שבתון בבחירות לעובדים זרים? גם למנדלבליט אין פתרון

עפ"י המסתמן, גם ב בחירות לכנסת ה-22 שייערכו בעוד כחודש וחצי, עובדים זרים , שאין להם כלל זכות הצבעה, ייהנו מיום שבתון - או לחלופין יעבדו ויקבלו שכר מוגדל

כלכלי 5.8.2019 | 15:56

עובדים זרים, אילוסטרציה | יעקב לדרמן, פלאש 90

על-פי המסתמן, גם בבחירות לכנסת ה-22 שייערכו בעוד כחודש וחצי, עובדים זרים, שאין להם כלל זכות הצבעה, ייהנו מיום שבתון - או לחלופין יעבדו ויקבלו שכר מוגדל.

שר הפנים אריה דרעי פנה בשבועות האחרונים ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון חנן מלצר, בבקשה לבדוק את זכאותם של עובדים זרים, שהם נטולי זכות הצבעה - ליהנות משבתון ביום הבחירות. זאת, על רקע מצב שבו מטופלים סיעודיים רבים שנתמכים בידי עובדים זרים, נדרשים לשלם להם שכר כפול על עבודתם ביום השבתון, וכך גם במקרים שבהם עובדים זרים מועסקים בחקלאות.

השופט מלצר בדק את הסוגיה עם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, וספק אם תשובתו תרצה את שר הפנים דרעי או את ראשי התאחדות התעשיינים ונשיאות המגזר העסקי, שנאבקים אף הם לצמצום יום השבתון הצפוי, שיהיה יום השבתון השלישי בתוך שנה בשל מערכת בחירות.

"אינני סבור שבידי הסמכות לקבוע כי הזכות ליום שבתון ביום הבחירות ולתשלום בגינו אינה נתונה למי שאין לו זכות הצבעה", כתב מנדלבליט לשופט מלצר. "נדמה כי אף ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית לא העניק המחוקק סמכות בעניין זה, וכך הם פני הדברים, לפי מיטב הבנתי, ביחס לכל מאסדר אחר". 

במכתבו ליו"ר ועדת הבחירות מנדלבליט הבהיר עוד כי "הנושא מסור לכוחה של הרשות המחוקקת, שבידיה האפשרות לעצב מחדש את ההסדר החוקי".

על-פי הערכות של נשיאות המגזר העסקי, העלות הכוללת של שלושת ימי השבתון בשל הבחירות לרשויות המקומיות בסוף אוקטובר, הבחירות הכללית באפריל והבחירות הכלליות שצפויות להיערך באמצע ספטמבר - תסתכם בכ-4.5 מיליארד שקל.

גם ניסיונות שהובילו באחרונה ראשי המגזר העסקי להתנות את התשלום על יום השבתון לעובדים במשק בכך שהם יממשו את זכותם הדמוקרטית וילכו להצביע - העלו עד כה חרס, שכן כל שינוי כזה כרוך בתיקוני חקיקה.

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום