דיווח: חכירת השטחים בצופר מידי הירדנים תוארך בחצי שנה

לפי דיווח בגלי צה"ל, השטחים החקלאיים באזור נהריים יוחזרו לידי ירדן בעוד פחות מחודש • בירדן מכחישים את הפרסומים

מדיני 16.10.2019 | 12:43

פלאש 90

חכירת השטחים החקלאיים ביישוב צופר תוארך בכחצי שנה, כך דווח הבוקר בכתב "גלי צה"ל" ג'קי חוגי. לפי הדיווח, באזור נהריים, השטחים החקלאיים, שנחכרו ל-25 שנה, יוחזרו לידי ירדן בעוד פחות מחודש. במשרד החוץ הישראלי והמועצה לביטחון לאומי לא רצו להתייחס באופן ישיר להתפתחויות, אך פקידים בכירים בירושלים מסרו ל"גלובס" כי מתקיימים דיונים בנושא וכי בשלב הזה מסתמנת הארכת החכירה בצופר לעונה חקלאית נוספת כדי לדון במודלים עסקים עתידיים. אולם בירדן הכחישו הבוקר את הפרסום.

דוברת ממשלת ירדן גומאנה גנימאת אמרה היום: "מה שפורסם על הארכת ההחכרה של צופר ונהריים אינו נכון". בישראל מעריכים שייתכן והמלך עבדאללה סבור שיהיו חילופי ממשל בישראל, ושניתן יהיה לפתוח במו"מ מחודש בנושא. אחת האפשרויות הנשקלות הן המשך עיבוד השטחים על ידי חקלאים ישראלים, שיעברו למובלעות מדי יום, כאשר הן בריבונות ושליטה ירדנית.

איזורי צופר ונהריים הועברו בשנת 1994 לריבונות ירדנית, אך עם זכויות שימוש מיוחדות לישראל למשך 25 שנה במסגרת הסכמי השלום בין המדינות. נהריים הוגדרה כשטח בבעלות ישראלית, ועם אפשרות מעבר לחקלאים ותיירים והמקום כונה אי השלום והיווה אטרקציה תיירותית. שני האיזורים הפכו למובלעות חקלאיות אשר פרנסו עשרות משפחות.

גודלה של מובלעת צופר הוא כ-4500 דונים. כ-1,100 דונמים מועבדים כיום על ידי משפחות מן המושב צופר אשר בנגב. עיקר הגידולים הם פלפלים. איזור נהריים מעובד על ידי הקיבוצים אשדות יעקב מאוחד ואשדות יעקב איחוד.

באוקטובר 2018 הודיע המלך עבדאללה כי לא יאריך את תוקף אחד הנספחים להסכם השלום בין המדינות ומאז במשך שנה לא נעשה כמעט דבר אל מול הממלכה הירדנית כדי לשנות את ההחלטה. יתרה מכך, החלטת מלך ירדן נתפסת כעדות למערכת היחסים הקרירה והביקורתית הקיימת בין שתי המדינות בשנים האחרונות. מספר אירועים במהלך השנים הביאו לנתק במערכת יחסים שממילא לא הייתה חמימה. התנהלות ישראל בסוגיית הר הבית, הודעת ראש הממשלה נתניהו על סיפוח הבקעה וכל המהלכים הנוגעים להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים, הם רק חלק מן הנושאים שנעשו ללא שילוב והתייעצות עם ירדן.

ראש המועצה האזורית עמק הירדן עידן גרינבאום, אשר בשטחו נמצא אי השלום ומובלעת נהריים, פנה לפני כמה ימים במכתב אישי לעבדאללה מלך ירדן. הוא כתב כי המצב הפוליטי בישראל הותיר את החקלאים הישראלים באזור חסרי אונים וביקש לאפשר לקיבוצים להמשיך ולעבד את האדמות החקלאיות באיזור אי השלום. עוד כתב גרינבאום כי הוא מבקש מן המלך לסייר באיזור או לשלוח נציג מטעמו שיסייר כדי שניתן יהיה לדבר על הסדר חדש .

יו"ר המחנה הדמוקרטי ח"כ ניצן הורביץ הגיע בחול המועד לאיזור נהריים, כשהוא מלווה בגרינבאום. לדבריו: "ראש הממשלה נתניהו לא מחמיץ הזדמנות להחמיץ הזדמנות. זה מחיר היחסים הגרועים בין ביבי לממלכת ירדן, זה המחיר של מדיניות הימין בשטחים ובהר הבית. הירדנים לא מאריכים את תקופת החכירה כתגובה למדיניות נתניהו והימין. הכישלון הזה רשום על שמו של ביבי. האדמות החקלאיות של אי השלום ושל מושב צופר בערבה יאבדו לחקלאים שמעבדים אותן כבר עשרות שנים בעקבות מדיניות הכיבוש והסיפוח של נתניהו. הימין בוחר נגד ההידברות המדינית, וזו התוצאה: כישלון, אובדן והפסדים. במקום להעמיק את שיתוף הפעולה הכלכלי והסביבתי, אנחנו מתכנסים אל גבולות סגורים. במקום שכנות טובה, אנחנו מייצרים איבה".

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום