זיהוי חלקי, שעתיים של לחימה - והכוח שהכריע

ההיתקלות בגבול עזה: נחשפו פרטים ראשוניים מתחקיר צה"ל על האירוע שבו נפצעו קצין ושני לוחמים. מהממצאים עולה שהמחבל זוהה אך לא הנשק שהיה עליו, הלחימה ארכה כשעתיים, וכוח נוסף שהוקפץ למקום הוא זה שהכריע

חרבות ברזל 1.8.2019 | 21:46

דובר צה"ל

לאחר שמחבל חדר לפנות בוקר (חמישי) לשטח ישראל מרצועת עזה, פתח באש לעבר כוח צה"ל ופצע קצין ושני לוחמים - בצה"ל מתחקרים את האירוע. בין השאלות שעלו: האם התצפיות הצליחו לזהות שהמחבל חמוש? האם עדכנו את הכוח בדרכו למקום? ואיך תפקדו הלוחמים, על רקע העובדה שרק הכוח השני שהצטרף הצליח לחסל את המחבל? אלו הפרטים החדשים שהתקבלו עד כה.

התקרית החלה בשעה 2:00 לאחר שתצפית של צה"ל זיהתה דמות חשודה מתקרבת אל הגדר. כוח של חטיבת גולני שהיה בסמוך נשלח למקום, פרק מהרכב, ולהפתעתו נתקל במחבל חמוש שזרק לעברו רימון ופתח באש. הלוחמים הגיבו באש - ובחילופי היריות נפצעו מפקד המחלקה ושני לוחמים נוספים.

בזמן ההיתקלות, שנמשכה מתחילתה ועד סופה כשעתיים שלמות, הוקפץ כוח נוסף של גולני למקום - וזה הסתער לבסוף על המחבל והרג אותו. במקביל, כוחות נוספים נשלחו לאבטח את היישובים באזור והוצבו בהם עד שנשללה האפשרות שמחבלים נוספים מסתובבים בשטח.

בכיר באוגדת עזה מסר כי התצפית זיהתה את המחבל כ-250 מטר מהגדר, והאירוע הוכרז כפח"ע (פעילות חבלנית עוינת) מתחילתו למרות שלא זוהה הנשק שנשא עליו המחבל עד שחצה את הגדר. עוד מסר כי בזמן האירוע טנק של צה"ל ירה פגז לעבר עמדת חמאס.

בנוסף, הדגיש הבכיר כי האירוע כולו נשאר סמוך לגדר ולא זלג פנימה לכיוון שטח ישראל. בנוגע למשך הזמן הארוך של האירוע אמר: "אין הישג נדרש להרוג מחבל מהר, יש הישג שנקרא להרוג מחבל נכון".

דובר צה"ל

שני הצדדים לא מעוניינים בהסלמה

על פי דיווחים מהרצועה, המחבל האני אבו סאלח היה פעיל חמאס שיצא לבצע נקמה על מות אחיו - שנהרג לאחרונה מירי צלפים סמוך לגדר. לפי שעה מסתמן כי אכן לא מדובר בפיגוע שהוכוון בידי חמאס. זאת בצל העובדה ששני הצדדים לא מעוניינים בהסלמה ובחזרה לעימות רחב ברצועה.

גם החקלאים שקיבלו הרשאה לשוב ולעבד את השדות מעידים על כך שהלך הרוחות לא מעיד על הסלמה. ישראל וחמאס מבקשים לשמר את המצב הנוכחי של הסדרה, לאחר שבועות ארוכים שבהם רבים חשבו שהמערכה הגדולה הבאה בעזה בפתח.

גם בצה"ל טוענים שמדובר במקרה יחידני, שלא מייצג את גישתו הנוכחית של חמאס. עוד יש לציין כי גם כשמדובר בהפוגה ממושכת עם חמאס בעזה, אין מדברים על שקט גמור ונטול אירועים לחלוטין, וזו ההפוגה שניתן להשיג בנסיבות הנוכחיות. כמו כן, ההסכמה בין חמאס לישראל על הפוגה איננה מבטלת את היכולת של מפגע בודד להחליט לפעול על דעת עצמו.

מספר המשתתפים בהפגנות על הגדר בימי שישי האחרונים נמצא בירידה, ייתכן כי זאת עקב מדיניותו הנוכחית של חמאס, וגם עקב העובדה שחג הקורבן קרב והפלסטינים עסוקים בו. עם זאת, אירוע נוסף נרשם על גבול הרצועה זמן קצר לאחר ההיתקלות כשמספר ילדים בני 12 חצו הגדר ונעצרו מיד בידי צה"ל.

mako

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום