מחצות: החשכ"ל מפקיע מהכנסת את סמכויות תקציב המדינה

בהיעדר חוק תקציב מאושר לשנת 2020 ובאין סמכות לכנסת המפוזרת לחוקק כזה כל סמכות על הוצאות הממשלה מופקעת מהכנסת ועוברת לפקידי משרד האוצר • לכל חודש יוקצה סך של 1/12 מתקציב 2019 והחשכ"ל יחלק בין המשרדים על פי הנחיות החוק ובסיוע ועדות ייעודיות שהוקמו לשם כך

כלכלי 31.12.2019 | 21:39

רוני חזקיהו לוקח את הסמכויות | צילום: קובי גדעון, פלאש 90


מהלילה, ועדת הכספים מסיימת תפקידה דה פקטו. החל מה-1.1.20 בהיעדר ממשלה ועם כנסת מפוזרת, אין חוק תקציב ואין תקציב למדינה. מאחר ומדובר בכנסת מפוזרת, אין לה אפשרות להעביר חוק תקציב והיא מאבדת כל סמכות בכל הנוגע לענייני התקציב והוצאות הממשלה. החוק קובע הוראות על אופן התנהלות הוצאות הממשלה במצב כזה. ע"פ החוק, הכנסת אינה יכולה לנהל את התקציב והחשב הכללי במשרד האוצר, הוא הממונה על הקצאת ההוצאות ללא תקציב מתוכנן.

מה שקורה בפועל, הוא שהתקציב הופך משנתי לחודשי, כשלכל חודש מוקצה סך של 1/12 מהתקציב הקודם – 2019. במצב הנוכחי, אין התחשבות בגידול הצרכים של המשרדים, אין גיוסי כח אדם, אין התקשרויות חוזיות חדשות ואין הארכת התקשרויות על ידי המשרדים אלא במקרים חריגים בסיוע ועדה מיוחדת.

מעבר לזה, לצד תקצוב ה-1/12 האמור, מכינים באגף התקציבים במשרד האוצר, מעין 'תקציב דמה', המעריך מה היה התקציב ומה היו ההוצאות, אילו הייתה ממשלה והיה חוק תקציב. מטרת תקציב הדמה, הוא להפחית מתקציב השנה הקודמת הוצאות ספיציפיות שהיו רלוונטיות לה ולא צפויות השנה, לדוגמה, תקציב 2 מערכות בחירות, ושימוש בכספים המתפנים לצרכים החשובים לפי דירוג בחוק. הדירוג כולל הוצאות שכר, לאחריו חוזים קיימים, שירותים חיוניים, והוצאות שנכללו בתקציב השנה הקודמת.

כמו כן, מטרת תקציב הדמה, היא גם למנוע מצב בו מאושרות התחייבות להוצאות מסוימות הקיימות בתקציב הקודם, אך לכאורה לא היו מאושרות אילו היה תקציב חדש. זאת, על מנת שכשתקום ממשלה חדשה, לא תעמוד בפני עובדה מוגמרת והתחייבויות קיימות.

חשוב לדעת, כי לחשכ"ל יש אפשרות להקצות כל חודש, 1/12 מכלל תקציב המדינה הקודם, אולם אינו חייב לחלק אותו בין המשרדים בדיוק כפי שהיה בשנה הקודמת, אלא יכול להקצות למשרדים השונים, על פי שיקול דעתו המקצועית בכפוף למגבלות החוק.

לשם כך, קמו במשרד האוצר ועדות מקצועיות הכוללות את נציגי אגף החשכ"ל, אגף התקציבים והייעוץ המשפטי.

מטרת הוועדות הן, הכנת תקציב הדמה, בחינת שאלות בצרכים חיוניים חריגים שאינם בבסיס החוק, הכרעות בסתירות בין מהות החוק וסדר העדיפויות בו, לבין התחייבויות חוזיות ואחרות ועוד.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום