אוחנה: "הפכנו משלטון חוק, למדינת שלטון המשפטנים"

שר המשפטים אמיר אוחנה דיבר היום בכנס עיתון 'מעריב' ובדבריו תקף את היועמ"ש מנדלבליט על החלטתו לפסול את מועמדותה של עו"ד אורלי בן ארי • "הכיצד זה הפכנו ממדינת שלטון החוק, למדינת שלטון המשפטנים?"

פוליטי 25.12.2019 | 16:42

אמיר אוחנה צילום: שריה דיאמנט

"מערכת הבחירות הזאת, גם הפנימית – אבל בוודאי הכללית שתיערך במרץ, תהיה – בן היתר – גם על שאלת ריסון הכח של מערכת המשפט. הכיצד זה הפכנו ממדינת שלטון החוק, למדינת שלטון המשפטנים?" שאל שר המשפטים אמיר אוחנה, בנאומו ב'כנס מנהיגים 2019' של מעריב.

בדבריו תקף את היועמ"ש מנדלבליט על החלטתו לפסול את מועמדותה של עו"ד אורלי בן ארי בטענה כי "מדובר במינוי לא סביר, באופן קיצוני". אוחנה אמר "הכיצד שר משפטים שפועל על פי סמכותו בחוק למנות מ"מ לפרקליט המדינה, מתוך הפרקליטות - פרקליטה מצטיינת, מוערכת ובכירה של 28 שנות ניסיון בפרקליטות - שומע חוות דעת, ועוד בראשית גיבוי של ביהמ"ש העליון במסגרת צו מניעה על מעשה שכבר נעשה - לפיה לשון החוק איננה מכרעת ואיננה מחייבת?".

"ההחלטה למנות כל אדם אחר זולת האדם שהיועץ רוצה בו - היא בלתי סבירה באופן קיצוני? האין זה כשלעצמו בלתי סביר באופן חריג וקיצוני?!" המשיך והקשה. "הכיצד בית המשפט, שלמדתי להכיר בחודשים האחרונים כמה הוא רגיש לביקורת ציבורית וכמה אוזנו כרויה לרחשי לב העם, נוטל על עצמו לקיים דיון בשאלת האפשרות להטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה לו יזכה בבחירות?"

שר המשפטים אוחנה המשיך, "אינני יודע כמובן מה יכריע ביהמ"ש - אך לא זו השאלה - אלא שאלת הסמכות. האם איננה מוגבלת?! היכן הם האיזונים והבלמים שאנו ברשות המבצעת וברשות המחוקקת שומעים עליהם כל העת כשבאים לכבול את ידינו, היכן הם כשמדובר במערכת המשפט?. על אלה, בין היתר – צריכה להיות מערכת הבחירות הזו, והתשובה שהמחנה שלי ואני מציעים היא התשובה הדמוקרטית, היא התשובה החוקית והיא התשובה המוסרית: העם יחליט".

"עכשיו ראיתי אצל כמה המתקראים דמוקרטים גדולים שהאמירה הזו "העם יחליט" לצנינים בעיניהם. היא נשמעת להם נשמעת פשטנית, שטוחה, חד מימדית, נטולת עומק. אך זוהי האמירה העמוקה ביותר היורדת לשורש השיטה הדמוקרטית, לאבני היסוד שלה – והיא מוסרית וחכמה ונכונה הרבה יותר מהאמירה שמנגד ולפיה "הקומץ יחליט".

העם יחליט מי ינהיג אותו, העם יחליט מי יקבל את ההכרעות ומי יפתור את הדילמות, העם יחליט מי יתמודד עם האתגרים ומי ינווט. וכשהעם ירצה – אבל רק כשהעם ירצה – הוא גם ריבון להחליף את החלטתו בהחלטה אחרת. על מה הבחירות האלה? על השאלה – האם אחרי עידן האקטיביזם השיפוטי, והאקטיביזם הייעוצי – לא הגיעה העת לאקטיביזם משילותי" סיים את דבריו.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום