החסיד שהתחבב על טראמפ, ידליק חנוכיה בבית הלבן

כמידי שנה, תיערך הערב בבית הלבן מסיבת חנוכה בהשתתפות הנשיא ואורחים שהוא בוחר להזמין. כמידי שנה ישתתפו רק אורתודוקסים ומי שידליק את החנוכיה הוא חסיד סקווירא שחולל מהפכה וגרם לטראמפ לחתום עליה | בשיחה עם 'בחדרי' הוא אומר: "טראמפ ביקש שאדליק בחנוכיה מהכלא שעולה בין 2 ל-7 דולר"

חדשות בעולם 11.12.2019 | 14:38

משה מורגרטן עם ג'ארד קושנר בבית הלבן צילום: באדיבות המצלם

מסיבת חנוכה השנתית של הבית הלבן תתקיים היום (רביעי) בערב על פי השעון המקומי ולראשונה יהיה ייצוג של הקהילה החסידית, משה מורגרטן חסיד סקווירא ידליק את החנוכייה באירוע השנתי.

משה מורגרטן, שהגה לראשונה את רעיון הרפורמה של שחרור מוקדם לאסירים שנשפטו על עבירות של צווארון לבן, והיה זה שפעל עשר שנים בשביל הרפורמה, והביא את הנשיא דונלד טראמפ לחתום על הצעת החוק בשנה שעברה, יכובד עם ההדלקה, אם כי היא תהיה ללא ברכה. מכיוון שהבית הלבן מארח את מסיבת חנוכה שבועיים מוקדם יותר, בגלל עונת החופשות בסוף השנה.

"קיבלתי טלפון מהבית הלבן לפני חודש ואמרו לי שהם שוקלים להזמין אותי," סיפר מורגרטן ל'בחדרי חרדים', "הם ביקשו מידע, השירות החשאי רצה לדבר איתי, כותב הנאומים התקשר אליי, הם אמרו לי שאני יכול להזמין אנשים".

ייתכן שמשה מורגרטן ינאם, תלוי בזמן, הנאום שלו יתייחס גם ל"כוח השיקום והצ'אנס הנוסף לאסירים". הנאום יתקיים במסיבה השנייה, זו שמתקיימת בערב. אחרי המסיבה של הצהריים, עם נאומים ודוברים נפרדים.

האנשים שמכובדים בהדלקת נרות בבית הלבן, הם בדרך כלל רבנים צבאיים או יהודים חילונים שנועדו לקדם את יעדי הנשיא. תחת הנשיא לשעבר ברק אובמה, ילדה יהודייה וילדה ערביה שלמדו בבית ספר בישראל הדליקו יחד את החנוכייה.

תחת הנשיא טראמפ, הכל אחרת, הבית הלבן הפך לאורתודוקסי יותר, ורבנים ועסקנים חרדים מוזמנים לאירועים שונים, אחת הסיבות לכך, שהרפורמים תומכים באופן קבוע בשמאל - הדמוקרטים, שמתנגדים כמובן לטראמפ.

מורגרטן סיפר כי החליט להזמין לטקס בבית הלבן, את האנשים שעזרו לו עם העברת החוק, במיוחד אלה שהיו איתו בהתחלה, כשכולם צחקו על זה ולא האמינו שזה יעבור.

הממשל הקודם הדליק חנוכיה שהיתה בשואה ושרדה, הממשל הנוכחי רצה אחרת. מורגרטן סיפר ל'בחדרי חרדים', "קיבלנו הודעה מהבית הלבן שהם רוצים חנוכיה שהייתה בכלא", אמר, "אמרתי להם שחנוכיה מהכלא עולה בין $2  ל-7$. הם אמרו שזה היופי בכך שאסירים שומרים על אמונתם אפילו בכלא".

כזכור, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים'. החוק החדש שעבר בסנאט האמריקני ב-2018, הביא לאנחת רווחה מסוימת בקהילות החרדיות בניו יורק. מדובר בחוק שעניינו הקלה בעונשם של אסירי צווארון לבן, כאשר מאות אסירים הכלואים בארה"ב בגין עבירות שעניינם הלבנת הון ו/או העלמת מס, יזכו לחנינה אם החוק יעבור, כולל החרדים שבהם.

מורגרטן סיפר אז בשיחה עם 'בחדרי חרדים', על המאבק הקשה והבלתי מתפשר של איש אחד, שרתם לשם כך את האדמו"ר מסקווירא ומשם הכל היסטוריה. יצוין כי הוא עמל להעביר החוק במשך כעשור, וכאמור החוק עבר בניגוד לכל הסיכויים

"מורגרטן היה אברך צעיר שהיה מבקר בבתי כלא ברחבי ארצות הברית אסירים יהודים, ושם הוא ראה את הסבל של משפחות יהודיות שאב הבית נאסר לשנים ארוכות, והחליט לעשות מעשה שעל פי דרך הטבע חסר סיכוי", מספר הרב מנדל רוטשילד, המעורה בפרטים, בשיחה עם 'בחדרי חרדים'.

"משה מורגרטן היה בביקור עם ילדים חרדים שבאו לשיר 'מה נשתנה', לאבא שלהם לפני חג הפסח באחד מבתי הכלא הקשים בארה"ב, וליבו כמו כל לב יהודי נשבר מהמחזה הנוראי והקשה. הוא תפס יוזמה והחליט להביא חוק שיקצר את עונשם של אסירי 'צווארון לבן'.

המהלך לא הלך בקלות, "פה התחילה מסכת של התרוצצויות, האברך הצעיר הקים לובינג שלא היה מבייש את ותיקי הלוביסטים בארה"ב, ועם עקשנות בלתי מובנת החל לעבוד על החוק, הוא השיג תרומות מאנשים שונים, שלא רצו פרסום, גם האדמו"ר מסקווירא תרם לו סכום כסף עצום". סיפר רוטשילד.

מורגנטרן סיפר עוד ל'בחדרי חרדים'. בהתרגשות גדולה לאחר שהחוק עבר, "אני לא יכולתי לראות ילדים בוכים בכלא ליד אבא שלהם, במיוחד נשבר לי הלב בערב פסח, ראיתי את הילדים קוראים 'מה נשתנה' לאבא שלהם, ואמרתי לעצמי שאני לא יכול לשבת בשולחן ליל הסדר והם יושבים בכלא".

"אז החלטתי לפעול נגד הטבע", מסביר משה, "בתחילת הדרך היה קשה מאד להשיג תרומות למימון עורכי דין ולוביסטים, אבל יהודים טובים עזרו לי בלי שום פרסום ולשם שמים, וככה התחלתי. בהמשך כבר תרמו לנו אנשים כסף בגלוי, אבל זה לא היה פשוט, לקח כמעט עשר שנים להביא את החוק לידי גמר".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום