הנתונים נחשפים: מחסור חמור ברופאים בישראל

דו"ח כוח האדם של משרד הבריאות חושף כי קיים מחסור חמור ברופאים בישראל • סטודנטית חרדית לרפואה אומרת ל'בחדרי': "לא מתחשבים בנו" • כמה רופאים יש, כמה מתמחים ומה מצב בתי הספר לרפואה? • כל הפרטים

בריאות 14.8.2019 | 15:00

דו"ח משרד הבריאות רופא, אילוסטרציה צילום: pixbay

 

נתוני משרד הבריאות שהתפרסמו השבוע, חושפים כי מספר הרופאים והאחיות בישראל הינו נמוך באופן יחסי למדינות ה-OECD.

מהנתונים עולה, כי בסוף 2018 היו בישראל 38,765 רופאים או בעלי הרשאה לעסוק ברפואה, מהם קרוב לעשרת אלפים מעל לגיל הפרישה. מספר הרופאים המועסקים בארץ הוא 3.1 לאלף בני אדם, נמוך בשלוש עשיריות האחוז מהממוצע של מדינות ה־OECD.
 
מצב האחיות מורכב אף יותר: בסוף 2018 היו בארץ 68,543 אחיות, מתוכן קרוב לחמש עשרה אלף מעל גיל הפרישה. ועדיין, למרות הגידול שחל בעשור אחרון, מספר האחיות המועסקות עומד על 5 לכל אלף נפשות, נמוך משמעותית מהממוצע במדינות ה־OECD שהינו 9.2.

עוד עולה מן הדו"ח, כי יש מחסור חמור ברופאים בתחומי התמחות שונים כגון, גניקולוגיה, קרדיולוגיה, כירורגיה כללית, מחלות ריאה, פסיכיאטריה ועוד. בתחומי ה'ריפוי בעיסוק' למשל, ישנם כ־4,400 מומחים בלבד. קלינאי תקשורת ואודיולוגים יש בארץ 3,800 בלבד. נתון נוסף אותו ניתן ללמוד מן הדו"ח חושף, כי ב־2018 היו 7,268 מתמחים ברפואה, כאלפיים יותר מאשר ב־2010.
  
בנוגע לבתי הספר לרפואה ישראל נמצאת בתחתית הרשימה. הממוצע במדינות ה־OECD עומד על 13.56 בוגרים ל-100 אלף נפש. בבלגיה, ובישראל 6.9 בלבד.

סטודנטית חרדית לרפואה אומרת ל'בחדרי חרדים', כי הלימודים בישראל יקרים באופן יחסי למדינות האיחוד האירופאי וקשים באופן ניכר ביחס אליהן. "אם הייתי יכולה, הייתי טסה ללמוד באחת ממדינות אירופה כמו מרבית הסטודנטים לרפואה הישראלים. אבל אני נשואה, וחרדית, והתנאים בחו"ל לא מאפשרים לי את זה". "בנוסף", היא אומרת ל'בחדרי', "אין שום התחשבות במצבים כגון הריון או לידה, מה שמקשה מאוד על נשים חרדיות הרוצות ללמוד את המקצוע".
  
סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, מסר בתגובה לענבר טויזר ב-ynet: "הנתונים מצביעים על עלייה מתמדת במספר הרופאים והאחיות בישראל במהלך השנים. פעלנו בכל דרך כדי להגדיל את מצבת כוח האדם עבור המטופל הישראלי ואת כוח העזר עבור הצוות הרפואי. אני בטוח שנמשיך להגדיל את מערך הצוותים הרפואיים במערכת הבריאות, איכותית וכמותית כאחד".
  
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר: "חלק מרכזי בהתמודדות שלנו עם הזדקנות האוכלוסייה הוא תוספת כוח אדם. לצד הגידול המתמיד במספר הרופאים והאחיות, הדגש שלנו נמצא גם בתוספות מקצועות עזר רפואיים, גם כאלו שלא היו קיימים בעבר. רק תוספות כוח אדם משמעותיות יסייעו למשרד להתמודד ולהביא פתרונות אמיתיים לאתגרים של המערכת, בהם הזדקנות האוכלוסייה והגידול הדמוגרפי בישראל".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום