חיות על המתקפות נגד מנדלבליט וניצן: "הטלת דופי אישי, חסר שחר וחסר אחריות"

נשיאת בית המשפט העליון יצאה היום להגנתם של היועמ"ש ופרקליט המדינה ויצאה בחריפות נגד מה שהיא מכנה "ביקורת שלוחת רסן החותרת תחת הלגיטימיות של מוסדות משפטיים במדינת ישראל". לאור המתקפות האחרונות על מערכת המשפט, הזהירה חיות מפני התערערות הסדר החברתי ותחושת הביטחון של הפרט

פוליטי 5.12.2019 | 20:00

יונתן זינדל, פלאש 90

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות נשאה דברים הערב (חמישי) בכנס של "העמותה למשפט ציבורי בישראל" שהתקיים בחיפה. בדבריה התייחס למתקפה הפוליטית והציבורית האחרונה על מערכות אכיפת החוק, ויצאה להגנת היועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן הסופגים מתקפות מאז ההודעה על הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"הכותרת שנבחרה לכנס השנה היא: 'כיצד יש להגן על ערכי המשפט הציבורי ומוסדותיו?'", אמרה חיות. "הצבת השאלה הזו במרכז הכנס מלמדת על הדאגה של מארגניו מן המתקפות על ערכי המשפט הציבורי ועל המוסדות המשפטיים של מדינת ישראל. למרבה הצער, אירועים והתבטאויות מהתקופה האחרונה מלמדים כי לא מדובר בדאגה משוללת יסוד".

"אף שהאחריות ליישום שלטון החוק מונחת במידה רבה על כתפי הרשות השופטת, בית המשפט אינו יכול להגן על עיקרון זה לבדו" הוסיפה חיות. "בית המשפט אינו מחוקק חוקים, אינו קובע מדיניות ואינו מופקד על הציות לפסיקותיו".

בהמשך דבריה התייחסה נשיאת בית המשפט העליון למאבק הציבורי שהתעורר סביב יחסי הכוחות בין מערכת המשפט לממשלה: "לאחרונה מתגברים בקרבנו קולות המבקשים להציג את עקרון שלטון החוק כ'שלטון המשפטנים' וכאבן נגף העומדת בדרכה של מה שמכונה על ידי אותם הגורמים 'משילות'. שלטון החוק והמשפט איננו 'שלטון המשפטנים'. השופטים, המשפטנים בשירות הציבורי ובכללם היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, וכל יתר גורמי אכיפת החוק המופקדים מתוקף משרתם על משמר שלטון החוק, עושים זאת באמונה, במקצועיות ומתוך תחושה עמוקה של שליחות".

"גם גורמים אלה כולם כפופים כמובן לחוק ולעקרון שלטון החוק", הוסיפה חיות. "אך בין מנגנונים כאלה ובין ביקורת שלוחת רסן החותרת תחת הלגיטימיות של מוסדות משפטיים במדינת ישראל, תוך הטלת דופי אישי, חסר שחר וחסר אחריות במשרתי הציבור הללו, רב המרחק. כאשר מתערער אצל האזרח האמון במערכות החוק, מתערערת האפשרות להגן על זכויותיהם של פרטים בחברה, מתערער הסדר החברתי ותחושת הביטחון של הפרט נפגעת".

mako

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום