אחרי סגירת שדה דב: ארקיע תצא בהליך התייעלות רחב

המהלך יכלול קיצוצים בכוח-אדם, ובנוסף עובדים המחזיקים ב-30% ממניות החברה יצטרכו ככל הנראה להפחית משכרם •  יו"ר הדירקטוריון גדי טפר הוחלף כחודש אחרי שמונה

כלכלי 6.11.2019 | 15:45

תומר נויברג, פלאש 90

חברת התעופה ארקיע נמצאת במהלך רחב של התייעלות. החברה, שנפגעה גם בעקבות סגירת שדה דב, נמצאת בהליך מתקדם של משא-ומתן בין ההנהלה ונציגי העובדים, במסגרתו העובדים המחזיקים ב-30% ממניות החברה יצטרכו ככל הנראה להפחית משכרם, לצד קיצוצים בכוח-האדם - כך נודע ל"גלובס". ארקיע מונה כ-700 עובדים. 

במקביל, חודש אחרי שמינתה את המנכ"ל לשעבר גדי טפר כיו"ר ארקיע במקום אבי נקש (שלפי ארקיע החליט לפרוש בגיל 74), החברה עורכת שינוי נוסף וממנה במקומו כיו"ר דירקטוריון את מנכ"ל קבוצת נקש, אבי חורמרו. חורמרו ישמש במקביל גם כיו"ר דירקטוריון, כשטפר, שעזב את החברה ב-2014, ישמש כחבר בדירקטוריון.

בימים הראשונים שאחרי סגירת שדה דב פרץ סכסוך מתוקשר בין עובדי ארקיע לבעלי החברה, אחרי שפורסם כי היו"ר אבי נקש הודיע כי בכוונתו לפטר כמחצית מעובדי החברה. לאחר התקוממות מצד הוועד והתערבות ההסתדרות, חזר בו נקש מהודעתו.

סגירת שדה דב היוותה מכה קשה לארקיע המפעילה כ-70% מהקווים הפנים-ארציים. הירידה בתנועת הנוסעים נובעת מהעתקת הטיסות הפנים ארציות לנתב"ג. עד לרגע האחרון, בהנהלת ארקיע לא האמינו ששדה דב ייסגר, ולא נערכו שם לפגיעה הצפויה מהמהלך שטלטל את ענף התעופה הפנים-ארצי. הקווים מהמרכז לאילת מוגדרים עבור ארקיע כרווחיים לאור התדירות שבה הם פועלים מדי יום ולאור מחיר הכרטיסים בקו. עם הירידה בביקוש, ארקיע לא יכולה לשמור על ווליום הפעילות בקו.

גם בפעילות הבינלאומית ארקיע נאלצה לבצע שינויים בתוכניות: לאחרונה היא סגרה את הקו לבנגקוק, קו אותו היא חנכה ביולי 2018. החברה השיקה טיסות להודו, לגואה ולקוצ'ין, שבשונה מהקו לבנגקוק אינן מופעלות במטוס חכור אלא במטוסי האיירבוס ניאו A321 שבהם הצטיידה ארקיע.

כעת כאמור המצב דוחק ומחייב התייעלות. "נדרש לגבש הסכם התייעלות עמוק ולהביא את החברה להבראה", אומר ל"גלובס" יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי.

לדבריו, "העובדים הם השותפים העסקיים של החברה, והם מבינים את הנחיצות ואת הדרישה להתייעלות. סגירת שדה דב הוא סיפור קשה שפגע בארקיע, והעובדים מבינים שהם נדרשים לעשות התאמות כדי שהחברה תוכל לספוג את סגירת השדה. שום צעד לא נעשה באופן חד-צדדי, יש תיאום מלא בהליך המשא-ומתן, שבסיסו הן ההנהלה והן העובדים מבינים שחייבים לנקוט מהלכים על-מנת להבריא את החברה".

במסגרת המהלכים המתגבשים, לא מן הנמנע כי עובדי ארקיע יידרשו להפחתה בשכרם ולמעשה להלוות לחברה סיוע. "בעבר הלווינו לחברה סכומי כסף מהעובדים, וברגע שהחברה הצליחה לעבור לרווח, היא החזירה לעובדים את כספם. יכול להיות שזה יהיה הכיוון גם הפעם", כך אדרי.

בחודש אוקטובר כאמור נרשמה ירידה של 33% בתנועת הטסים לרמון (אילת). תנועת ההלוך ושוב של הנוסעים מנתב"ג לרמון עמדה על 84.6 אלף נוסעים, לעומת 126.8 אלף נוסעים בחודש אוקטובר 2018 - זאת למרות שחג סוכות אף נחגג בחודש אוקטובר האחרון, כאשר בשנה שעברה חג הסוכות נחגג בחודש ספטמבר. את מחיר סגירת שדה דב והעתקת פעילות הטיסות משדה דב לנתב"ג משלם ענף התעופה הרבה יותר מאשר ענף התיירות - בשעה שהתפוסות במלונות באילת שומרים על נתונים הדומים לאלה של לפני סגירת השדה, ארקיע וישראייר המפעילות את טיסות-הפנים חוות ירידה בביקוש לטיסות. כיום נופשים רבים לאילת מעדיפים לנסוע עם רכב מאשר לטוס לאור התארכות המסע מהמרכז לאילת.

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום