בקרוב: הסוף לחגיגת המוסכים על חלקי החילוף

מאמצי משרד התחבורה להוזיל את החלפים באמצעות רפורמות והקלות על יבוא- עלו בתוהו • מחירי חלקי החילוף לרכב מסרבים לרדת למרות שש שנים של רפורמות, תקנות ושינויי תקנון • רשות התחרות עומדת לעשות סדר במוסכים: יבואניות רכב ומוסכים התבקשו לחשוף את מחירי הרכישה וההתקנה

רכב ותחבורה 11.11.2019 | 19:34

מוסך | צילום אילוסטרציה: אנה קפלן, פלאש 90

אחת מנורות האזהרה בלוח המחוונים נדלקת ואתם ממהרים למוסך המקבל אתכם במאור פנים, הרכב מתחבר למחשב ואתם מוזמנים לסלון, סליחה, לחדר ההמתנה המבריק, להכין קפה ולקרוא עיתון. איכשהו, החשבונית על התיקון תמיד תפתיע אתכם. עלויות התיקונים של הרכבים בישראל הם מהגבוהים בעולם והמוסכים מתחבאים מאחורי הטיעון שחלקי החילוף יקרים.

ראש רשות התחרות מיכל הלפרין ('הממונה על התחרות') החליטה שלא עוד. לאחר שש שנים של מאמצים ממשלתיים להורדת מחירי החלפים הגיע הזמן לעשות סדר. על פי דיווח ב'כלכליסט', בשבוע שעבר קיבלו גורמים בקרב יבואניות הרכב וגם בענף המוסכים בקשות לחשיפת מידע אודות מחירי רכישה ומחירי התקנה של חלקי חילוף.

לדברי גורמים המקורבים לממונה שצוטטו בכתבה, מדובר בחקירה מקיפה ראשונה של רשות התחרות של ענף החלפים בעשור הנוכחי. הבדיקה תבחן מדוע מחירי חלקי החילוף בישראל נותרו גבוהים, וכן תבדוק מה שיעור הרווח של היבואניות והמוסכים על החלפים.

ב'כלכליסט' מזכירים כי שוק חלקי החילוף בישראל מגלגל כ־2.6 מיליארד שקל בשנה, כך על פי דוח שפירסמה BDI לפני כחמש שנים. כיום, לפי הערכות בענף שצוטטו בידיעה, כ-30% מהיקף החלפים הנמכרים בישראל מיועדים לחברות הליסינג ולציי הרכב והיתר לצרכן הפרטי. אלא שחלק משמעותי מתוך החלפים שמיועדים לצרכן הפרטי נרכש בעיקר בידי חברות הביטוח.

מרבית התיקונים במוסכים נעשים בעקבות תאונות וחברות הביטוח הן אלה המממנות את התיקון. מדובר בחלפים יקרים שחברות הביטוח מקבלות עבורם הנחות של יותר מ-50% ממחירי המחירון. ואילו צרכן פרטי הוא נדרש לשלם מחיר גבוה בהרבה על אותו חלק בדיוק. 

תומר הדר ואודי עציון כתבי 'כלכליסט' סוקרים בכתבה שש שנים של ניסיונות להוזיל את מחירי חלקי החילוף לרכב. ב־2013 הודיע משרד התחבורה על 'מהפכת החלפים' – אשר כללה נוהל מיוחד התקף גם כיום שמחייב מוסכים להציג ללקוחותיהם את מחירי התיקון האפשריים לרכב הן בחלקי חילוף מקוריים והן בחלקי חילוף חליפיים, כולל הצעת מחיר מסודרת.

ב-2014 עלה קמפיין ציבורי שנועד להוזיל את המחירים. במקביל הודיע משרד התחבורה שבמסגרת חוק רישוי רכב יחויבו המוסכים להציע לכל לקוח חלקי חילוף מקוריים, חליפיים או משופצים (מה שאגב מהווה חזרה על הודעת המשרד מ-2013).

ב-2017 הוחלט בוועדת הכלכלה לחייב בעלי רישיון לסחר במוצרי תעבורה לפרסם מחירוני חלקי חילוף באינטרנט. כדי שהצרכן הסופי יוכל להשוות מחירים. אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה טען אז, כי "הצרכן הסופי נהנה מאחוזי הנחה בודדים, בעוד שציי רכב יכולים לקבל הנחות של 60-70 ואפילו 80 אחוזים". אפליקציות אכן פותחו, אך המחירים לא ירדו.

ניסיון נוסף להוזלת החלפים נחשף ב'כלכליסט' בשנה שעברה. בכנסת עבר תיקון חקיקה נוסף שהרחיב לארבעה חלקי חילוף את מספר חלקי החילוף שמותר לכל ישראלי לייבא בכל משלוח.

ברשות התחרות אישרו לכתבי 'כלכליסט' כי "במהלך הימים האחרונים פנתה רשות התחרות אל גורמים בענף הרכב בנושא חלקי חילוף".

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום