האם עיריית ערד מעוניינת בעליית מחירי הדיור נגד הגעת החרדים?

העירייה פינתה בית כנסת ממקלט עירוני לאחר שהקימו בו בית כנסת ללא אישור • לטענת הפולשים, "העירייה לא מקצה לנו מבני ציבור ואנו נאלצים להתפלל בדירות, מחסנים ומקלטים" • ראש העיר: "הם מפגינים כי לא מתאים להם שעולים המחירים בערד"

חדשות בארץ 12.8.2019 | 14:51

קינות ברחוב העיר | באדיבות המצלם

בסוף השבוע שעבר, פינתה העיריה מקלט עירוני, בו ניסו חסידי גור להקים בית כנסת. בתגובה ערכו החסידים תפילות ברחוב העיר בשבת ובתשעה באב, כמחאה על המחסור בבתי תפלה. ראש העיר מאיים על חסידי גור כי יפנה "עוד עשרות מקלטים" אם צריך, במידה וימשיכו להיכנס למקלטים בעיר.

כידוע, חסידי גור עשו בית ספר למחירי הנדל"ן בעיר ערד. הם לא רוכשים דירות העומדות למכירה מעבר למחיר שנקבע. בכל פעם נקבע רף לפי ההתקדמות קצב הנדל"ן באזור, אך תמיד פחות מהמחיר בשוק. כך, כשנמכרו דירות ב-170,000 שקלים, גור רכשה ב-150,000 בלבד. כאשר המחירים טיפסו אל מעל ל250 אלף שקלים או לכיוון ה-300 אלף, חצר גור הודיעה על רף שמבחינתה לא עוברים אותו.

מבחינת החסידות, התיישבותה במקום כה מרוחק, שהזדמנויות התעסוקה בו מועטות וקשות, היא בעיקר לאפשר לחסידיה לרכוש דירות במחיר סביר. במידה והמחירים עולים, אין להם עוד סיבה להרחיק נדוד עד ערד.

שלטי להשכרה ולמכירה (פיקטיביים) נתלו על עשרות דירות, כדי ליצור מצג של היצע רב על הביקוש, וכל תרגיל אפשרי וחוקי נוצל כדי להביא לבני החצר – שמחתנת מעל 500 זוגות צעירים מדי שנה (!) – פתרון מוזל לדיור.

לאחרונה אף יצאה החצר במיזם 'מקימי' שבמסגרתו נאספו כספים בכל רחבי הארץ וריכוזי החצר בעולם, לשם הובלת מהלך כלכלי-עסקי שירחיב את מעגל התעסוקה וירים את המצב הסוציו אקונומי הנמוך של תושבי העיר החרדיים.

בבחירות האחרונות לראשות העיר, תמכו חסידי גור במועמד השני, לאחר שראש העיר הנבחר ניסן בן חמו, הוביל קמפיין המתנגד לחסידות ולאיכלוס הגבוה שהיא מביאה לעיר.

העירייה, שאינה יכולה למנוע רכישת דירות על ידי החסידים, מנסה למנוע הגעתם, על ידי אפליה במשאבי הנדל"ן הציבוריים. כך, בית המשפט קבע כבר לפני כמה שנים, שהעירייה צריכה להקצות מקומות לבתי כנסת. בפועל, יש לחסידות קושי עצום עם בתי כנסת, כאשר עומדים מבנים ציבוריים ריקים.

המקלטים העירוניים משמשים עמותות ומלכ"רים הדואגות לכל אורך השנה, בתמורה לזכות השהות, לשמור על המקלט לדאוג לניקיונו ולזמינותו לשעת חירום. בערד העיריה מעדיפה שהמקלט יעמוד בשיממונו או יינתן לעמותה שאין לה פעילות, ובלבד לא לחסידות.

בן חמו התראיין הבוקר ב'רדיו דרום' יחד עם הרב יצחק גולדקנופף – מחסידי גור ומזכיר ועדת הרבנים. לדברי הרב גולדקנופף קהילת גור בעיר אם מונה היום "למעלה מ-1,400 משפחות, כשליש מתושבי העיר. אנחנו לא משתלטים על אף מקום. זה שאדם קונה דירה במיטב כספו זו השתלטות? אנו זכאים למבני ציבור בדיוק כמו כל תושבי העיר".

לדבריו, העירייה מנסה להוציא מכרז כדי לתת את המבנים לכל מיני גופים, ובלבד לא להקצותם לחסידות אולם אינה מצליחה במהלך. זה מקום שעומד ריק. לדבריו, יש פסק של בית המשפט מלפני חמש שנים שמגיע להם בית כנסת".

בן חמו השיב כי מדובר ב"שקר וכזב, 1,400 משפחות מתפללות רק ב-3 בתי כנסת? לדעתי יש להם למעלה מ-16 בתי כנסת"

גולדקנופף השיב: "ניתנו להם בתחילת הדרך שלושה בתי כנסת ובעשרים השנים האחרונות אף ראש עיר לא נתן להם בית כנסת אחד. זה לא נשמע לא בארץ ולא בעולם". בפועל, בלית ברירה, חסידים רבים מתפללים בדירות, מחסנים, מקלטים וחנויות שהוסבו לבתי כנסת.

בן חמו טען כי נפגש עם סגן שר הבריאות חבר הכנסת יעקב ליצמן עשרות פעמים וכי הוא מעניק מבנים רבים לחסידי גור בערד: "כשאני הגעתי שברתי את הקשר הגורדי שאומר שמי שרוצה להיות ראש עיר צריך לעבור דרכם. נגמר. תושבי ערד חילונים וכשמישהו מגיע ומנסה לשנות את הססטוס קוו זה לא יקרה, לא במשמרת שלי. אם מישהו יגיע וישנה את אורח החיים של תושבי העיר, זה לא יקרה. היו לי עשרות פגישות עם הרב ליצמן ועם הועדות שלהם. הבהרתי לו את עמדתי והוא הבהיר את עמדתו". בהמשך דבריו טען בן חמו, שהם מפגינים "כי לא מתאים להם שהעיר משגשגת ומחירי הדיור עולים והעיר פורחת".

למעשה ראש העיר אישש בדבריו את טענות החסידים, שהוא מתנכל להם כי הוא חושש מ"השתלטות" על העיר.

בדקנו גם את דברין על עליית המחירים ונמצא שבפועל, אכן היו בעיר בשנים האחרונות עליות מחירים משמעותיות, אולם בבדיקה כלל ארצית לאורך חמש עשרה שנה, נראה שהעליות נמוכות מאוד ביחס לשאר הארץ. זאת מלבד העובדה שכאשר כולם נאבקים על מחירי הדיור הבלתי סבירים ושמחים שיש מקום טוב שניתן לגור בו במחירים הגיוניים, הוא מנסה להציג עליית מחירים כהישג.

אנו ב'ביזנעס' נמשיך לעקוב ולעודד פעולות קהילתיות המאפשרות רכישת דירות במחירים סבירים.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום