משרד התחבורה מערים קשיים על פינוי שדה התעופה בהרצליה

אושרה היום תוכנית להקמת שכונת מגורים שתחליף את שדה התעופה שבהרצליה • מנגד אתמול המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה את המשך הפעלתו למשך שלוש שנים נוספות • ובינתיים במשרד התחבורה מצהירים כי יתנגדו לסגירת השדה ללא חלופה פעילה

רכב ותחבורה 7.8.2019 | 20:34

שדה התעופה בהרצליה | ori, ויקיפדיה

קשיים בפינוי שדה התעופה בהרצליה: במשרד מצהירים כי יתנגדו לסגירת שדה התעופה בהרצליה, כל עוד לא יפעל שדה תעופה חלופי במקומו. ביומיים האחרונים נדונו בוותמ"ל תוכניות הבנייה לשטח, וכמעט במקביל במועצה הארצית לתכנון ולבנייה התקבלה החלטה לגבי המשך הפעלתו, אלא שלעמדת משרד התחבורה יש חשיבות קריטית, היות וההחלטה לגבי המשך הפעלתו, או לחילופין סגירתו - תתקבל בהחלטת ממשלה.

שדה פעיל מימי המנדט

שדה התעופה הרצליה הוא שדה פעיל, הקיים עוד מימי המנדט הבריטי. הוא מספק מענה בעיקר לטיסות פרטיות וחקלאיות. ב-2009 החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לגרוע את השדה מתוך מערך שדות התעופה הלאומי, ולהפכו לשדה זמני. מאז, למעשה, פועל השדה על תקן של שדה זמני, שפעילותו מוארכת כל פעם מחדש. לפי התוכניות צפויה לקום במקומו שכונת מגורים גדולה, שעצם בנייתה מעורר מחלוקת בקרב תושבי הרצליה. לאחרונה נקבע שהעתקת פעילות השדה תיעשה לשדה תעופה חדש שיוקם במזרח חדרה. לתוכנית זו קמה קואליציה נרחבת של מתנגדים ובראשם עיריית חדרה והמועצה האזורית מנשה שבשטחן מתוכנן לקום שדה התעופה החדש.

אלא שבמצב שנוצר כעת, כלל לא ברור האם שדה התעופה בהרצליה יתפנה ואם כן - מתי. היום (ד') הפקידה הוותמ"ל את תוכנית תמל\1083 המכונה "קריית המסלול". מדובר בשטח שבצפונו דרך מנחם בגין בהרצליה, מערבית ברחוב כנפי נשרים, מזרחית בתחנת הדלק הקיימת ודרומית לגדר הצפונית של שדה התעופה הקיים. היא מייעדת את שטח השדה להקמת 1,650 דירות, 300 יחידות דיור מוגן. ושטחי מסחר ותעסוקה. מדובר בחלק אחד של השטח, כאשר באזור סמוך לו מתוכננות להיבנות עוד כמה אלפי דירות.

"כל ההחלטה הזו היום של הוותמ"ל היא שערורייה תכנונית", אמר היום ל"גלובס" חבר מועצת העיר הרצליה, אייל פביאן. "בזמן שהעיר הרצליה מגישה תוכנית לוועדה המחוזית שכוללת את צפון הרצליה ודנה איתה בה, ממש בימים הללו, הוותמ"ל מתערב ומפריע לתכנון העירוני הכולל ל-15 השנים הבאות. אמרתי את זה היום בישיבת הוותמ"ל וגם ביקשתי מהם בהתאם לפחות אורכה של כמה חודשים להשלים את הדיונים בתוכנית המתאר ולהגיע להסכמות והם בשלהם. נצטרך לשקול את צעדינו הלאה. גם הנציגות של אגף ההנדסה של עיריית הרצליה הביעו הסתייגויות מהתוכנית".

מתעקשים על שדה תעופה חלופי ופעיל

לאור החלטה שהתקבלה אתמול במועצה הארצית לתכנון ולבנייה, כלל לא ברור מה משמעות החלטת הוותמ"ל. אתמול דנה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה באותו תא השטח, אם כי מזווית אחרת - שמבקשת לקבוע עד מתי תימשך פעילות שדה התעופה בשטח. מדובר בתוכנית ששמה תמ"א 15/ב. מההחלטה שהתקבלה עולה כי פעילות שדה התעופה בהרצליה תימשך עד למועד המוקדם מבין המועדים הבאים: אישור תוכנית פיתוח לתוכנית מאושרת למגורים, תחילת עבודות בשטח לצורך מימוש תוכנית למגורים או מתן היתר ראשון לפי תוכנית למגורים, או עם קבלת רישיון הפעלה לשדה תעופה חלופי לתעופה כללית.

על ההחלטות הללו, יש להוסיף את עמדת משרד התחבורה שמתנגד לסגירת הפעילות בשדה על להפעלת שדה תעופה חלופי.

במשרד מסתייגים מההתניות החלופיות השונות הכלולות בתוכנית 15ב', שנתנו עדיפות ברורה להתקדמות התכנון למגורים במסגרת הוותמ"ל, על קידום שדה התעופה החלופי. במשרד דורשים שהתנאי היחיד להפסקת פעילות השדה יהיה רק בעת תחילת הפעלת השדה החלופי. "ההחלטה לא נוקבת בזמן מוחלט וספיציפי", אומר דובר המשרד שהוסיף כי "משרד התחבורה תמך בהצעה אך ציין, כי יש לאפשר הפעלת שדה הרצליה עד פתיחתו של המחליף לו, שאמורה להתממש תוך שלוש שנים".

ואולם בהתחשב במצב הנוכחי, שבו לא קיים עדיין שדה חלופי ושהתוכנית להקימו במזרח חדרה מעוררת גלי התנגדויות בסביבה, הסיכוי ששדה כזה יתחיל לפעול בתוך 3 שנים אינו גבוה.

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום