עדויות מהיסעור שנשרף: "חשבתי שכנראה פגע בנו טיל מעזה או משהו"

העדויות הדרמטיות משריפת מסוק היסעור שהסתיימה ללא נפגעים התפרסמו הערב. הקברניט סיפר: "זרקנו חומרי כיבוי לתוך המנוע והנמכנו לנחיתה. זרקנו את מכלי הדלק החיצוניים כי היה ברור שננחת עם מנוע אחד". חייל נוסף סיפר: "שמעתי בום והיו גיצים ואש"

חרבות ברזל 27.11.2019 | 23:26

פלאש 90

עדויות דרמטיות מהחיילים ששהו אמש (שלישי) על מסוק היסעור שעלה באש בעקבות תקלה במנוע, במהלך טיסת אימונים עם לוחמים מיחידת "שלדג". נחשפות הערב. 11 לוחמי שלדג ושלושה אנשי צוות אוויר היו במסוק בשעה שביצע נחיתת אונס בדרום. 42 שניות חלפו מרגע שהתגלתה התקלה ועד לנחיתת האונס המוצלחת. לגודל הנס, רגעים לאחר מכן התפוצץ המסוק.

סרן א', קברניט מסוק היסעור, סיפר בתחקיר: "הכל היה מאוד פתאומי, הרגשנו לפתע מכה והמסוק התחיל לנטות הצידה. שמענו זמזום חזק ממנוע שמאל, ואז נדלקה נורית האש. טסנו במבנה של כמה מסוקים, והמטוס השלישי עלה בקשר מולנו ואמר שהוא רואה גיצים במנוע שלנו". סרן א' מתאר את הרגעים הדרמטיים: "לקחנו ימינה מהמבנה של המסוקים כדי שלא לסכן את שני המסוקים האחרים, הבנו שיש אש במנוע. זרקנו חומרי כיבוי לתוך המנוע והנמכנו לנחיתה כשהנוריות ממשיכות לדלוק. זרקנו את מכלי הדלק החיצוניים כי היה ברור שננחת עם מנוע אחד".

"המסוקים האחרים עזרו לנו וסימנו לנו איפה לנחות, ונחתנו עם מנוע אחד בחושך מוחלט. כיבינו את הכל במהירות והתפנינו דרך הדלת הקדמית, כי המנוע התחיל להתפרק. לקחנו מטפים וניסינו לכבות אותו. אחד המסוקים הזעיק כבאיות, אבל לא הצלחנו לכבות את האש והמסוק כולו נשרף".

ב'ישראל היום' ציטטו מהודעה ששלח אחד הלוחמים שהיה על המסוק לחבריו לאחר האירוע: "שמעתי בום והיו גיצים ואש. חשבתי שהתפוצץ לידינו טיל. אחרי כמה שניות של פאניקה מפקד הכוח שישב לידי עם אוזניות צעק לכולנו להחזיק חזק, כי מדובר בנחיתת אונס. התחיל להיכנס עשן למסוק".

ב'חדשות 12' הביאו את עדותו של חייל נוסף שהיה על המסוק: "טסים, אחרי איזה רבע שעה טיסה אני פתאום שומע "בום!", מרים את הראש רואה גיצים ואש בכל החלון", אותו חייל מספר. "אמרתי 'אני לא מאמין פגע בנו טיל, אני מסיים את החיים, זהו'… כולם מסתכלים אחד על השני וזה, אמרתי 'יו אני לא מאמין, ככה לסיים את החיים'. ישבתי הכי קרוב לטייסים ו… אחד לידי, הוא צועק 'נחיתת אונס! נחיתת אונס! תחזיקו חזק".

החייל משחזר: "מחזיק חזק, כל המטוס התמלא עשן וריח של שרוף, המכונאי טס כזה קדימה, התיישב עם הטייסים. כולנו היינו בפאניקה. ניסיתי להבין מה זה, כנראה פגע בנו טיל או משהו כי היה בום והמסוק רעד… אז אמרתי, לא יודע אולי מעזה או משהו, או טעות של אימונים, או שאולי התפוצץ לידנו או אולי נור של המסוק בטעות לא יודע, חשבתי על כל הדברים האלה. אחרי חמש שניות הבנתי שבאמת קורה משהו כי כולם בלחץ..".

בעקבות התקלה במסוק החליט מפקד חייל האוויר עמיקם נורקין לקרקע את כל 'מסוקי היסעור' עד שיבדק נסיבות האירוע, בכוונת מפקד חיל האוויר להקים צוות בכיר שיבדוק את נסיבות התקרית החמורה ולהבין מה גרם לאש במסוק. היסעור הוותיק טס בחיל האוויר הישראלי החל מסוף שנות ה-60 ובשל יכולות הייחודיות לקח חלק במספר רב ומגוון של פעילויות החייל. בין היתר, מסוק מהדגם הזה שימש להוצאת הכוח המיוחד בהסתבכות בעזה לפני שנה בדיוק.

חדשות JDN

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום