הוראתו של החשב הכללי שתביא לקיצוץ ענק בתקציב הישיבות

בתוך הפלונטר הפוליטי הסבוך, תקציב המדינה לשנה הבאה ככל הנראה לא יאושר והחשב הכללי מפרסם הנחיות למשרדי הממשלה שלא לאשר התקשרויות חדשות בשנה הבאה ובחודשים הבאים, דבר שיפגע משמעותית בתקציב הישיבות • הוראתו תביא לירידה חדה בתקציב הישיבות

חרדים 29.10.2019 | 14:08

ירידה של 23% בחורי ישיבות צילום: שוקי לרר

 

בדיקה: לנוכח המצב הפוליטי הקיים ומאחר ונראה כי תקציב המדינה לשנה הבאה לא יאושר - כאשר הקמת ממשלה לא נראית באופק - החשב הכללי רוני חזקיהו פרסם הנחיות למשרדי הממשלה שלא לאשר התקשרויות חדשות בשנה הבאה ובחודשים הבאים, דבר שיפגע משמעותית בתקציב הישיבות.

על פי המסמך שמתפרסם כאן לראשונה, החשב הכללי כותב למשרדי הממשלה לנוכח המצב הפוליטי, כי "כפי הנראה כעת, צפויה שנת 2020 להיפתח ללא תקציב מדינה מאושר" כך שהמדינה תפעל על פי ההוראות בחוק הקובע כי התקציב יקבע על בסיס חלקי מהתקציב של השנה הקודמת.

החשב הכללי מציין, כי החוק קובע שהתקציב לשנת 2020 - עד לאישור התקציב על ידי הכנסת - יועד "קודם כל אך ורק לקיים את התחייבויות המדינה מכוח חוק, חוזים ואמנות, וביתרה תשתמש המדינה אך ורק להפעלת שירותים חיוניים ופעולות שנכללו בחור התקציב הקודם".

החשב הכללי דורש מכל משרדי הממשלה שלא לבצע "התקשרויות חדשות", דהיינו: תקציבים שלא בבסיס התקציב גם אם הם מופיעים בהסכמים הקואליציוניים, בנוסף לדרישה שלא לאשר "הוצאת הזמנות חדשות קיימות" - דהיינו: תקציבים שנקבעו על בסיס ההסכמים קואליציוניים ומאושרים בכל חודש.

המשמעות הישירה של ההחלטה היא, שעד שהתקציב יאושר, החרדים יינזקו מההחלטה הזו ייתר על כלל הסיעות והמגזרים, כאשר חלק ניכר בתקציבי החינוך, הישיבות וייתר הפעילויות נשענות על "תמיכה תקציבית" ולא בבסיס התקציב, מה שאומר שכעת התקציבים כולם הכוללים את החינוך העצמאי, מעיין החינוך התורני, ועד הישיבות וחלק ניכר מתקציבי הישיבות יקוצצו בצורה משמעותית.

תקציב הישיבות ירד במיליארד ו280 שקל ויעמוד רק על 900 מיליון שקל שזה קיצוץ משמועתי לאחר שבשנה האחרונה התווספו מאות תלמידים לספסלי הישיבות והכוללים. בעקבות ההוראה מעריכים כי כל בחור ישיבה יקבל 320 שקל וכל אברך כולל יקבל 576 שקל.

לשם השוואה, בחודשים הקודמים עמד הסכום בכמאה שקל או למעלה מכך בכל חודש, כך שבתקופה האחרונה קיבל כל אברך כ 744 שקל, ובחורי הישיבות קיבלו 430 שקלים. כאשר הוראת החשב תביא לירידה של 23% מתקציב הישיבות.

כאמור, ההוראה של החשב הכללי נכנסת לתוקף כבר בחודש הזה כהכנה לשנת 2020 וצפויה להימשך עד להרכבת ממשלה שתאשר את התקציב השנתי שצפוי לאשר "רק תקציבים אשר אי אישורם יגרמו לנזק של ממש". שניתן רק להעריך שתקציבי החרדים אינם כוללים בהגדרה הזו.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום