אסון הנחל: אישום נגד ראש המכינה והמדריך

שנה וחצי אחרי אסון נחל צפית: כתבי אישום הוגשו נגד ראש המכינה והמדריך בגין המתה בקלות דעת וחבלה חמורה • "הנאשמים לא ביטלו את הטיול שתוכנן באזור ולא מנעו מהחניכים מלהיכנס לתוך ערוץ הנחל"

חדשות בארץ 28.10.2019 | 13:59

זק"א

שנה וחצי לאחר אסון נחל צפית, פרקליטות מחוז דרום (פלילי), על דעת פרקליט המדינה שי ניצן, הגישה היום (שני) לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד יובל כאהן, שעמד בראש המכינה הקדם צבאית "בני ציון", ונגד אביב ברדיצ'ב, לשעבר מנהל התוכנית החינוכית של המכינה, המייחס להם עבירות של המתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה, וזאת בשל אחריותם למותם של 10 מתלמידי המכינה ומהמועמדים ללמוד בה, ופציעתם של שניים מהם, באסון שאירע בחודש אפריל 2018 בנחל צפית.

פרקליט המדינה, שי ניצן, החליט לאמץ את המלצת פרקליט המחוז, אלון אלטמן, ודחה את טענותיהם שהועלו בשימוע. הודעה על ההחלטה נמסרה גם לבאי כוחן של משפחות ההרוגים.

כתוצאה מפגיעת השיטפון, מצאו את מותם שמונה מהמועמדים למכינה ושתי חניכות במכינה: אגם לוי ז"ל, אילן בר שלום ז"ל, אלה אור ז"ל, גלי בללי ז"ל, מעין ברהום ז"ל, צור אלפי ז"ל, רומי כהן ז"ל, שני שמיר ז"ל, יעל סדן ז"ל, ועדי רענן ז"ל. שני מועמדים נוספים למכינה נחבלו חבלות חמורות.

בכתב האישום, שהוגש באמצעות עורכי הדין ואדים סיגל ודרור שטורק, נאמר כי למרות סכנת השיטפון הברורה והמיידית, שהיתה ידועה לנאשמים, ולמרות התרעות חוזרות ונשנות שהגיעו לידיעתם לפני הטיול ובמהלכו, ובכלל זה התרעות מגורמים בקיאים ומומחים בענייני סכנת הגשמים והשיטפונות באזור הטיול, הנאשמים לא ביטלו את הטיול שתוכנן באזור ולא מנעו מהחניכים מלהיכנס לתוך ערוץ הנחל, ובמיוחד לתוך החלק הצר, המעוקי, שבו. "במעשיהם ובמחדליהם האסורים, גרמו הנאשמים למותם של עשרה מחברי הקבוצה ולחבלה חמורה של שני המועמדים לגיוס, בקלות דעת, וזאת כאשר הם נוטלים סיכון בלתי סביר לגרימת התוצאות הקשות האמורות, מתוך תקווה להצליח למנוע אותן", נאמר בכתב האישום.

על פי כתב האישום, באפריל 2018, במהלך טיול גיבוש שאורגן ע"י המכינה הקדם צבאית "בני ציון" בתל אביב, בעת שהמועמדים למכינה וחלק מחניכיה צעדו בתוך החלק הצר של נחל צפית, הם נפגעו ע"י שיטפון, אשר ירד בעוצמה רבה במורד הנחל. כתוצאה מפגיעת השיטפון, מצאו את מותם שמונה מהמועמדים למכינה ושתי חניכות במכינה: אגם לוי, אילן בר שלום, אלה אור, גלי בללי, מעין ברהום, צור אלפי, רומי כהן, שני שמיר, יעל סדן ועדי רענן ז"ל. שני מועמדים נוספים למכינה נחבלו חבלות חמורות.

מכתב האישום עולה, כי למרות הצטברות התרעות ואזהרות רבות בימים שקדמו לאירוע ואף בבוקרו של יום הטיול, מפני שיטפונות הצפויים בנחלי הדרום ובאזור שבו תוכנן הטיול, אשר היו בידיעתם המלאה של הנאשמים לפני היציאה לטיול ובמהלכו, הנאשמים לא ביטלו את הטיול והתעקשו לקיימו.

בין ההתרעות והאזהרות שצוינו בכתב האישום: הובא לידיעת הנאשם כאהן בימים שקדמו לאירוע, כי מחשש לשיטפונות "כל הטיולים של משרד החינוך באזורים של השיטפונות בוטלו", אולם הוא התעלם מאזהרה זו וכתב לגבי הודעה זו "זה ממש לא מעניין"; הובא לידיעת הנאשמים מידע אודות חוות דעתו המקצועית של סגן מפקד יחידת חילוץ ערבה, לפיה "כדאי לוותר הפעם. האירוע יהיה חריג ושונה ממה שאנו מכירים... אל תקחו צ'אנסים", אולם הנאשמים התעלמו מעמדתו.

עוד צויין כי אחת המדריכות במכינה, שהייתה אחראית על הכנת הטיול, הפצירה בנאשמים, בימים שקדמו לאירוע, שלא לקיים את הטיול משום שהיא "מפחדת" משיטפון, אולם הנאשמים התעלמו מאזהרותיה ומחששותיה. הנאשם כאהן כתב בקבוצת ווטסאפ של צוות הטיול, כי "הדבר היחיד שיכול לקרות זה שלא ייצאו לטיול ולא יראו שיטפון"; הובא לידיעת הנאשמים מידע קונקרטי מחברת חיזוי מזג אוויר "מטאוטק", שנשכרה על ידי המכינה לשם מתן מידע אודות מזג האויר, לפיו ביום הטיול קיים חשש כבד לשיטפונות בנחלי האזור, בו היו עתידים לטייל החניכים, אולם הנאשמים התעלמו ממידע זה והתעקשו לקיים את הטיול כסדרו.

כעולה מכתב האישום, מספר ימים לפני הטיול החליט צוות הגיוס של המכינה לדחות את טיול הגיבוש למועד מאוחר יותר. הנאשם כאהן לא היה מרוצה מהחלטה זו ובמקום לבטל את הטיול, ביקש כי החניכים יביאו ציוד לגשם, יצטיידו ביריעות, אוהלים וביגוד יבש, שלח הודעות מרגיעות בקבוצה המתעלמות מהסכנה הצפויה, ובהן כתב בין היתר, כי "מקסימום יראו שיטפון בצאלים שזה אחלה".

עוד עולה מכתב האישום, כי הטיול המקורי תוכנן תחילה לנחל צאלים, ואולם בשל סגירת מסלול ההגעה לנחל זה, הנאשם ברדיצ'ב החליט לשנות את מסלול הטיול לנחל תמר ונחל צפית, הגם שכל ההתרעות בדבר החשש משיטפונות התייחסו גם לאזור בו מצויים נחלים אלו. הטיול תוכנן לנחלים אלו  למרות שברדיצ'ב מעולם לא טייל בהם קודם לכן, למרות שלא הכיר את התוואי שלהם, למרות שהוא או מי מהמטיילים לא ערך טיול הכנה כלשהו לטיול בהם, ואף על פי שבערב שלפני יום האסון, קיבל תחזית מזג אוויר, לפיה קיימת סכנת שיטפונות בנחלי האזור.

בבוקר יום האסון עצמו, הנאשם ברדיצ'ב קיבל ממקורות שונים התרעות בדבר החשש לירידת גשמים והיווצרות שיטפונות באזור בו עתיד היה להתקיים הטיול. חברת "מטאוטק" מסרה באותו בוקר, כי לנוכח התחזית, לפיה צפויים שיטפונות, "זה לא יום לפעילות בחוץ". למרות זאת, בשום שלב, נאשם זה לא פעל לביטול הטיול והנחה להמשיך בו כסדרו.

הנאשם כאהן, שנמסר לו ביום הטיול כי החניכים מטיילים בתוך תוואי הנחל, לא עשה מאומה כדי למנוע את המשכו של הטיול, למרות כלל ההתרעות והאזהרות מפני סכנת השיטפונות, אשר תוארה בחלק מההתכתבויות בין חברי הקבוצה כ"סכנת מוות".

זמן קצר מאוד לפני שהקבוצה נכנסה לתוך ערוץ נחל צפית, הנאשם ברדיצ'ב קיבל התרעה ממוקדת, ולפיה החל לרדת גשם באגן הניקוז של נחל זה. במקום להפסיק את הטיול לאלתר בשל כך, הנאשם הנחה את החניכים להמשיך בכניסה לתוך תוואי הנחל. גם הנאשם כאהן, שקיבל אף הוא מידע "בזמן אמת" על ירידת הגשמים באגן הניקוז של הנחל והסכנה הצפויה לחניכים עקב כך, לא עשה מאומה כדי להפסיק את הטיול.

בעקבות מחדלים אלו, קבוצת המועמדים למכינה וחניכיה נכנסה לתוך ערוץ נחל צפית, הגיעה לקטע המעוקי הצר של הנחל, ובשלב זה נפגעה ע"י שיטפון חזק מאוד. כתוצאה מפגיעת השיטפון, כאמור, מצאו את מותם עשרה מהמועמדים למכינה וחניכיה, ושני חניכים נוספים נחבלו חבלות חמורות ואושפזו בבית החולים.

יתר החניכים והמועמדים לגיוס, אשר הצליחו לתפוס מחסה בטרם פגיעת השיטפון, חולצו ע"י כוחות ההצלה, אשר לשם כך נדרשו להסתייע במסוקי חילוץ.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום