מתגברת ההערכה: הפיגוע בגוש עציון לא היה ניסיון חטיפה

על פי גורמי הביטחון האירוע כולו נמשך דקות אחדות, ובסופו הטילו המחבלים את גופתו של דביר שורק ז"ל לצד הכביש וברחו מהמקום. הכוחות שסורקים את האזור בניסיון לאתר את הרוצחים מתמקדים באזור חברון. מוקדם יותר, סייר רה"מ בזירת הפיגוע: "אנו נתפוס את המחבלים ונבוא איתם בחשבון"

חרבות ברזל 8.8.2019 | 21:18

נועם רבקין פנטון, פלאש 90

מתגברת ההערכה במערכת הביטחון: הפיגוע בו נרצח הלילה (חמישי) דביר שורק ז"ל לא היה ניסיון חטיפה, אלא ניצול הזדמנות לרצח. מתגבשת ההבנה כי המחבלים עקבו אחר דביר בדרכו ליישוב, תקפו אותו, דקרו אותו והטילו את גופתו לצד הכביש - כל זה תוך דקות בודדות. הסריקות אחר המחבלים עברו דרומה יותר, לאזור חברון.

למרות ההערכה, הג'יהאד האסלאמי הפנה הערב מסר לאסירים בבתי הכלא: "אנחנו פועלים עבורכם". המסר דווקא מרמז שכן התרחש ניסיון חטיפה, למען שחרור אסירים. עם זאת, אף אחד מארגוני הטרור, גם לא הג'יהאד האסלאמי, לקח אחריות על הפיגוע.

הרמטכ"ל קיים מוקדם יותר הערכת מצב בשטח עם אלוף הפיקוד, גורמי המודיעין והשב"כ. על פי חקירת האירוע עולה כי מעשה הרצח נמשך דקות בודדות. בשעה 20:00 בערב אתמול ניתק הקשר עם דביר, וכעת מתברר כי הוא נרצח כבר בשעה 20:30. בסביבות השעה 23:00 הגיע המידע על היעדרו למשטרה ולכוחות הביטחון והם החלו במבצע לאיתורו. ב-5:30 לפנות בוקר נמצאה הגופה, כשעליה סימני דקירה.

בעקבות הפיגוע, בשטחי יהודה ושומרון לאחר תקופה קצרה של רגיעה, חזרה האווירה המתוחה. ישנו חשש שהחוליה הזו תנסה לבצע פיגועים נוספים או שחקיינים יבצעו פיגועי השראה. על מנת למנוע כל פעולה כזו, הצבא תגבר את כוחותיו באזור ומאות חיילים הוקפצו.

במקביל השב"כ והצבא ממשיכים בסריקות אחר המחבלים, שיורדות בשעות האחרונות דרומה יותר, לכיוון חברון. לכוחות אמנם יש קצה חוט לגבי מיקומם של המחבלים, אך עדיין הדברים לא ברורים לחלוטין. השב"כ כנראה יודע כבר כמה מחבלים השתתפו בביצוע הרצח, משום שהם אספו את כל סרטי המצלמות באזור, אך המידע הזה לא פורסם.

מהחקירה עולה כי דביר ירד מהאוטובוס בצומת אפרת והחל להתקדם לצד הכביש לכיוון הישיבה שלו במגדל עוז. דביר היה בטוח שיגיע במהרה ושלח לחברו שיחכה לו כי יגיע בזמן ל"סדר ערב". אך בעודו הולך לצד הכביש רכב, ובו המחבלים, החל לעקוב אחריו. אולי משום שהם זיהו את עמדת הש"ג של היישוב, המחבלים החליטו לסיים את האירוע בזריזות: הם דקרו אותו והשליכו את הגופה. אף אדם, גם לא השומר בש"ג, שם לב לכך שמשהו מתחולל במרחק כ-150 מטרים בלבד במורד הכביש.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיע להערכת המצב בשטח ופנה לתקשורת: "ארץ ישראל ניקנית בייסורים, איבדנו כאן את הבן של משפחת שורק וליבנו איתם, אנחנו מחבקים אותם בשעתם הקשה". נתניהו הוסיף כי מדינת ישראל "תבוא עם המחבלים בחשבון". 

הפיגוע כולו התבצע ככל הנראה בהשראה, או אפילו בהכוונה ישירה, של החמאס, ששולח ברכות על הרצח מרצועת עזה. המחבל, או קבוצת המחבלים, נעה על הציר במהלך הלילה וחיפשה מטרה. כשראו את דביר שורק, שהסתובב לבדו בשעה מאוחרת, החליטו כי הוא יהיה קורבנם.

mako

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום