ביטול מכירת מטוסי החמקן לטורקיה - כך ישראל פעלה מאחורי הקלעים

בירושלים ניצלו את ההזדמנות בה ארדואן החליט לרכוש מערכות הגנה מפני טילים רוסיות והפעילו לחץ על וושינגטון שתבטל את עסקת מכירת המטוסים המתקדמים לטורקיה. לפני כשבועיים החליטו בארה"ב שלא למכור כ-100 מטוסי הדור החמישי לאנקרה

מדיני 30.7.2019 | 23:22

מטוס ה-F-35 (ארכיון) | צילום: Darrin Russel / USAF

לפני כשבועיים הכריזה ארה"ב רשמית כי היא מתכוונת לבטל את מכירת מטוסי החמקן מדגם F-35 לטורקיה, לכאורה בשל ההחלטה של ארדואן לרכוש מערכות הגנה אווירית מתקדמות מהרוסים. אלא שככל הנראה, גם ישראל הייתה מעורבת בהחלטה, כך פורסם הערב (שלישי) במהדורה המרכזית.

מתברר שישראל פעלה מאחורי הקלעים על מנת לנסות ולמנוע את השלמת העסקה שהייתה מעניקה לצבא הטורקי יכולות אוויריות מתקדמות. ישראל זיהתה את החלטת הטורקים לרכוש את מערכת ה-S-400 מהרוסים כהזדמנות להפעיל לחץ על האמריקנים ולשכנע אותם שלא למכור את 100 מטוסי החמקן מהדור החמישי לאנקרה.

מבחינה רשמית, בוושינגטון חוששים שפריסת מערכת ה-S-400 בטורקיה, בזמן שהמדינה מחזיקה גם במטוסי ה-F-35 המתקדמים מתוצרת אמריקנית, תוביל לכך שהרוסים יאספו מידע על המטוסים האמריקניים באמצעות המערכת. "ה-F-35 לא יכול להתקיים יחד עם פלטפורמת איסוף מודיעין רוסית שתשמש כדי ללמוד על היכולות המתקדמות שלה", אמרו האמריקנים.

ימים ספורים לאחר ההודעה של הפנטגון על ביטול המכירה שיגר נשיא טורקיה ארדואן מסר מאיים לנשיא טראמפ, ולפיו אם ארה"ב תסרב למכור לטורקיה את מטוסי החמקן, טורקיה לא תהסס לפנות למקורות אחרים על מנת לספק את צרכיה – ככל הנראה מדובר ברוסיה.

mako

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום