היועמ"ש: בג"ץ צריך להכריע לדון בעתירה נגד נתניהו לפני שאמסור עמדה

מנדלבליט הצהיר כי לא יפרסם את עמדתו בשאלה הנפיצה - האם ח"כ יכול להרכיב ממשלה תחת כתבי אישום - לקראת הדיון בבג"ץ ביום שלישי הקרוב. היועמ"ש דורש מבג"ץ להחליט אם בכלל לדון בעתירה, לפני שיציג את חוות דעתו

פוליטי 26.12.2019 | 14:29

אוליבר פיטוסי, פלאש 90

הדיון הגורלי על כהונת נתניהו - והצעד החדש של מנדלבליט: ביום שלישי הקרוב, 31.12, בג"ץ ידון בשאלה האם נתניהו יוכל להרכיב ממשלה תחת כתב אישום. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט היה אמור למסור את חוות דעתו עד 48 שעות לפני הדיון, אך היום (חמישי) הבהיר כי לא יעשה זאת - והציג בקשה חדשה בפני בג"ץ.

הדיון יתקיים ביום שלישי בשעה 09:00 בבוקר, בתשובה לעתירה שהגישו 67 חברי קהיליית ההייטק, האקדמיה והביטחון הישראלי. בראש ההרכב תעמוד הנשיאה אסתר חיות. עוד בהרכב: המשנה לנשיאה, השופט חנן מלצר והשופט עוזי פוגלמן. 

מנדלבליט הדגיש בפנייה לבג"ץ כי בית המשפט לא הכריע "אם בכוונתו לדון בסוגיה לגופה". לכן, לפי מנדלבליט, על בג"ץ להחליט אם הוא דוחה באופן מיידי את העתירה או לא: "היועץ המשפטי לממשלה מבקש כי הדיון שיקיים בית המשפט בעתירה ביום 31.12.19, יהיה ביחס לשאלה אם לדחות את העתירה על-הסף או לדון בה לגופה".

"שאלה כבדת משקל"

עוד הבהיר מנדלבליט כי "בנסיבות אלה, וכל עוד לא התקבלה הכרעה כאמור, היועמ"ש סבור שאין בסיס משפטי לחייבו להגיש עמדה מטעמו לגופם של דברים". לדבריו, הצגת העמדה שלו לא נדרשת "טרם קיום דיון בעתירה, וללא הוצאת צו על תנאי ולאחר מכן צו מוחלט".

בפנייתו לבג"ץ הסביר מנדלבליט, באמצעות מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, כי "עצם השאלה האם על ביהמ"ש לדון ולהכריע עתה בסוגיה שבמוקד - מבלי להידרש לסוגיה גופה - היא כשלעצמה שאלה כבדת משקל, מורכבת ורגישה, ולפיכך יש להידרש אליה בשלב מקדמי ונפרד, טרם בירור העתירה".

עם זאת, הבהיר מנדלבליט, הוא ימסור את עמדתו – בכפוף להחלטת בג"ץ לאחר הדיון ביום שלישי. "ככל שביהמ"ש יחליט כי יש לדון ולהכריע עתה בסוגיה המשטרית-חוקתית כבדת המשקל דנן, הוא יגיש את עמדתו בעניין, תוך שתינתן השהות המתאימה לכך, בשים למורכבות ולתקדימיות הסוגיות החוקתיות והמשטריות בהן עסקינן, והכול בהתאם להוראות בית המשפט". גם לפני שבוע הודיע מנדלבליט כי לא ימסור את עמדתו בנושא אלא אם בג"ץ ידון בכך.

בעתירה, שהובלה על ידי עו"ד דפנה הולץ-לכנר והיזם ברק חכמוב, נתבקש בג"ץ לתת צו הצהרתי לפיו אין להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת שהוחלט להגיד נגדו כתב אישום בעבירות שיש עמן קלון – בדומה לכתבי האישום שיוגשו נגד נתניהו. מנדלבליט, כזכור, סירב להתייחס לסוגיה באומרו כי "מדובר בסוגיה תיאורטית בלבד" כל עוד לא הוחלט רשמית על בחירות נוספות ולא נודעו תוצאותיהן". 

mako

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום