הסלמה לפני הבחירות? צה"ל תקף בתגובה לחדירת הרחפן החמוש

דובר צה"ל אישר כי מטוסי קרב וכלי טיס תקפו מספר יעדי טרור של חמאס ברצועת עזה. התקיפה - בתגובה לחדירת הרחפן שהטיל מטען לעבר רכב צבאי. למרות הפעולה הצבאית, ישראל מאותתת שאינה מעוניינת בהסלמה בעיתוי הנוכחי והרגיש

חרבות ברזל 8.9.2019 | 00:01

ארכיון | הדס פרוש, פלאש 90

אחרי סוף שבוע של טרור בדרום ובשומרון שבמהלכו רחפן נפץ שוגר מרצועת עזה, אב ובנו נפצעו בפיגוע דקירה בכפר עזון ו-5 רקטות שוגרו לעבר יישובי העוטף, חיל האוויר תקף הערב (שבת) יעדים ברצועת עזה. מדובר צה"ל נמסר כי "התקיפה בוצעה בתגובה לחדירת רחפן משטח רצועת עזה לשטח ישראל והטלת מטען ממנו לעבר רכב צבאי".

עוד נמסר כי "מטוסי קרב וכלי טיס של צה"ל תקפו מספר יעדי טרור, בהם ציוד לחימה ימי ושני מתחמים צבאיים של המערך האווירי של ארגון הטרור חמאס, בצפון ובמרכז רצועת עזה. צה"ל ימשיך לפעול נגד ניסיונות לפגיעה באזרחי ישראל ורואה בארגון הטרור חמאס אחראי על הנעשה ברצועת עזה וממנה".

לפי הדיווחים בכלי התקשורת הפלסטינים, במהלך התקיפה של חיל האוויר שהחלה סמוך לשעה 23:00 הופצצו מתקנים של חמאס בארבעה מוקדים: אלבוריג', מע'אזי, מע'אזי, דיר אלבלח ובית לאהיה. מדובר בתקיפה השנייה של חיל האוויר בעזה במהלך היממה האחרונה. 

בהודעה שפרסמה לפני זמן קצר דוברות המועצה האזורית אשכול, נכתב: "הדי הפיצוצים הנשמעים הם כתוצאה מפעילות צה״ל. אנחנו בקשר עם הצבא, אין שינוי בהנחיות".

מוקדם יותר הערב ועל רקע האירועים הביטחוניים האחרונים, לשכת רה"מ הוציאה הודעה לפיה "ישראל תגיב בתקיפות על כל פגיעה בחיילים או באזרחים".

יחד עם זאת, בשל הסמיכות לבחירות נראה שבישראל דווקא מעדיפים להגיב לאירועים באופן מדוד. התחושה היא שבישראל מבינים כי מדובר בימים רגישים ומורכבים למדי ולא מעוניינים בהסלמה נוספת.

העימות האמיתי מתנהל כעת בין חמאס לג'יהאד האסלאמי, וזה גם מה שגרם לכך שחמאס איפשר לקיים הפגנות אלימות יותר על הגדר ביום שישי האחרון ללא כוחות ריסון. כתוצאה מכך ישנם שני הרוגים בצד הפלסטיני, דבר שיצר "מיני סבב" של לחימה שנמשך לאורך כל סוף השבוע האחרון.

ניתן לומר שאם מחר ישראל תאפשר את פתיחת המעברים כרגיל ומזון, תרופות ודלק ימשיכו להיכנס לתחנת הכוח בעזה, זה יהיה מעין איתות לכך שלמרות אירועי סוף השבוע, ישראל לא מעוניינת בהסלמה בשלב הנוכחי.

מבחינת חמאס, נראה כי סוף השבוע האחרון היה מעין ניסיון לשנות את כללי המשחק ולעצב מציאות חדשה על רקע התחושה ברצועת עזה לפיה ישראל מורתעת וחוששת מעימות. מדובר בכרוניקה ידועה ומוכרת מראש של הרוגים ב"צעדת השיבה", איומים מצעד חמאס וג'יהאד ולבסוף - ירי רקטות לעבר ישראל. אלא שהיום נוסף לכך גם שיגור הרחפן מעזה, שאותו ציפתה ישראל לקבל דווקא מהצפון.

בחמאס לקחו אחריות על הירי הזה, ובתקשורת הפלסטינית חגגו את העובדה שהרחפן הצליח "לשוב לבסיסו בשלום".

האירוע הזה מצביע על ביטחון עצמי מוגבר בקרב חמאס, שמבקש לנרמל את השימוש ברחפנים - כלי בעייתי למדי מבחינת ישראל שראוי לעקוב אחריו ואף להכניס אותו למשוואה בכל הנוגע לתגובה עתידית.

במקביל, ישנם דיווחים על כך שהמשלחת המצרית אמורה להגיע במהלך השבוע הקרוב לרצועה. הסיבה לכך נעוצה, ככל הנראה, בכך שגם במצרים מבקשים לוודא שאף אחד בעזה לא ינסה לגרום להסלמה בימים הקרובים שקודמים לבחירות. 

mako

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום