זיוף נותני גיוס החרדים נידון בכנסת: "הספירה נעשתה בחוסר מקצועיות"

ועדת החוץ והביטחון קיימה דיון בעקבות הפרסום לפיו נתוני גיוס החרדים זויפו. ראש אכ"א: "מאוד מסובך להצביע על מי הוא חרדי". רח"ט תכנון כוח אדם בצה"ל: "אנחנו לא שקרנים ולא זייפני נתונים". גנץ: "חשוב שהם ייכנסו כחרדים וייצאו כחרדים"

חרבות ברזל 9.12.2019 | 13:39

יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, בראשות ח"כ גבי אשכנזי, דנה היום (שני) בפרשת ניפוח נתוני גיוס החיילים החרדים לצה"ל, במסגרתה הוכפל ואף שולש מספר החיילים החרדים שהתגייסו לצבא בין 2018-2013 והוצג לגורמי הביטחון. הפרשה נחשפה בשבוע שעבר ב'כאן רשת ב', ובעת פרסומה נטען בין השאר כי המהלך בא במטרה לעמוד ביעדי הגיוס ובצל הדיונים המתמשכים סביב חוק הגיוס.

ראש אגף כוח אדם בצה"ל, אלוף מוטי אלמוז, אמר בפתח הדיון כי, "גם אם מסתבר שמישהו לקח מוסד חינוכי ושגה בו, כשאתה מסתכל על מה רמת הדיווחים אתה רואה ירידה לפרטים. אתה רואה חקירה של נתונים. אתה יכול להניח שאלה מספרים שנדרשו להם הרבה מאוד אנשים, והדיווחים נראים דיווחים תקינים. יכול להיות שאולי מישהו שגה, אבל כשאתה רואה את סדר הדברים – אתה רואה ממש סוג של חקירה, אז אתה מבין שהעבודה היא עבודה רצינית מאוד".

בדבריו לקח אחריות על הזיוף, "אני מרגיש חובה לאור הנסיבות שנוצרו למסור דיווח על תמונת המצב כפי שאנו מבינים אותה. אנו עוסקים באמינות צה"ל וזה בנשמת אפו של הצבא. אני לא יודע משהו אחר חוץ מלמסור את כל הנתונים טובים פחות או יותר. הרגישות ברורה לנו. סוגיות האמון ברורות לנו. כשאני מסתכל על האירוע הזה אני לא רואה אף אחד מתחתי ומצדדי שאחראי חוץ ממני. אני לא רואה אף אחד שהיה אחראי לפני חוץ ממני. שמעתי כל מיני עניינים בשבוע האחרון – רק אני אחראי לאירוע הזה".

"הבנו באמצע שנת 2019 שמשהו במספרים של 2018 לא מסתדר", המשיך ראש אכ"א. "בעיקר מדובר באוכלוסייה שלא עומדת בהגדרות הפורמליות של החוק. אנחנו מתחילים לעסוק בזה ואנחנו מבינים שאנחנו לא יכולים להעביר דיווח ואנחנו עסוקים בלהבין את מקור הבעיה. התגלה פער, אני מבין שהמספרים לא מסתדרים". לדבריו, "הפרשה יצאה לתקשורת כשהיינו ממש בימים האחרונים של הבדיקה והבנו שאנחנו צריכים לדווח על כך שיש טעות בחישוב הנתונים".

עוד הסביר האלוף אלמוז כי, "בדקנו גם את שנת 2017, וראינו שיש בעיה עם הדיווח שכלל ברובו הגדול אוכלוסיה שנחשבת חרדית בעינינו אבל לא עומדת בהגדרות הפורמליות של החוק. אנחנו מבינים שיש קבוצה שלא עומדת בהגדרות הפורמליות אבל עולמם חרדי, אורך חייהם חרדי וביתם חרדי, ואני חושב שהפער הוא בחישוב של האוכלוסייה הזאת כאוכלוסייה שעומדת בהגדרות החוק, הדברים האלה בבדיקה". לדבריו, "יש עוד קבוצה ב-2017, של בערך 300 איש, שלא מגיעים מהעולם החרדי והם נכנסו לרשימות. אנחנו לא יודעים את הסיבה, הם בטוח לא צריכים להיות ברשימות".

ראש חטיבת תכנון ומחקר כוח אדם, תא"ל אמיר ודמני, אמר בדיון: "אנחנו לא שקרנים, לא זייפנים ולא מנפחי נתונים. כשמבינים שיש פער, מיד שמים את זה על השולחן. לצערי הרב, הקדים אותנו הפרסום. קשה לבדוק את נתוני 2016 כי יש קושי לעקוב אחרי אנשים שכבר השתחררו מצה"ל".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמר במהלך הדיון: "אני רוצה לציין שלוש נקודות. לוקח בהערכה את לקיחת האחריות על ידי מוטי אלמוז. יש לנו אמון במערכת הצה"לית. אין לנו אלטרנטיבה לבדוק את הדברים. צריך שהתחקיר שאתם עושים יהיה מאוד מאוד עמוק. חשוב מאוד שההגדרה תהיה מדויקת ואז אפשר יהיה להציג גם נתונים מדוייקים". עוד הוסיף גנץ לגבי נושא גיוס חרדים, "חשוב שהם ייכנסו כחרדים וייצאו כחרדים – זה יותר חשוב בעיניי".

ראש אכ"א לשעבר ח"כ אורנה ברביבאי אמרה בדיון כי, "אני רואה את ההתממות שיש כאן לחלק מחברי הבית העושים כל מאמץ כדי לא לחוקק חוק המבטיח שוויון במדינת ישראל. כאשר סוף סוף חוקקו חוק, הוא התבטל מטעמים פוליטיים. התרשמתי כי הפער בנתוני צה"ל הוא במישור מקצועי והוא מחייב תיקון".

"טוב יעשה צה"ל אם יראה בוועדה שהוא הקים הזדמנות להמליץ על הגדרת מי הוא חרדי ויציג זאת בהקדם. אין הדבר פוטר אותנו כמחוקקים להסדיר סוף סוף את נושא גיוס החרדים לצה"ל. אך כשראש ממשלה עוסק בהישרדותו הפוליטית אין מי שיעסוק בסוגיות ליבה ובמה שחשוב לאזרחי המדינה", דברי ברביבאי .

ח"כ צבי האוזר הפנה שאלה לראש אכ"א בעניין הפער בנתוני גיוס החרדים והתייחס לכך בהמשך: "במבחן התוצאה, אותה קבוצה שלכאורה דווחה תחת מסגרת גיוס חרדים, אם לא הייתה נכללת בהגדרה, האם חלקה או רובה לא היה מתגייס לצה"ל". ראש אכ"א, האלוף מוטי אלמוז, השיב כי להערכתו לא היו מתגייסים.

בהמשך לכך ולהתייחסותו של אלמוז, הוסיף ח"כ צבי האוזר: "אמנם, אותם אנשים לא היו צריכים להיות ברשימה תחת הגדרה של גיוס חרדים. אך, בבחינת ההישג הנדרש, מנקודת מבטה של החברה הישראלית, גייסתם [צה"ל] אנשים שככל הנראה היו נושרים, נופלים או לא מצטרפים כלל לשירות. זהו הסיפור החשוב והמהותי בעניין, וזו הבשורה".

חדשות JDN

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום