטפונות, נזקים ברכוש והרוג אחד שנכנס למים בכדי לסייע למשפחה שנסחפה וטבע למוות. את מירב הנזקים ספגה היום (רביעי) העיר נהריה, כשנחל הגעתון שחוצה את העיר עלה על גדותיו וגרם להצפות ענק ברחובות. הלימודים בחלק מישובי הצפון בוטלו ובמהלך הלילה צפויות להתקיים הערכות מצב לגבי יישובים נוספים.

בחיפה ובנהריה, שם ירדו כמויות הגשם הגדולות ביותר, נרשמו כ-120 מ"מ של גשם מתחילת היום, הרבה מעבר ליכולת הניקוז של התשתיות העירוניות. בגליל ובגולן ירדו 60-80 מ"מ של גשם ואילו באזור המרכז, לשם כאמור תגיע הסערה בשעות הקרובות, ירדו היום רק 2-8 מ"מ.

 

הסערה שתגיע בשעות הלילה למרכז הארץ צפויה להביא איתה כמות גדולה מאוד של משקעים, וברשויות העירוניות נערכים להצפות ושיטפונות. באזור תל אביב ומישור החוף צפויים לרדת 150-200 מ"מ של גשם, בדומה לכמויות שירדו היום בצפון הארץ. מרשות המים מעדכנים כי בשל כמויות הגשם, קיים חשש להצפה של נחל איילון והשכונות הדרומיות בתל אביב.

לאחר האירועים הקשים בסוף השבוע הקודם, בהם מצאו את מותם בני הזוג דין שושני וסתיו הררי ז"ל שטבעו למוות במעלית שנתקעה בבניין מגורים בשכונת התקווה, בעיריית תל אביב-יפו הודיעו כי הם נערכים ביתר שאת לקראת המערכה החורפית הקרובה, אך הדגישו כי אין באפשרות להבטיח שלא תהיינה הצפות. גם במשטרה הודיעו אתמול על היערכות למזג האוויר הקשה, והשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, קיים הערכת מצב עם כוחות החירום כדי לוודא את מוכנותם.

חיילים מחלצים מהשיטפון בנהריה | צילום: דובר צה"ל

מזג האוויר הקיצוני שפקד את נהריה גבה מוקדם יותר היום את חייו של מוטי בן שבת ז"ל בן ה-38, שפעל יחד עם חבריו לחלץ בני משפחה שנלכדו ברכב בשיטפון. בשיחה שקיים עם חדשות 12, סיפר חברו רביב כהן: "הוא ממש דילג על המים, התפעלתי מהעוצמה שלו. אחד הבחורים שהיה שם סיפר לי שהוא נשאב לכיוון נחל הגעתון שמוביל לים".

בבית הספר היסודי אוסישקין בנהריה נלכדו משעות הבוקר ועד לשעה 20:00 כמאה תלמידים בשל הגשמים העזים שהציפו את דרכי הגישה. במשך שעות ארוכות לא הצליחו ההורים ליצור קשר עם ילדיהם, אך מצוות בית הספר נמסר להם כי מצבם טוב וכי הם מקבלים מזון ושתייה. רק לאחר שעות ארוכות, הצליחו צוותי החילוץ וההצלה להוציא את הילדים מהמקום והם פונו ללא פגע.

גם אל חיפה הוזעקו צוותי סיוע ויחידת הצוללנים "להבה" על מנת לתת מענה לאירועי קיצון. מכבאות והצלה מחוז חיפה עדכנו כי לאורך היום נרשמו למעלה ממאה אירועים.

באשדוד נרשמו לאורך היום הפסקות חשמל רבות וכ-60 אלף תושבים מצאו את עצמם בעלטה במשך שעות ארוכות. בעקבות הפסקות החשמל התקבלו במד"א 30 קריאות של אנשים שנתקעו במעלית.

בחלק מהרשויות המקומיות בצפון הוחלט שלא לקיים מחר את הלימודים בשל חשש מהצפות, זאת לאחר שהבוקר בוטלו הלימודים בחלק מיישובי הגולן. כ-40 אלף ילדים יישארו מחר בבית. היישובים בהם לא יתקיימו מחר לימודים הם נהריה, מעלות, עכו, שלומי והמועצות האזוריות מטה אשר, מעלה יוסף ותמר. משרד החינוך הודיע על ביטול הבגרות בתנ"ך ביישובים שבהם לא יתקיימו הלימודים ויודיע בקרוב על מועד חלופי כדי לאפשר לתלמידים להיבחן באופן מסודר.

חיילים בגשם ברמת הגולן | צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90

הכבישים שחסומים לתנועה:

כביש 918 מצומת גונן לצומת גדות בשני הכיוונים

כביש 8677 מכפר הנשיא לראש פינה בשני הכיוונים

כביש 89 מצומת מירון לעין זיתים בשני הכיוונים

כביש 22 מידין לכיוון חיפה

כביש 959 מצומת וואסט לצומת גונן בשני הכיוונים

כביש 864 מצומת פקיעין לצומת חורשים בשני הכיוונים

כביש 4 לצפון מצומת שמרת לצומת נהריה

כביש 87 לצפון מצומת יהודיה

כביש 87 צומת המפלים בשני הכיוונים

כביש 9088 צומת זוויתן 

כביש 899 מצומת סאסא לצומת מתת בשני הכיוונים

הכביש בין בית ג'ן לחורפיש בשני הכיוונים

כביש 65 מתבור לקשת בשני הכיוונים

ענף ההסברה של כבאות והצלה לישראל פרסם היום הנחיות מצילות חיים. "בגלל המשקעים הגדולה ואירועי המוות הטראגיים בשבועיים האחרונים, אנו שבים ופונים אל כלל האזרחים לפעול על פי ההנחיות הבאות", נכתב בהנחיות כבאות והצלה.

רשימת ההנחיות:

1. במקרה של שיטפונות והצפות אין לרדת לחניונים או לקומות הנמצאות מתחת למפלס הקרקע.

2. אם אתם מתגוררים בדירה מתחת לפני הקרקע - צאו מיד מהבית ועברו למקומות בטוחים מעל פני הקרקע שבהם כוחות הביטחון יוכלו להבחין בכם ולסייע במקרה הצורך.

3. במקרה של שיטפונות, אין להתקרב למקורות מים זורמים ולערוצי נחל מחשש להתמוטטות הגדות ובשל הזרימה החזקה שעלולה לגרום להיסחפות בזרם המים.

4. במקרה של שיטפונות יש להימנע משימוש במעליות הנמצאות בחניונים, במפלס הקרקע ומתחתיו מחשש להילכדות.

5. אין לחצות מקורות מים ומקומות עם זרימת מים חזקה (גם עם רכבי שטח) - הדבר מהווה סכנת חיים ממשית.

6. אין לחצות כבישים מוצפים שאין ביכולתנו לאמוד את עומקם.

7. בכל מקרה של סכנה חייגו מיד ל-102 והזעיקו את לוחמי האש.

8. האזינו והתעדכנו מעת לעת באמצעי התקשורת והרשתות החברתיות באשר להוראות כוחות הכיבוי וההצלה.

mako

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום