הנציב ממליץ: לפתוח בחקירה נגד שוטרים שהדליפו

פחות מיממה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה דחה את פניית עורכי הדין של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפתוח בחקירה פלילית על הדלפת חומרי חקירה, השופט בדימוס דוד רוזן ממליץ למנדלבליט לפתוח בחקירה נגד השוטרים

חדשות בארץ 5.11.2019 | 11:04

השופט בדימוס דוד רוזן צילום: מוטי קמחי, פלאש 90

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, כב׳ הש׳ (בדימוס) דוד רוזן, ממליץ ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית כנגד שוטרים שהדליפו חומרים לתקשורת בטרם הועברו חומרי הראיות להגנה.

מדובר בתלונה שהוגשה לנציב התלונות על ידי סניגורית ציבורית אשר הלינה על מקרים חוזרים ונשנים של הדלפת פרטים וחומרי חקירה על ידי המשטרה, טרם הגשת כתב אישום וטרם העברת חומרי הראיות לעיון עורכי הדין המייצגים באותם תיקים.

בתלונה היא פירטה לגבי מקרה בו נחשף באחד מאתרי האינטרנט מידע אודות כתב אישום, טרם הגשתו לבית המשפט, וגם מידע מתוך החקירה בתיק.

לטענת התביעה המשטרתית, בנסיבות המקרה הספציפי נפלה טעות אשר אפשרה את העברת טיוטת האישום ליחידה החוקרת והיא זו, שככל הנראה, העבירה את החומר לתקשורת.

הנציב רוזן כתב בהחלטתו כי "נהיר וברור לכל כי פרסום טיוטת כתב אישום, לפני הגשתו או פרסום מידע מחומרי חקירה הינם דברים שהדעת אינה סובלת". עוד הוא ציין כי "הדלפות מחדרי חקירות וממשרדי רשויות המדינה הפכו לתופעה רחבת היקף ונראה שאף לא יהיה מופרך לטעון כי מדובר במכת מדינה".

מבירור התלונה עלה כי מקור ההדלפה מקורה באנשי משטרה מוגדרים וידועים, ועל כן המליץ הנציב ליועמ"ש לפתוח בחקירה פלילית ״לצורך הצבת גדרות חדים וברורים ולו למען יראת הדין לעתיד", דברי הנציב.

אתמול, חצי שנה לאחר שעורכי הדין של ראש הממשלה פנו ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כדי שיפתח בחקירה על הדלפת חומרי חקירה מתיקי בנימין נתניהו, זה השיב בשלילה. עו"ד עמית חדד ועו"ד יוסי אשכנזי המייצגים את ראש הממשלה בנימין נתניהו, פנו בחודש מאי ליועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, וביקשו לפתוח בחקירה פלילית על "מאות הדלפות של חומרי חקירה לאמצעי התקשורת". עו"ד עמית חדד כתב במכתבו "חייבים לשים קץ למבול ההדלפות".

אתמול (שני), חצי שנה אחרי, ד"ר גיל לימון, עוזרו הבכיר של היועץ המשפטי לממשלה השיב מטעם מנדלבליט, בשים לפנייה ודחה את פניותיהם. במכתב, מבהיר היועץ המשפטי לממשלה את השיקולים השונים שבפתיחה בחקירה לאיתור "מדליף" בביצוע בדיקות פוליגרף. 

"אין חולק כי מסירת חומרי חקירה לגורם בלתי מוסמך, היא אסורה וכי יש לראות אותה בחומרה" נכתב מטעמו של היועמ"ש, "יש בה כדי לפגוע בזכויות חשודים, בפרטיותם ובכבודם וכן לפגוע בתקינות ובטוהר ההליכים המשפטיים ובאמון הציבור במערכות האכיפה. זאת, אפילו מקור ההדלפה איננו ברשויות אכיפת החוק".

באשר לשיקולים של פתיחה בחקירה או לא, נמסר מטעם היועמ"ש כי בראש ובראשונה, נבחנת מידת הפגיעה שיש בהדלפה הנטענת, באינטרסים חיוניים, כגון שמירה על ביטחון המדינה, פגיעה בפרטיות, פגיעה במהלך ניהול חקירה וכד'. "מובן כי ככל שההדלפה הנטענת הובילה לפגיעה באינטרס ציבורי משמעותי במיוחד וכבד משקל, תגבר הנטייה לפתוח בגינה בחקירה פלילית. בהיבט זה בולטים במיוחד מקרים שבהם עולות טענות להדלפות של מידע מסווג, שפרסומו עלול להביא לפגיעה חמורה בביטחון המדינה".

בסיום המכתב הובהר: "נוכח האמור לעיל, אין מקום לפתוח בבדיקה או בחקירה של המקרים נושא פניותיכם. מובן כי אין בדבר כדי להפחית מהחומרה שהיועץ המשפטי לממשלה רואה בהדלפת חומרי חקירה, דבר שכאמור יש בו כדי לפגוע בערכים החשובים שפורטו לעיל. עוד מובן, כי אין בהחלטה זו כדי לשלול בכל מקרה פתיחה בחקירה בגין הדלפת חומרים, לרבות חומרי חקירה, בהתקיים הנסיבות המצדיקות זאת מהבחינה המשפטית. יש לבחון כל מקרה ומקרה על פי כלל האינטרסים הרלוונטיים ועל פי תוחלת החקירה, ובהתאם לכך לקבל החלטה לגביו".

מטעמו של ראש הממשלה נמסר כי "הקביעה של היועץ שאי אפשר לזהות את מקור ההדלפות מפני שגם הסנגורים מחזיקים בחומר החקירה, מתעלמת מהעובדה שתלונת ראש הממשלה הוגשה כבר בינואר 2019, חודשים רבים לפני שהחומרים בכלל נמסרו לפרקליטיו של ראש הממשלה. חבל שתלונתו של ראש הממשלה לא נבדקה אז".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום