האם תיאסר על רון קובי הכניסה לבני ברק?

בעקבות ביקורו המתוכנן של ראש עיריית טבריה בעיר בני ברק, פנה מנכ"ל ארגון 'בצלמו' שי גליק למשטרת רמת גן, בבקשה לאסור על רון קובי את הכניסה לבני ברק, בטענה ל'קיום הפגנה בלתי חוקית' • במכתב מנה גליק את הסיבות אשר בגללן יש לאסור על קובי את הכניסה

פוליטי 5.9.2019 | 20:29

"הפגנה בלתי חוקית" רון קובי צילום: דוד כהן, פלאש 90

 

בעקבות ביקורו המתוכנן להערב (חמישי) של ראש עיריית טבריה רון קובי בעיר בני ברק, פנה מנכ"ל ארגון 'בצלמו' שי גליק למפקד מרחב דן דוד ביתן, בבקשה לאסור על רון קובי את הכניסה לבני ברק, בטענה ל'קיום הפגנה בלתי חוקית'.

במכתב מנה גליק את הסיבות אשר בגללן יש לאסור על קובי את הכניסה. "כאזרח שעקרון שלטון החוק והשמירה על הסדר הציבורי עומדים לנגד עיניו, אני פונה אל כבודו בנושא בהול זה, בתקווה שלא יופרע הסדר הציבורי בעיר שבתחום אחריותך":

1. ראש עיריית טבריה פרסם בדף הפייסבוק שלו כי הוא מתעתד לקיים מפגן ותהלוכת בחירות לרשימתו "הימין החילוני" המתמודדת בבחירות לכנסת ה-22, במרכז העיר בני ברק - רחוב הרב שך 4 - בחצות הלילה שבין חמישי לשישי, ה-5 בספטמבר.

2. לאור רזומה ההפגנות של מר קובי, לא מופרך יהיה להניח שבאווירת בחירות טעונה שכזו, כששני צדדים ניציים נפגשים, כל גפרור קטן עלול להלהיט את הרוחות ולגרום להתפרעות ולתקלה ציבורית שאחריתה מי ישורנה.

3. אך בשבוע שעבר, הגעתו של מר קובי לטיילת בעירו, טבריה, מלווה במי מקורביו גרמה להתקהלות מסוכנת של כאלף איש ששיאה היה תגרה בה נפצעו פצעים קלים מי מהמטיילים ומסביבתו.

4. קובי מתכנן לקיים תהלוכה בבני ברק, כהגדרתה בס' 83 לפקודת המשטרה: "תהלוכה" – חמישים איש או יותר המהלכים יחד, או המתקהלים כדי להלך יחד, ממקום למקום, בין שהם בתנועה ממש ובין אם לאו, בין שהם ערוכים בצורה כלשהי ובין אם לאו; בענייננו אך ברור הוא, כי מפגן שכזה יביא בעקבותיו מאות ו/או אלפים של מתקהלים מהעדה החרדית, שיבואו למחות, להשתתף או אולי אף להיגרר לפרובוקציה יזומה זו - שהרי רשימתו של קובי כל כולה עומדת לבחירות בסימן "לעצור את הכפיה החרדית בכנסת" או "נלחמים בכפיה החרדית".

5. ס' 84 לפקודת התעבורה מורה כי: (א) סבור מפקד משטרת המחוז כי קיום הבטחון הציבורי או הסדר הציבורי מחייבים זאת, רשאי הוא לדרוש, בהודעה לציבור, כללית או מיוחדת, שכל הרוצה להועיד, לארגן או לקיים במחוזו אסיפה או תהלוכה יבקש בכתב מאת הממונה רשיון לכך, לא פחות מחמישה ימים או זמן אחר שיפורש בהודעה לפני היום שנועד לקיום האסיפה או התהלוכה.

6. משיחת בירור שערכתי בשעה האחרונה עם תחנת משטרת רמת גן עלה כי הם לא שמעו על תהלוכה או אסיפה שכזו.

7. לא למותר לציין כי קיום הפגנה שמשתתפים בה מעל 50 איש, בשעה מאוחרת של הלילה בעוד עם ישראל נם את שנתו, ברחוב ראשי בעיר, כשמטרת ההפגנה היא לשלהב את ההמון לו בכדי להשיג רווח פוליטי צר, וללא הודעה מוקדמת לכאורה לרשויות - עלולה לצאת משליטה והנה בלתי חוקית.

8. אפנה את מכובדי לס' 12ג. להנחיית היועץ המשפטי לממשלה (מס' 3.1200) בנושא הפגנות והתקהלויות: ג. הפגנה הכרוכה בעבירה פלילית  עם זאת, המשטרה תהיה רשאית לסרב רשיון או להגביל רשיון, אם יש יסוד סביר לחשד כי ההפגנה תהיה כרוכה בעבירה פלילית, כגון, התפרעות (בניגוד לסעיף 152 לחוק העונשין), המרדה (בניגוד לסעיף 133 לאותו חוק), הסתה של אנשים המשרתים בצבא לאי - ציות לפקודה חוקית (בניגוד לסעיף 110 לאותו חוק), או הסתה לעבירה אחרת ( בניגוד לסעיף 54 לאותו חוק), על שיקול הדעת בנושאים אלה להיות זהיר, והוא כפוף כמובן לביקורת שיפוטית.

9. את מה שכבר נאמר בבג"ץ 148/79 כי "זכות ההפגנה היא זכות יסוד מזכויות היסוד של האזרח בישראל" אך אין היא זכות מוחלטת. היא זכות יחסית. היא מוגבלת על-ידי זכויות אדם יסודיות אחרות, כגון חופש הקניין וחופש התנועה. היא מוגבלת גם על-ידי הצורך לשמור על הסדר הציבורי ועל ביטחון הציבור ועל מרקם החיים הדמוקרטיים (ההדגשות לא במקור). באיזון בין אינטרסים מתנגשים אלו - כבר נקבע בבג"ץ 153/83 שעל מפקד המשטרה לשקול ולהתחשב לפני מתן רישיון לקיומה, בין השאר, בכוחות העומדים לרשות המשטרה, במיומנותם ובציודם ובגודלו של קהל המפגינים והצופים. כן יש להתחשב בשאר התפקידים המוטלים על המשטרה; אף שמתן הגנה נאותה למפגינים הוא מחובתה של המשטרה, אין זו החובה היחידה המוטלת עליה, ועליה להקצות את כוחותיה באופן שתוכל למלא באופן סביר את שאר המטלות המוטלות על כתפיה.

10. שיקולים חשובים אלו – כאמור, על מפקד המשטרה לשקול בבואו לאזן בין הזכויות רק לאחר שיבוקש רישיון מטעם מבקש ההתקהלות או התהלוכה וודאי לא בהפגנה שנעשית בחופזה, מתארגנת במחשכים ללא פניה מתבקשת לרשויות.

11. אי לכך מבוקש מכבודו להפעיל את סמכותו שהואצלה עליו בחוק, ולהורות למר קובי להימנע מלקיים האסיפה היום, וככל שברצונו לקיימה ברישיון, עליו להודיע בצינורות המקובלים וללא שתינתן לו הנחות סלב, חמישה ימים עובר לקיומה לתחנת המשטרה, הכל כנהוג.

12. ככל שאין בכוונתך לעשות זאת, אנא הודיעני לו בכדי שיהיה סיפק בידי לנקוט בהליכים משפטיים למען השבת הסדר הציבורי על כנו".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום