דיווח: ראשי 'כחול לבן' חותרים לממשלה עם נתניהו, אך יש מכשולים

האם הפלונטר הפוליטי עומד להסתיים בשמונת הימים שנותרו לגנץ? על פי דיווח הבוקר ב'ישראל היום', שלושה מראשי 'כחול לבן', הסירו את אופציית ממשלת המיעוט וחותרים לממשלה עם נתניהו, אולם הם נתקלים בכמה מכשלים, בהם יאיר לפיד שעדיין מסרב לשבת עם נתניהו והחרדים

פוליטי 13.11.2019 | 07:27

נתניהו וגנץ באזכרה בכנסת לזכר הגר"ע יוסף זצ"ל צילום: הדס פרוש, פלאש 90

שמונה ימים להחזרת המנדט לידי נשיא המדינה ראובן ריבלין, נראה כי מבצע החיסול שהתפרץ אתמול גורם לפריצת דרך בפלונטר הפוליטי בו נמצאת ישראל מזה כשמונה חודשים. 

על פי דיווחו של הפרשן הפוליטי מתי טוכפלד בעיתון 'ישראל היום', ראשי 'כחול לבן' בני גנץ, משה בוגי יעלון וגבי אשכנזי החליטו להסיר סופית את האופציה של ממשלת מיעוט בתמיכת הסיעות הערביות מבחוץ ולחתור דווקא לממשלת אחדות עם 'הליכוד' בראשות בנימין נתניהו, אותו החרימו לאורך מערכת הבחירות ובתחילת המו"מ.

ההערכה היא כי שלושת בכירי צמרת המפלגה, קיבלו כבר למעשה החלטה להסכים למתווה שהניח הנשיא לפני כשלושה שבועות, שבנימין נתניהו יהיה הראשון ברוטציה. נוסף על כך, על פי הדיווח ב'ישראל היום', השלושה גם מסירים את הווטו על המפלגות הדתיות והחרדים המונים כזכור יחדיו 55 ח"כים, ובתנאי שתהא זו ממשלה פריטטית, כאשר מספר השרים בכל צד יהיה שווה.

אלא שהדרך לחתימת ההסכם הקואליציוני בין השניים רצוף מכשולים רציניים, בהם סוגיית הנבצרות של נתניהו מתי היא תיושם, כאשר ב'כחול לבן' דורשים כי הנבצרות תתבצע מיד כאשר יוגש כתב האישום ואילו בליכוד מבקשים למצוא נוסחה אחרת שתאפשר ליו"ר בנימין נתניהו זמן רב יותר בראשות הממשלה.

מכשול נוסף בדרך לכינון ממשלת אחדות במתכונת שכזו, היא התנגדותו של ח"כ יאיר לפיד המחזיק בחצי מרשימת 'כחול לבן' לכנסת ועל פי הערכה הוא עדיין לא שינה את דעתו ומתבצר בסירובו לשבת עם נתניהו ווכן עם הסיעות החרדיות. לדברי הפרשן טוכפלד, ההתייעצות בין רביעיית ההנהגה של 'כחול לבן' המכונה 'הקוקפיט' יימשכו היום מתוך כוונה להגיע להחלטה מהירה, האם לחדש את המשא ומתן עם צוותי המו"מ של 'הליכוד', ואם כן, האם 'כחול לבן' כולה, או שמא רק פלג 'חוסן לישראל' ו'תלם' שבראשות בני גנץ ובוגי יעלון, ללא 'יש עתיד' בראשות יאיר לפיד, שיישאר עם הח"כים שלו באופוזיציה.

כזכור, אתמול נועד ראש הממשלה נתניהו עם הרמטכ"ל לשעבר ח"כ בני גנץ, בנוכחות המזכיר הצבאי של ראש הממשלה תא"ל אבי בלוט, ועדכן אותו על ההתפתחויות הבטחונית ביממה האחרונה. על פי הדיווחים אמש של כמה כתבים פוליטיים, ח"כ גנץ היה מעודכן בהחלטת הקבינט לפני החיסול ובמערכת הפוליטית מעריכים כי למרות שהשניים שוחחו על רק ההסלמה הבטחונית בדרום, עצם קיום הפגישה, כמו גם הפגישה לאחריה עם יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ גבי אשכנזי מ'כחול לבן', הינה איתות ליחסי אמון בין השלושה, מה שעשוי להביא אולי לחיבור פוליטי בימים שנותרו.

עדות נוספת לכך, למרות הקולות משמאל כדוגמת ח"כ עמר בר לב ממפלגת 'העבודה' שטען כי המבצע הינו פוליטי בכדי לסכל ממשלה בראשות גנץ, יו"ר 'כחול לבן' נהג בממלכתיות ופרסם הודעת תמיכה בלתי מסויגת בממשלה ובקבינט, "המחבל בהאא אבו אל-עטא שחוסל הלילה היה בן מוות. בדיוק כמו אחמד ג'עברי רמטכ"ל חמאס, בדיוק כמו כל טרוריסט שמוציא לפועל פעולות רצחניות כנגד אזרחי ישראל. למען ביטחון ישראל, הדרג המדיני והביטחוני צריכים לעיתים לקבל הכרעות קשות, תוך הערכת המחיר שיהיה להן. כזו היתה ההחלטה על המבצע הלילה עליה עודכנתי מבעוד מועד. מדובר בהחלטה נכונה מבצעית ומדינית". לסיום הוסיף, "אני מבקש להדגיש, כחול לבן בראשותי תשים תמיד את ביטחון האזרחים לפני הכל".

בנוסף, סיעת 'כחול לבן' הודיעה אתמול על ביטול דיון 40 החתימות עם ראש הממשלה, שיזמה במליאת הכנסת להיום (רביעי) זאת מתול התחשבות בהסלמה הביטחונית.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום