מהומות בהר הבית: שוטרים פצועים, וכ-1700 יהודים שעלו להר

אלפי ערבים פקדו את הר הבית בגלל חג הקורבן • מהומות אלימות פרצו במקום, ארבעה שוטרים נפצעו • למרות המהומות, למעלה מ-1700 יהודים עלו להר • נזכיר, כי העלייה להר אסורה על פי ההלכה

חרבות ברזל 11.8.2019 | 17:04

על הר ציון ששמם Sliman Khader / Flash90

החל משעות הבוקר המוקדמות ולרגל חג הקורבן, פקדו עשרות אלפי מתפללים ערבים את הר הבית. כוחות משטרת ישראל בפיקודו של מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, נערכו במערכי תנועה משעות הבוקר בעוטף העיר העתיקה, ואפשרו למתפללים המוסלמים להגיע לשטח הר הבית ולחגוג את חגם.

בשלב מסוים, החלו להתגודד אלפי מתפללים שהיו בשטח הר הבית באזור שער המוגרבים, ולהפר את הסדר במקום, תוך שקוראים קריאות לאומניות ומיידים אבנים, כסאות וחפצים לעבר השוטרים. לאור כך, נתן מפקד המחוז הוראה לפזר את המתפרעים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, עצרו 7 חשודים והשיבו את הסדר הציבורי על כנו. מחמת המהומות ארבעה שוטרים נפצעו באורח קל, והסהר האדום מדווח על ארבעה עשר פצועים פלסטינאים.

כמו"כ צעיר יהודי בן 18 נפצע מוקדם יותר באורח קל עד בינוני ברחוב הגיא לאחר שהוכה באמצעות בקבוק זכוכית. לפי עד ראייה פלסטיני, התוקפת היא אשה פלסטינית. חובש רפואת חירום במד"א, אברהם אלוש, סיפר: "כשהגענו למקום הייתה המולה רבה. ראינו צעיר כבן 18 עם פציעות, ככל הנראה מבקבוק זכוכית שפגע בו. ביצענו בדיקות רפואיות, הוא היה בהכרה מלאה, ומיד הענקנו לו טיפול רפואי שכלל חבישות ועצירת דימומים. העברנו אותו לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותו לבי"ח כשהוא במצב קל עד בינוני".

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה אמר מוקדם יותר, כי "אנו עוקבים אחר הצעדים הישראלים באל-אקצא ודיכוי המתפללים והמוראביטון והקריאות החוזרות ונשנות לפרוץ אליו בייחוד בעיד אל-אדחא. הדבר מהווה הפרה ופגיעה בזכויות ורגשות מיליוני מסלמים ברחבי העולם בימים מבורכים אלו". הוא הוסיף וקרא "לוותר על אשליות ההסדר ושיתוף הפעולה הבטחוני והצורך בביטול ההכרה בכיבוש באמצעות תיקון המצפן, הפסקת כל צורות הנורמליזציה והחייאת ההתנגדות".

חאלד אל-בטש, בכיר הג'יהאד האסלאמי, אמר כי "העם הפלסטיני מבצע את חובתו להגן על ירושלים למרות העדר האומה, הנורמליזציה הערבית מעודדת את הכיבוש לתקוף את עמנו, אנחנו ממלאים את תפקידנו כשהאומה אינה ממלאת את תפקידה ונשמור על לפיד ההתנגדות בשיאו, חלק מהמנהיגים הערבים החליטו לפתוח את בירותיהם בפני הישראלים ולפתוח את השער בפני חיסול הסוגיה הפלסטינית".

בהערכת מצב נוספת שקיים מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, החליט לאפשר הביקורים בהר הבית, שבמהלכם ביקרו כ 1729 יהודים וכ 200 תיירים, תוך ליווי כוחות המשטרה שפעלו אל מול מפרי סדר שניסו למנוע את שגרת הביקורים בהר.

נזכיר, כי בחשוון תשע"ו הרבנים הראשיים לישראל הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף וכ-100 רבנים נוספים, חידשו את איסור העלייה להר הבית שנחתם בתשכ''ז.

על הנוסח המקורי מתשכ"ז חתמו רבנים מכל העדות והחוגים שפסקו כי אסור לעלות להר הבית. בין החותמים היו הרב הראשי לישראל הרב איסר יהודה אונטרמן זצ''ל, הראשון לציון הרב יצחק ניסים זצ"ל והגאון רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל.

אליהם הצטרפו גדולי הרבנים הרב עובדיה יוסף, הרב שלמה זלמן אוירבעך, הרב יוסף שלום אלישיב, הרב צבי יהודה קוק, הרב שאול ישראלי, הרב בצלאל ז'ולטי, וגדולי ישראל נוספים שצרפו חתימתם.

המכתב שנשא את הכותרת 'הודעה ואזהרה' פנה אל בני ישראל בארץ ומחוצה לה: "אחר שזכינו בחסדי השי"ת שהר הקודש והמקדש חמדת ישראל נמצא ברשותנו, ורבים מהמון בית ישראל נוהרים לחזות עין בעין את מקום הקודש והמקדש, ויש מהם שנכנסים בשטח הר הבית, אשר מדורי דורות אנו מוזהרים ונמנעים מלהיכנס בכל שטח הר הבית כולו פן ניכשל ח"ו באיסור חמור בפגיעה בטהרת המקום הקדוש הזה.

זאת ועוד, ברבות הימים נעלם מאתנו המקום המדוייק של המקדש וכל הנכנס אל שטח הר הבית עלול להכנס מבלי יודעים אל מקום המקדש וקודש הקודשים, ואז ייכשל באיסור חמור של כרת ח"ו.

לפיכך אנו חוזרים ומזהירים על מה שהזהרנו מכבר שבל יהין איש ואשה להכנס לכל שטח הר הבית, בלי הבדל דרך איזה שער שנכנסים בו, ומלבד עצם הזהירות מאיסור חמור זה של פגיעה בטהרת מקום הקודש והמקדש, יש גם מצווה רבה של מורא המקדש ושמירתו.

ובזכות זאת יזכנו הקב"ה לתשועתו המהירה להחיש גאולתנו השלמה ונשמח לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו ולעבדו בלבב שלם מהר בימינו אמן".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום