למי יש אינטרס שתשלמו יותר על שמן זית?

האם במשרד החקלאות שומרים על האינטרסים של המותגים הישראליים יותר מאשר על הצרכנים? ייתכן שכן • היצרנים הישראליים של שמן הזית זוכים לעדנה: מכסות פטורות ממכס מחו"ל מיובאות מיום לאחר חג הפסח בלבד • המשמעות: מחנוכה ועד פסח יוכלו המותגים המובילים לגבות מחירים מלאים • משרד הכלכלה: ביקשנו לייבא מינואר ואילך, במשרד החקלאות סירבו

כלכלי 5.1.2020 | 13:37

סחיטת זיתים בבית הבד עין כמונים, בגליל | צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90


מי במשרד החקלאות מרוויח מכך שבתקופת חג הפסח שמן הזית יימכר בישראל במחירים גבוהים? תשובה מלאה אין, אך הזיתים שנסחטים בשקט בארצות חו"ל, מרמזים שגם בארץ הצרכן נסחט בזמני ביקוש, כשהשוק מוטה ע"י הרגולטור לכיוון היצרנים יותר מאשר לטובת הצרכנים. 

לפני כחודש פורסם 'הליך תחרותי לחלוקת מכסת שמן זית בבקבוקים'. בהגדרות ההליך נאמר כי "מטרת ההליך התחרותי: חלוקת מכסות לייבוא שמן זית בבקבוקים בפטור ממכס במטרה להביא למכירת שמן זית במחיר נמוך לצרכן".

המכסה מיועדת ליבואני בקבוקים בעלי מותג בלבד, ובאמצעות ההליך התחרותי ייבחרו היבואנים אשר ייבאו את בקבוקי שמן הזית במסגרת המכסות הפטורות ממכס. המטרה הסופית היא כאמור, מכירת בקבוקי שמן זית במחירים נמוכים לצרכן. 

מדובר בכמות של 600,000 ליטר ובחלוקה לבקבוקים של 750 מ"ל כפי הנדרש מדובר על 800,000 אלף בקבוקים. כמות מכובדת לכל הדעות שיכולה להוריד עול נכבד מעל כתפי המשפחות בישראל ובפרט בקניות לחג הפסח.

מעיון נוסף במודעה שפורסמה בנושא על ידי מינהל היבוא במשרד הכלכלה והתעשייה, מתברר כי תוקף רישיון היבוא והמכירה הזולה לצרכנים בעקבות היבוא יהיה מתאריך 20.4.16 ועד ליום 20.9.30. 

בדיקה מהירה בלוח השנה העלתה את התאריך העברי כ"ב בניסן, אסרו חג של פסח, רגע לאחר מסעי הקניות של החג, וצריכת שמן הזית כחלק בלתי נפרד מהשולחן הפסחי. התאריך הדליק נורה אדומה ויצאנו לבדוק האם מישהו שכח בכוונה את טרפת הקניות של חג הפסח.

מתברר שכבר בשנה שעברה הייתה תלונה בנושא ומשרד החקלאות היה אחראי לכך. מהודעה של משרד הכלכלה לפני שנה  (1.1.19) אנחנו לומדים כי ועדת המכסות במשרד הכלכלה והתעשייה, בראשותו של מנהל מינהל יבוא, דני טל, חילקה לראשונה, מכסה של 550 טון שמן זית בבקבוקים בהליך תחרותי. הזוכים במכסה התחייבו למחיר הזול ביותר לצרכן.

בקבוקי שמן זית אמורים היו להימכר ברשת 'אושר עד' שזכו במכרז במחיר של 16.9 שקל לבקבוק. חברת 'מיה' מכרה בקבוקים שמן זית במחיר של 17.70 שקל. זאת בזמן שעל פי נתוני נילסן, המחיר הממוצע של שמן הזית מהמותגים השונים נע בחנויות בין השנים 2015-2017 בטווח שבין 36-40 שקל לבקבוק. במשרד הכלכלה העריכו כי המחיר הזול ישפיע גם על מחירי שמן הזית של המותגים המובילים בשוק, כמו  יד מרדכי, עץ הזית, זיתא והמותג הפרטי של שופרסל.

בהמשך ההודעה הרשמית של משרד הכלכלה נאמר כך: "עם זאת, בוועדת המכסות במשרד הכלכלה הצרו על כך שמשרד החקלאות התנה את חלוקת המכסה בכך שניתן יהיה לנצל אותה רק בתקופה שלאחר הפסח ועד סוף ספטמבר. בשל כך, השפעת ההפחתה במחיר תורגש רק לאחר חג הפסח. היבואנים רוכשים את שמן הזית בספרד במחירים של כ- 2.5 יורו לבקבוק והמכסה הפטורה ממכס מאפשרת להוריד את המחיר לצרכן בישראל".

ההודעה על חלוקת המכסות

אם כן מדוע מתנהג משרד החקלאות "כְּ… שָׁב עַל קֵאוֹ כְּסִיל שׁוֹנֶה בְאִוַּלְתּוֹ"? אין לדעת. במשרד הכלכלה דואגים לציין כי שמן זית הוא מוצר צריכה בסיסי בכל בית וחלוקת המכסה בהליך מכרזי שבו הזוכים הם אלה המתחייבים למחיר הנמוך ביותר לצרכן, מאפשרת את הפחתת המחיר והגברת התחרות מול המותגים המובילים בשוק. אך במשרד החקלאות כנראה, לא ממש מתעניינים בצרכן ובכיסו או שזה פעולת המשך מהשנה שעברה שלא השתנתה בהיעדר שר ממשי בראש המשרד.

'ביזנעס' פנה למשרד החקלאות כדי להבין את הרציונל שמאחורי הורדת המחיר לאחר עונת הביקוש. נענינו בתשובה לקונית, כי משרד הכלכלה אחראי על כך.

הסכמנו לפינג-פונג ובקשנו את התייחסות משרד הכלכלה לנושא. בתשובתם נאמר כי "קבלת המכסה וחלוקתה רק לאחר חג הפסח הייתה תנאי מוקדם של משרד החקלאות לשם קבלת המכסה. גם משרד הכלכלה והתעשייה היה מעדיף שתוקפה של המכסה היה החל מינואר 2020".

לאחר שפנינו למשרד החקלאות לתהות מדוע הפנו אותנו למשרד הכלכלה בעוד האחרונים טוענים כי האחריות שלהם הינה על המכסות ולא על תאריכיהן שנקבעו ע"י משרד החקלאות –  ויתרה מכך, כפי שעולה מתגובתם שהובאה לעיל, במשרד הכלכלה אף עודדו את הקדמת המכסות לינואר, כדי לספק לצרכנים את הסחורה המוזלת עד חג הפסח – נענינו בשתיקה. כל תגובה לא נמסרה ממשרד החקלאות.

נציין, כי עיקר מכירות שמן הזית הוא לכאורה מערב חג החנוכה ועד לחג פסח. פתיחת מכסות פטורות למכס למחרת חג הפסח, מה שמבטיח סיום המלאי עד לחנוכה הבא, מעוררת תמיהה רבה וחשש כבד כי שיקול לא ענייני התגנב לטובת מתחרי הזוכות במכסה שיימכרו את התוצר בזול, שעה שגל הביקוש הגבוה יורד, ואילו המותגים המובילים יוכלו לגבות מחיר גבוה בעונת הביקוש הגבוה.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום