ביקורת חריפה בארה"ב בשל החלטת ישראל לאסור כניסת מחוקקות

איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית, ובכירים במפלגה הדמוקרטית, מוחים על החלטת נתניהו לאסור ביקור שתי צירות דמוקרטיות, שתיהן מוסלמיות, שתומכות ב-BDS • "כל מחוקק בקונגרס חייב להיות מסוגל לבקר בישראל"

מדיני 15.8.2019 | 23:32

ארכיון | חיים צח, לע"מ

החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לאסור כניסת שתי צירות דמוקרטיות בבית-הנבחרים, שתיהן מוסלמיות ושתיהן תומכות בתנועת BDS, פוערת קרע בין ישראל לבין איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, והמפלגה הדמוקרטית.

בהצהרה פומבית נדירה נגד צעד של ממשלת ישראל, מביעה השדולה מורת רוח מההחלטה לסגור את שערי ישראל לפני הצירות רשידה טליב, ממישיגן, ואילהאן עומאר, ממיניסוטה, שמייצגות ציבור מוסלמי גדול באזורי הבחירה שלהן.

"כל מחוקק בקונגרס חייב להיות מסוגל לבקר בישראל כדי להתנסות בדמוקרטיה הישראלית בעצמו", נאמר בהודעה רשמית של איפא"ק. "... (אם כי) אנו חולקים על תמיכת עומאר וטלאיב בתנועת BDS, תנועה אנטי-ישראלית שמתנגדת לשלום ועל קריאתן למדינה דו-לאומית".

בעוד שארגונים יהודיים ימניים, לרבות הקואליציה היהודית הרפובליקאית וארגון ציוני אמריקה, הביעו תמיכה בהחלטת נתניהו, יצא רוב הממסד היהודי נגד ההחלטה. כך, למשל, הכריזה הליגה היהודית נגד השמצה: "בעוד שאנו חולקים ללא סייג על עמדות טלאיב ועומאר בזכות BDS, ההחלטה לאסור את כניסתן אינה מועילה".

אך הביקורות הנוקבות ביותר הגיעו מבכירים במפלגה הדמוקרטית, חלקם ידידים נאמנים של ישראל במשך עשרות שנים.

ננסי פלוסי, יו"ר בית-הנבחרים, אמרה הערב, כי האיסור מבטא חולשה ו"מתחת לכבודה של מדינה גדולה כישראל". סטנלי הויר, ממרילנד, מנהיג סיעת הרוב הדמוקרטי בבית-הנבחרים, אמר הערב כי ההחלטה לאסור כניסת השתיים לישראל היא "משגה חמור". הויר ציין כי ניסה לשכנע את ישראל לבטל את ההחלטה, אך לשווא. הוא שוחח אפילו עם שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, שהודיע לפני זמן מה שהשתיים יורשו להיכנס לישראל, אך המאמץ העלה חרס.

צ'אק שומר, ראש הסיעה הדמוקרטית בסנט, אמר הערב כי החלטת נתניהו היא "סימן לחולשה, לא לעוצמה", וכי החלטה "רק תפגע ביחסי ישראל - ארה"ב ותשחק את התמיכה האמריקאית בישראל".

כצפוי, אותם מתמודדים דמוקרטים על הנשיאות שמתחו ביקורת על ישראל בעבר, תקפו אותה בחריפות בגין החלטת נתניהו. הסנטורית אליזבת וורן, אחת מהמתמודדות המובילים, אמרה כי החלטת נתניהו לאסור את כניסת שתי המחוקקות היא "החלטה מבישה, חסרת תקדים". הסנטור ברני סנדרס קרא לנתניהו לשנות את החלטתו. לדבריו, החלטת רה"מ "מבטאת יחס של חוסר כובד כלפי מנהיגים נבחרים, כלפי הקונגרס וכלפי עקרונות הדמוקרטיה".

אפילו הסנטור הרפובליקאי מרקו רוביו מתח ביקורת על החלטת נתניהו. הוא ציין שהוא מתנגד למדיניות של שתי המחוקקות, אך ההחלטה לאסור את כניסתן הייתה "משגה". הוא טען, שהשתיים "רק קיוו שייאסר עליהן להיכנס מפני שהדבר יסייע להן להגביר התקפותיהן על ישראל".

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום