בריטניה הולכת לבחירות, החרדים בבעיה קשה

לאחר שראש הממשלה החדש של בריטניה בוריס ג'ונסון נחל תבוסה קשה בבית הנבחרים, נקבעו הבחירות ל-15 באוקטובר, אלא שהן נופלות על יו"ט שני של גלויות ומותירה לשומרי תומ"צ רק שלוש שעות להצביע

חדשות בעולם 4.9.2019 | 07:35

יונתן זינדל, פלאש 90

בריטניה הכריזה על בחירות בזק, ראש הממשלה בוריס ג'ונסון איבד את הרוב בפרלמנט, ונחל אמש (שלישי) תבוסה קשה בבית הנבחרים, הבחירות התקיימו זמן קצר לפני מועד הפרישה המתוכנן מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר.

קבוצת חברי פרלמנט שמרנים מרדו בג'ונסון והתנגדו לצאת מהאיחוד ללא הסכם, והצביעו נגד ניסיון של ג'ונסון לקדם את הפרישה, 328 מחוקקים תמכו בהצעה, לעומת 301 שהתנגדו.

הבחירות היו מתוכננות להיערך רק ב-2022, אך הן הוקדמו ל-15 באוקטובר 2019.

בוריס ג'ונסון הודיע כבר כי מבחינתו בריטניה תצא מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר, עם הסכם או בלי הסכם, על פי הסקרים בבריטניה יש רוב המתנגד ליציאה מהאיחוד ללא הסכם, הנשאלים הביעו תמיכה ביציאה, אך רק עם הסכם, החשש שמהלך יציאה ללא הסכם, יביא אסון כלכלי על בריטניה.

כזכור, בסוף חודש יולי, נבחר בוריס ג'ונסון לראשות ממשלת בריטניה, לאחר שגבר על יריבו, ג'רמי האנט, שר החוץ הנוכחי. ג'ונסון נחשב לדמות צבעונית בנוף הפוליטי המשמים של האי הבריטי ולכן קיבל את הכינוי 'טראמפ הבריטי'.

ג'ונסון כיהן בעבר כשר החוץ בממשלתה של תרזה מיי - שהודיעה על פרישה, לאחר שלא הצליחה להעביר את הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי. ג'ונסון גם כיהן בעבר כראש עיריית לונדון. הוא נחשב אוהד וידיד אמת של מדינת ישראל ותמיד עמד לצידה, גם בנושאים שהיו שנויים במחלוקת.

הבחירות מתוכננות ליום שני ה- 15 באוקטובר, החל ביום השני של חג הסוכות, שבו חוגגים בחוץ לארץ את יום טוב שני של גלויות. מנהיגי הקהילה היהודית מציעים למצביעים החרדים ושומרי השבת להירשם להצבעה בדואר. אך יש עדיין חששות כי בגלל מועד הבחירות, רבים מהיהודים החרדים לא יצליחו להצביע על אף האפשרות של ההצבעה בדואר. עם זאת יצוין כי הבעיה לשומרי תורה ומצוות אינה בעיה לגמרי, שכן חג שני יוצא בסביבות השעה 19:00 שעון בריטניה והקלפיות ייסגרו בשעה 22:00, כך שיש זמן דיו לשומרי השבת והחג להבדיל ולרוץ לקלפי להצביע.

בתוך כך, ועדת הנבחרים של יהודי בריטניה פנתה לממשלה והביעה דאגה שיהודים חרדים - דתיים לא יצליחו להצביע. המצביעים היהודים צפויים למלא תפקיד מכריע בבחירות הקרובות בגלל הדאגה מהאנטישמיות שנמצאת בתוך מפלגת העבודה (הלייבור) הבריטית בראשות ג'רמי קורבין.

בתי הכנסת משמשים לרוב גם לקלפיות, אך אם הבחירות יהיו במהלך חג הסוכות, זה יהווה בעיה גדולה לחרדים. מועצת ההנהגה היהודית של בריטניה הודיעה, כי היא תעודד את היהודים להגיש בקשה להצבעה בדואר, והם שוקלים להעלות את דאגתם לראש הממשלה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום