נערה בת 13 אובחנה כסובלת מפזילת איזוטרופיה חריפה

נערה בת 13 הגיעה לאחרונה ליחידת העיניים במרכז שניידר לרפואת ילדים כשהיא סובלת מפזילת איזוטרופיה חריפה שמשמעותה פניה פנימה של אחת העיניים • זוהי תופעת לוואי נדירה יחסית של שימוש בטלפונים ניידים

בריאות 23.9.2019 | 14:33

בעקבות שימוש ממושך בפלאפון pixabay

 

נערה בת 13 הגיעה לאחרונה ליחידת העיניים במרכז שניידר לרפואת ילדים כשהיא סובלת מפזילת איזוטרופיה חריפה שמשמעותה פניה פנימה של אחת העיניים. הפזילה הופיעה בפתאומיות במהלך הקיץ, לאחר שעות רבות של שימוש בטלפון הנייד, לעתים קרובות ברציפות וללא מתן מנוחה מספקת לעיניים. בהגיעה לבית החולים, עברה בדיקות עיניים ונוירולוגית מקיפות כולל הדמיה מוחית על מנת לשלול גורם נוירולוגי להופעת הפזילה החדשה. כל הבדיקות שבוצעו נמצאו תקינות ולכן הופעת הפזילה יוחסה לשימוש הרב בטלפון הנייד.

זוהי תופעת לוואי נדירה יחסית של שימוש בטלפונים ניידים אך בשנים האחרונות מתרבים הדיווחים על הקשר בין צפייה ממושכת במסכים, לרוב טלפון נייד והופעת פזילה הגורמת לרוב לראיה כפולה ומהווה מגבלה תפקודית וקוסמטית משמעותית עם קשיים ביצירת קשר עין. המנגנון המשוער הוא שבירה במנגנון המזיגה במח שאחראי על הראיה הדו-עיינית והתיאום בין שתי העיניים, וקשור גם בכיווץ ממושך של השריר הישר הפנימי שאחראי על תזוזת העין בכיוון האף כחלק מהמנגנון הפזיולוגי של ראיה לקרוב.
 
לדברי ד״ר גד דותן, מנהל יחידת עיניים במרכז שניידר: "מדובר במקרה מצער הממחיש את הסכנה בשימוש אינטנסיבי בסמארטפון. במקרה זה, הפסקת השימוש בטלפון הנייד לא הביאה להיעלמות הפזילה והנערה תזדקק, ככל הנראה, לניתוח לתיקון הפזילה. על מנת להפחית את הסכנה להתפתחות פזילה, "יש להמעיט בשימוש בטלפון הנייד, ולאפשר מנוחה תכופה לעיניים".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום