הפסקת אש או הניצחון טורקי? לשני הצדדים התוצאה ברורה

טראמפ אומנם הכריז שהסכם הפסקת האש בין הטורקים לכורדים הוא "יום גדול לציוויליזציה", אך בפועל הוא מספק לארדואן את כל מה שרצה. גורם טורקי: "השגנו את מה שרצינו". התגובה של מנהיגי הכורדים הייתה פחות חגיגית "לא נקבל את הכיבוש בצפון סוריה"

חדשות בעולם 18.10.2019 | 10:44

ארכיון | הבית הלבן

אמש (חמישי) הוכרז על ידי סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס כי יש הסכם הפסקת אש שיביא לסיום הלחימה בין הצבא הטורקי לכורדים. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת מפי גורם רשמי טורקי שאמר בשיחה עם הסוכנות כי "במשא ומתן עם ארה"ב השיגה טורקיה בדיוק את מה שרצתה". לדבריו "ההסכם מחייב את טורקיה להפסקת אש מוחלטת אחרי נסיגת הכורדים מרצועת הביטחון המיועדת, אבל אינו מחייב אותה להסיג משם את הכוחות שלה".

עוד אומר אותו גורם: "ארה"ב גם התחייבה לבטל את מעט הסנקציות שהחליטה להטיל עלינו", המשמעות של צעד זה היא שארדואן וארצו לא יענשו על מה שעשו בשמונת ימי הלחימה.

למעשה ההסכם שהציגה ארצות הברית הוא ניצחון לטורקיה כאשר בפועל יסיימו הטורקים את המבצע כשהם השיגו את שני היעדים המרכזיים עליהם הם הכריזו בצאתם אליו, לפני שמונה ימים: יצירה של רצועת ביטחון בעומק של יותר מ-30 קילומטרים בתוך שטח סוריה – והסגת כל כוחות המיליציה הכורדית YPG משם, כאמור, מבלי להיענש על שעשו. נשיא טורקיה ארדואן בירך על התוצאות הללו: "המאמצים הטורקיים והאמריקניים יובילו לשלם וליצבות באזור", אמר.

התגובה של מנהיגי הכורדים הייתה פחות חגיגית מזאת הטורקית. הפוליטיקאי הכורדי הבכיר אלדר חליל אמר כי בעבר הכורדים דחו הסכם דומה המחייב את נסיגתם וציין כי הם "יכבדו את הפסקת האש, אך יגיבו לכל מתקפה נגדם". הוא הדגיש כי הכורדים הצהירו שלא יקבלו כניסה של הטורקים לעומק של 30 ק"מ בשטחם.

פוליטיקאי כורדי נוסף, סאלח מוסלים, אמר: "העם שלנו לא רצה את המלחמה הזו. אנחנו מברכים על הפסקת האש, אבל נגן על עצמנו מול כל התקפה, אם תהיה כזו. הפסקת אש היא דבר אחד וכניעה היא דבר אחר. לא נקבל את הכיבוש בצפון סוריה".

מזלום עבדי, מפקד "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" – קואליציית לוחמים המובלת על-ידי הכורדים – אמר הלילה לערוץ טלוויזיה כורדי כי הסכם הפסקת מוגבל רק לשטח שבין ראס אל-עין ותל עביאד. תיאור שאינו עולה בקנה אחד עם עמדת טורקיה, שלפיה על הכוחות הכורדיים להסתלק מכל אזור הגבול שבין נהר הפרת לעיראק. עבדי אמר: "בתשעת הימים האחרונים הייתה מלחמה קשה. כורדים רבים קיפחו את חייהם ואלפי אנשים הפכו לפליטים. כל מה שנוכל לעשות כדי שהפסקת האש הזו תעבוד – נעשה". אך הדגיש כי "הכיבוש הטורקי לא יימשך בדרכו הנוכחית". לדבריו: "אנשינו צריכים להגביר את מאבקם".

"חיי מיליונים יינצלו"

כזכור, סגן נשיא ארצות הברית פנס הודיע אמש בתום פגישתו עם נשיא טורקיה ארדואן באנקרה כי הצדדים סיכמו על הפסקת אש. "כל הפועלות הצבאיות של טורקיה בסוריה יופסקו. המבצע יחדול, והכוחות הכורדיים יאובטחו". לפי ההסכם שהושג, טורקיה תעצור את המבצע כדי לאפשר לכוחות הכורדיים לסגת במשך 120 שעות.

במסיבת עיתונאים באנקרה, כשלצידו מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, הוסיף סגן הנשיא כי ארה"ב כבר החלה בתיווך הנסיגה, וכי טורקיה וארה"ב מסכימות כי מטרת העל היא הבסת דאעש. מטרת ההבנות היא לאפשר לכוחות הכורדים לסגת אל אזור בטוח ומוסכם. האזור הבטוח ייאכף בידי הצבא הטורקי, ושני הצדדים יחזקו את שיתוף הפעולה שלהם באזור.

פנס הוסיף כי לפי ההסכם שהשיג עם ארדואן, במהלך הפסקת האש למשך 120 שעות – חמישה ימים, הכוחות הכורדים צריכים להתפנות 35 ק"מ מהגבול הטורקי – אותה רצועה שארדואן ביקש להשיג. פנס ציין גם שהיו בקשר עם הכורדים, שהבטיחו לשתף פעולה. אם הפסקת האש תכובד, ארה"ב תסיר את הסנקציות שהטילה על טורקיה. בינתיים, ארה"ב וטורקיה יפקחו מקרוב על האזור הבטוח.

"אני גאה לדווח הודות למנהיגות טראמפ וארדואן כי היום ארה"ב וטורקיה הסכימו הפסקת אש בסוריה", אמר עוד סגן הנשיא. "זו תרומה גדולה לקשר החזק בין ארצות הברית וטורקיה. אני רוצה להביע את הערכתי למיליון אמריקנים, שמענו מאנשים בכל המדינה שהיה להם קשה עם אובדן החיים בסכסוך הזה בשבוע האחרון. אני מאמין שהתפילות שלהם ושיתוף הפעולה עם ארדואן וטורקיה הפכו זאת לאפשרי".

דקות לפני הודעת פנס צייץ נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בטוויטר כי "חדשות גדולות באות מטורקיה" והוסיף: "תודה לך, ארדואן. חיי מיליונים יינצלו". עוד צייץ הנשיא בפוסט נפרד: "היה צריך קצת 'אהבה קשוחה' כדי להגיע לעסקה". סגן הנשיא הבהיר כי לא הוצע לטורקיה דבר מלבד הסרת הסנקציות, עם הפסקת המבצע הטורקי.

זמן קצר לאחר מסיבת העיתונאים, שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושואלו, הכחיש חלקית את הכרזת פנס ומתח ביקורת על ניסוח דבריו: "לא מדובר בהפסקת אש. הפסקת אש היא רק בין שני צדדים לגיטימיים. סוכם עם ארה"ב שהכוחות הטורקים ישלטו באזור הבטוח בסוריה". לדבריו, "אנחנו עוצרים את המבצע רק כדי לתת לארגוני הטרור לעזוב".

חדשות JDN

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום