בגלל איד אל אדחא: ירידה משמעותית בכמות התחבורה הציבורית

השבוע הראשון של טיולי 'בין הזמנים', לא בתחבורה ציבורית • משרד התחבורה אישר ביטול עשרות אלפי נסיעות, בשל מחסור בנהגים הערבים החוגגים את איד אל אדחא • בחברת אגד לבדה, בוטלו קרוב לעשרים ואחד אלף נסיעות בשבוע הקרוב

רכב ותחבורה 12.8.2019 | 15:01

שר התחבורה. הוא נוסע ברכב פרטי | צילום אילוסטרציה: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

האוכלוסייה המוסלמית בישראל חוגגת את "איד אל אדחא" בחופש דת מוחלט, אבל בשל חופש העיסוק, הנוסעים בתחבורה הציבורית צפויים להינזק בימים הקרובים.

ארגון 'תחבורה בדרך שלנו' בדק ומצא כי משרד התחבורה אישר ביטול אלפי נסיעות בקווי האוטובוסים במרכז, בירושלים, בדרום ובצפון בגלל מחסור בנהגים. החגא החלה אתמול (א') ותמשך עד יום חמישי.

על פי הדו"ח של הארגון, חברת 'אגד' לדוגמא, לא תוציא יותר מ-20 אלף נסיעות בימי ה"חג". הנפגעים העיקריים הם  באזור אלעד, לוד שבה ריכוז חרדי גדול, באר שבע והנגב שגם בהם מתגורר ציבור מסורתי-דתי רב, השרון, חולון, נצרת ונוף הגליל, מודיעין, חדרה, נתניה ובקעת אונו.

מבדיקה השוואתית שערכה העמותה, שבהן דגמה את נתוני הנסיעות בימי ה"חג" המוסלמי מול ימי חול רגילים בחודש הלועזי אוגוסט, בהסתמך על נתוני אמת מה-10 באוגוסט, נמצאו הממצאים הבאים:

'מטרופולין': 9569 נסיעות בוטלו, כ-45% ירידה בכמות השירות. 'דן באר שבע': 3675 נסיעות בוטלו, ירידה של 41.4%. אחריהם 'שירותי אוטובוס מאוחדים': 2,547 נסיעות, כ-36% ירידה, 'קוים' עם 33%, דן בצפון, 31% אגד עם מס' שיא של ביטולי נסיעות מעל לעשרים אלף נסיעות בוטלו, שהם ירידה של 28%. אפיקים -26%, סופרבוס 24%, אגד תעבורה 21% ודן תפחית רק 20.5% בכמות הנסיעות. בשירותי חברות נוספות הפחיתו פחות מ20%.

לדבריו של מקס מורוגובסקי, ממונה תחום השרות לנוסע ב'תחבורה בדרך שלנו': "לצערנו, משרד התחבורה מודע לפגיעה הקשה בשירות התחבורתי לנוסע, שמתרחשת במועד קבוע בכל שנה ולא נערך כלל לתגבר שירות באזורי ההפעלה, שיפגעו כתוצאה מכך וזו בהחלט שערורייה.

הרעיון שבו מכנים בשם 'תחרות', שבמסגרתה לוקחים קווים מ'אגד' ו'דן' ויוצרים במקומם מונופולים אזוריים, לא עובד, בגלל שבתחרות מפעילים נוספים מתגברים שירות תחבורתי לנוסע ומעמדו של הנהג עולה, כך שהפגיעה בשרות לנוסע נחווית בעצימות נמוכה הרבה יותר. אנו קוראים למשרד התחבורה לאפשר גמישות וריבוי מפעילים במכרזי ההפעלה ולהתאים את הממשקים והשירותים לנוסעים, במקום לנוחות של הרגולטור. אנו מקווים כי שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' ישנה תפיסות מיושנות שהתקבעו במשרד ופגעו באופן קשה בנוסעי התחבורה הציבורית בישראל".

משרד התחבורה כתב ל'ביזנעס' בתגובה, כי "המשרד פעל מול מפעילי התחבורה הציבורית במטרה למזער את הפגיעה בתחבורה ציבורית ככל הניתן, בעקבות חופשת הנהגים החוגגים את עיד אל אדחא. אנו קוראים לציבור הנוסעים להתעדכן באתרי המידע וב-*8787 על השינויים הצפויים בקווים".

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום