נערכים לקיצוץ: "נאלץ לוותר על הבשר בצ'ונט בשבת ולהסתפק בעוף"

דאגה בעולם הישיבות: לאחר שהחשב הכללי פרסם מכתב ובו הבהיר כי לנוכח המצב הפוליטי "כפי הנראה כעת, צפויה שנת 2020 להיפתח ללא תקציב מדינה מאושר", מנהלי הישיבות נערכים לתקופה הקשה • "נאלץ לוותר על הבשר בצ'ונט בכל שבת ולהסתפק בעוף"

חרדים 31.10.2019 | 16:02

אילוסטרציה | אהרון קרון, פלאש 90

לאחר בדיקת 'בחדרי חרדים' שפרסם את מכתבו של החשב הכללי שכתב למשרדי הממשלה כי לנוכח המצב הפוליטי, "כפי הנראה כעת, צפויה שנת 2020 להיפתח ללא תקציב מדינה מאושר" כך שהמדינה תפעל על פי ההוראות בחוק הקובע כי התקציב יקבע על בסיס חלקי מהתקציב של השנה הקודמת.

החשב הכללי ציין במכתבו, כי החוק קובע שהתקציב לשנת 2020 - עד לאישור התקציב על ידי הכנסת - יועד "קודם כל אך ורק לקיים את התחייבויות המדינה מכוח חוק, חוזים ואמנות, וביתרה תשתמש המדינה אך ורק להפעלת שירותים חיוניים ופעולות שנכללו בחור התקציב הקודם". כך שתקציב הישיבות שנשען בחלקו על בסיס הסכמים קואליציוניים יקוצץ.

סעיף נוסף בחוק שמעלה את החשש של מנהלי המוסדות היא תקנה הקובעת כי במקרה והתקציב שאושר בשנה הקודמת לא מאושר כולו בבסיס התקציב של השנה הזו, אזי גם התקציב שנמצא בבסיס התקציב ירד לשיא של ממש ויגיע קרוב מאוד לגובה התקציב בתקופה בה יאיר לפיד כיהן במשרד האוצר.

מספר מנהלי ישיבות ששוחחו עם 'בחדרי חרדים' מציינים, כי הם נערכים לקיצוץ הרוחבי כשהם מציינים כי כל עולם הישיבות ירגיש זאת. גם התלמידים ירגישו זאת, לדברי אחד ממנהלי המוסדות "נאלץ לוותר על הבשר בצ'ונט בכל שבת ולהסתפק בעוף". השני מספר על שיפוצים שהיו אמורים להיערך בישיבה לטובת הגידול בבחורים - שיעצרו". מנהל נוסף מדבר על גיוס המונים של ראשי הישיבה בארה"ב.

מנהלי הישיבות טרם פנו לראשי הסיעות החרדיות, אך הם מציינים כי הם ממש לא אשמים למצב. לדברי אחד מהם, "זו סיטואציה שאין כל דרך להתכונן אליה, בעת הרכבת הקואליציה לא דמינו שנגיע למצב של שתי מערכות בחירות בשנה שגררו את המצב הזה בתקציב וכי "אין מה לעשות כעת, גם אם יצעקו וידעו משברים - זה החוק וזה המצב".

לטענת מספר מנהלי ישיבות שמדברים על פתרון הם אומרים כי "הפתרון היחיד הוא להכניס בפעם הבאה את כל תקציב הישיבות לבסיס התקציב כפי שדרש בעבר חבר הכנסת משה גפני - זה יצליח למנוע מקרים דומים בשנים הבאות". לדבריו, "צריך להתעקש על זה לפני שמתעקשים על נושאים אחרים - זה הלחם של כולם הישיבות".

מבחינת הנתונים, בטבלאות שערכו מנהלי הישיבות עולה, כי התקציב פר בחור בדרך לקיצוץ דרסטי כשהנתון הצפוי לא רחוק מהתקציב שהיה בתקופת כהונתו של יאיר לפיד במשרד האוצר, אז שאגו כולם כי מדובר בגזירה על עולם הישיבות שהובילה לגירעון תקציבי ענק. 

בתוך כך, בלשכתו של יו"ר ועדת הכספים עדכנו, כי בעקבות בדיקת 'בחדרי חרדים', שוחח יו"ר הועדה - חבר הכנסת משה גפני - עם החשב הכללי ובמהלך השיחה הובהר כי "אין שום שינוי בתקציב הישיבות והכוללים". הסיכום אליו מתייחסים בלשכתו של גפני מתייחס דווקא עד לסוף שנת 2019 כשאת הקיצוץ בשנה הבאה - שנת 2020 - ככל הנראה לא ניתן יהיה למנוע.

בחדרי חרדים

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום