פלסטיק החוצה: איקאה ישראל תפסיק שימוש בכלי פלסטיק חד פעמיים

בכפוף ליעדים שהציבה החברה בעולם כולו, איקאה ישראל תפסיק להשתמש בכלי פלסטיק עד 2020 • בין השינויים: תפסיק למכור קשיות פלסטיק ותעבור למכירה של כלי אוכל מפלסטיק מתכלה

בריאות 23.10.2019 | 20:36

ארכיון | חגית רבינוביץ', פלאש 90

מירוץ ההיפרדות מהפלסטיק בישראל כבר יצא לדרך וכעת מצטרפת אליו שחקנית משמעותית במיוחד. ענקית הריהוט השבדית איקאה נפרדת מהפלסטיק החד פעמי בחנויותיה בישראל בכפוף ליעדים שהציבה החברה בעולם כולו - הפסקת שימוש בכלי פלסטיק עד 2020.

בישראל החברה מתעדת להפסיק שימוש בכלי פלסטיק חד פעמיים בתחילת השנה הקרובה - כלומר בתוך כארבעה חודשים (שמשמעותם חריגה קלה מהיעד העולמי עליו הכריזה), הן בכל מה שנוגע למכירה של כל פלסטיק חד פעמי בחנויות שלה, והן בהגשה בכלי פלסטיק חד פעמי במסעדות שהיא מפעילה בסניפיה.

בכל הנוגע למכירה בחנויות, הרשת תפסיק למכור קשיות פלסטיק חד פעמי, ותעבור לחלופות בהן קשיות נייר, קשיות נירוסטה ופתרונות נוספים שאמורים להציע אלטרנטיבה שפוגעת פחות בסביבה. במקביל, הרשת תעבור למכירה של כלי אוכל מפלסטיק שאינו חד פעמי אותו היא מגדירה כמתכלה ועשוי מחומרים טבעיים.

כמו כן, בנוגע לכלי האוכל אשר מוגשים במסעדות שלה, איקאה מתכוונת לעבור לאלטרנטיבות דוגמת קשיות נייר במקום קשיות פלסטיק ולסכום שעשוי מחומרים מתכלים דוגמת עץ. גם בתחום הריהוט הכניסה הרשת מגוון שאמור לגרום נזק מופחת לסביבה דוגמת וילון שעשוי מפלסטיק ממוחזר, ציפוי למטבח שעשוי מבקבוקי פלסטיק, או שטיח שעשוי מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים.

לפני למעלה משנה הצהירה ענקית הריהוט השבדית שמפעילה למעלה מ-360 מחנויות ברחבי העולם על מחויבותה להפסיק שימוש בכלי פלסטיק חד פעמיים בחנויותיה ובמסעדותיה עד 2020. ההצהרה התייחסה לקשיות פלסטיק, צלחות, כוסות, שקיות, ושקיות זבל, כשאיקאה התחייבה להציע להם אלטרנטיבות סביבתיות יותר. איקאה מפעילה כיום בישראל חמש חנויות, ארבע מהן בקונספט של חנויות ענק ואחת שמתמקדת במטבחים. חנות נוספת נמצאת בתהליכי הקמה.

במדינות שונות בעולם המודעות לחשיבות הפחתת השימוש בפלסטיק דומיננטית בהרבה מישראל, והלחץ הציבורי והצרכני דוחק מספר רב של שחקניות להצהיר על מהלכים להפחתת שימוש בפלסטיק. לאחרונה עבר בקליפורניה חוק שאוסר החל מ-2023 על חלוקה של בקבוקוני פלסטיק של סבון ושמפו במלונות. רשת ברגר קינג הודיעה כי תפסיק לייצר צעצועי פלסטיק, רשתות מזון מהיר מקדונלד'ס וסטארבקס הודיעו כי יחליפו את קשיות הפסלטיק שלהן בחלופות אחרות, ומבשלת קרלסברג הדנית פועלת לפתח בקבוק בירה מתכלה המבוסס על נייר.

בישראל החל הנושא לתפוס רק לאחרונה. בשבוע שעבר דווח לראשונה ב"גלובס" כי לנדוור היא רשת בתי הקפה הארצית הראשונה בישראל שמוציאה מסניפיה את קשיות הפלסטיק שלה לצד החלפת אריזות הטייק אוואי מפלסטיק לקרטון (לא כולל המכסים להם טרם נמצאה חלופה). שחקניות נוספות בישראל מבצעות מהלכים דומים של צמצום השימוש בקשיות או בכלי פלסטיק חד פעמיים נוספים.

גלובס

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום