הכשרת בניה בלתי חוקית והעברת מילארדים ליישובים ערביים

בהתאם להחלטת ממשלה במטרה לקדם תכנון בניין ערים מסודר ברשויות הערביות, אושרו למפרע בתים בלתי חוקיים ויועברו מילארדי שקלים לקידום הרשויות • יישובי וערי המגזר הערבי יזכו לתכנון בנייה מסודר לאחר שנות הזנחה רבות

חדשות בארץ 26.11.2019 | 20:35

כפר קאסם | צילום: משה שי, פלאש 90

החלטה 922 עולה שלב: לאחר הסדרה משמעותית של בנייה בלתי חוקית, שכללה הכשרה בדיעבד של חלק מהבניה, יועבר תקציב נוסף ליישובים הערביים.

במסגרת ההחלטה, ביישובים הנכללים בתכנית האסטרטגית לקידום תכנון, במסגרת תכנית העבודה בשלב א', בוצעו פעולות רבות לקידום תכנון מפורט, מה שנתן מענה להסדרה של כ-5,000 יחידות דיור.

מדובר בהחלטה שהתקבלה בממשלה ה-34 בראשות בנימין נתניהו, תחת הכותרת "פעילות הממשלה לפיתוח כלכלי באוכלוסיית המיעוטים בשנים 2020-2016". זאת החלטה רחבה מאוד והיא התקבלה כתוצאה וכהמשך להחלטת ממשלה קודמת, שעניינה "פעילות הממשלה לפיתוח כלכלי במגזר המיעוטים".

בהחלטה 922, ממשלת ישראל הבינה בהתאם להמלצות דו"ח "צוות 120 הימים להתמודדות עם מצוקת הדיור ביישובי המיעוטים", כי מדובר באליה וקוץ בה. אם רוצים לתת פתרונות דיור למגזר הערבי ולחפות על עשרות שנים של היעדר השקעה בתכנון ובתשתיות, בדרך למטרה הטובה, יוכשרו בלית ברירה חלקים מסוימים מהבנייה הבלתי חוקית.

נדגיש כי הדבר כלל לא עבר בקלות, חלק מהפוליטיקאים ממפלגות הימין ניסו להפריע אבל ההיגיון גבר. בהמשך התהליך להסדרת עניין הבנייה במגזר הערבי, נעשו ניסיונות לאכיפה מוגברת בנושא הבנייה הבלתי חוקית ויעיד על זה 'חוק קמיניץ', שהחמיר את הענישה של הבנייה הבלתי חוקית. (הרשימה הערבית המשותפת הציבה יעד לביטול החוק במהלך המשא ומתן מול כחול לבן בדרך להקמת הקואליציה).

בימים האחרונים הושג הישג משמעותי בוועדת היגוי מספר 12, בראשות מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון בנימין דרייפוס, בהובלת מנהל אוכלוסיות מרקם ותיק ואגף מיעוטים במשרד, ובהשתתפות משרדי הממשלה השונים וועדת ראשי רשויות ערביות.

בוועדה הוכרז באופן מכריע על עשרת היישובים שיעברו לשלב ב' בתנאים דלהלן: א. הפקדה של תכניות מפורטות בהיקף של 50 יח"ד בסה"כ לכל הפחות בקרקע פרטית. ב. אישור תכנית או תכניות מפורטות בהיקף של 500 יח"ד בסה"כ להסדרה בבינוי הקיים. (או קבלת פטור). ג. הפקדה של תכניות מפורטות בהיקף של 500 יח"ד בסה"כ אשר לפחות מחציתן בצפיפות של 8 יח"ד לדונם ומעלה.

מבין התנאים תנאי ב' היה המאתגר ביותר וחשיבותו רבה לאזרחים. במסגרת ההחלטה קודם תכנון מסדיר, באופן המאפשר ליישובים לקדם רישוי למגורים שהיו קיימים בלא תב"ע. מדובר בלמעלה מ-3,000 יח"ד שקיבלו תוקף בתב"ע ועוד למעלה מ-2,000 יח"ד בהחלטות הפקדה נוסף ל-5,000 יח"ד לקראת דיון.

על פי החלטת ממשלה 922, משרד הבינוי והשיכון יקצה 1.21 מיליארד שקל, לפתרונות דיור והקמת מבני ציבור עבור המגזר הערבי. בין היתר עבור בנייה רוויה (צפופה) ובנייה צמודת קרקע במגוון טיפוסי מגורים בקרקעות מדינה, לצד הסרת חסמים ותכנון לעוד אלפי יחידות דיור בקרקע פרטית.

היישובים הנכללים בהכרעה ואשר יקבלו תקציבים נוספים בשלב ב': כפר קאסם, נצרת, טייבה, ערערה, סחנין, עראבה, יפיע, כפר מנדא, ג'דידה, מכר וכפר כנא.

מדובר בבשורה משמעותית עבור אותם ישובים אשר סיימו את התהליך של ההסדרה ויזכו לתקציב כולל של 1.12 מיליארד שקל, נוסף על תקציבים רבים שכבר הושקעו מתוקף החלטת הממשלה מס' 922. בעשרת היישובים שעברו לשלב ב' מתוכנן שיווק של למעלה מ500 יח"ד בכל יישוב במהלך שנת 2020, תוך מתן תקציבים לפיתוח תשתיות, פיתוח שכונות חדשות, בנייה של מוסדות ציבור והמשך תכנון של תב"עות חדשות.

בימים האחרונים, לאחר עבודה מאומצת מול תהליכי תכנון ממושכים בשיתוף ראשי רשויות, מנהל התכנון, משרד המשפטים, יחידת האכיפה הארצית, רשות מקרקעי ישראל, משרד האוצר והמשרד לשוויון חברתי – הוכרז על עשרה יישובים שיעברו לשלב ב' הנכללים בתכנית האסטרטגית.

ח"כ דר יפעת שאשא ביטון, שרת הבינוי והשיכון: "אני מברכת על הכרעה נוספת שהתקבלה במשרד הבינוי והשיכון לאחר עבודה מאומצת. ישנה חשיבות מכרעת להסדרת הבנייה במגזר הערבי ויישום החלטת ממשלה 922 משמעותית הן למגזר והן למדינת ישראל בכלל".

בנימין דרייפוס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "אנו פועלים יחד עם ההנהגה ביישובי המגזר הערבי בשיתוף פעולה הדוק ובכך ממשיכים במאמץ לצמצם את המחסור בדיור עבור המגזר הערבי בישראל, הן בתכנון ופיתוח והן במודל של בנייה רוויה והתחדשות עירונית".

ארז קמיניץ, המשנה ליועמ"ש (משפט אזרחי): "אנו מברכים את משרד השיכון על התוצרים המצוינים שאליהם הגיע בעבודתו המאומצת, לקידום התכנון והפיתוח במגזר הערבי. עבודה זו משתלבת היטב עם הפעילות הענפה הנעשית במחלקה האזרחית בייעוץ וחקיקה, לשם פתרון חסמים משפטיים בתחומי הקניין והתכנון.

"בהתייחס לעשרת היישובים שקיבלו כעת היתר לעבור לשלב ב' נציין, כי לאחר בחינה מהותית הגענו למסקנה שיש להקל בתנאים הביורוקרטיים שנקבעו בהחלטת הממשלה, על מנת להקל במעבר לשלב ב'. מניסיון שנצבר אצלנו, קידום מהיר של תכנון ופיתוח ביישובים הערביים, יפחית גם את עבירות הבניה במגזר".

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום