בהוראת בית הדין לעבודה: הסתיימה שביתת האחיות

על פי ההחלטת בית הדין, השביתה שנמשכה יומיים תסתיים, אולם האחיות יורשו להמשיך בעיצומים ולא לשתף פעולה עם יוזמת מבדקי האיכות שמוביל משרד הבריאות. הצדדים ימשיכו לנהל משא ומתן וביום חמישי יתקיים דיון נוסף

בריאות 24.7.2019 | 16:26

הדס פרוש, פלאש 90

בית הדין לעבודה הורה היום (רביעי) לאחיות לסיים את השביתה בה פתחו אתמול. על פי ההחלטה, האחיות יורשו להמשיך בעיצומים ולא לשתף פעולה עם יוזמת האקרדיטציה - מבדקי האיכות - שמוביל משרד הבריאות. בשל העיצומים, משרד הבריאות יוכל להפחית שכר.

על פי החלטת בית הדין, הצדדים ימשיכו במו"מ, וביום חמישי יתקיים דיון נוסף. במהלך הדיון שהתקיים היום בו השתתפו גם נציגי האוצר, האחים והאחיות ומשרד הבריאות, שופטת בית הדין לעבודה אריאלה גילצר כץ הציעה פשרה לפיה תבוטל ההחלטה על הפחתת השכר, ואם נעשתה הפחתה - הסכומים יוחזרו. עוד הציעה השופטת שהאחיות יפסיקו את העיצומים והשביתה, ושהצדדים ינהלו משא ומתן בבית הדין על האקרדיטציה (מבדקי איכות).

השופטת אף הציעה כי הצדדים ינהלו מו"מ בנוגע למטלות שיועברו לסקטור אחר, המשימות שיבוצעו באופן דיגיטלי, ובכן בעניין התקנות שאין צורך בהן. מנכ"ל משרד הבריאות יעביר בתצהיר מידע אודות מספר התקנים שהוספו מאז 2017. כמו כן, יועבר מידע על מספר המיטות בכל בית חוליםועל מספר תקני האחיות בכלל מערך האשפוז הציבורי. על פי ההצעה, הצדדים ידווחו לבית הדין תוך שלושה שבועות מהיום על התקדמות המו"מ. עם זאת, ההצעה לא התקבלה.

במרכז המחלוקת עומדת הודעת האחיות מחודש מאי, לפיה לא ישתפו פעולה עם תהליך האקרדיטציה, מבדקי האיכות, שמפעיל משרד הבריאות. את התהליך מבצע ארגון JCI הבינלאומי, ולטענת האחיות הוא מקשה עליהן עוד יותר לבצע את עבודתן, שבין כה מתבצעת בעומס כבד ובמחסור בתקנים.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הביע תקווה שלמרות הסערה, בסוף התהליך הצדדים יגיעו להסכמות. "באנו לכאן כי אנחנו חושבים העיצומים והשביתה לא טובים למערכת הבריאות וניתן להיכנס לתהליך מסודר של הידברות", אמר המנכ"ל בתום הדיון. "אנו מכוונים לתהליך שבו נראה איך אנחנו מפחיתים את נטל העבודה על האחיות בלי לפגוע המטופלים. נקבל את החלטת בית הדין ונכנס למו"מ יעיל ומהיר ואני מקווה שנביא בשורות. צריך לקחת בחשבון שאנחנו בתקופת בחירות, וההישגים האפשריים מוגבלים".

מנגד, אמרה יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן, כי היא שמחה על סיום השביתה. "האחיות אף פעם לא שמחו לשבות", אמרה בתום הדיון. "עם זאת, העיצומים נמשכים - חד וחלק. היום הבהרנו בצורה חד משמעית בנוגע לעומסים ולאקרדיטציה. יש פתרונות שאפשר למצוא תוך שבוע. צריך להיות מובן מאליו שמהיום והלאה, כל מטלה צריכה להיות מלווה בכוח אדם. כיוון שאני אזרחית מדינת ישראל, המדינה הזאת לצערי הרב לא קורה כלום עם דיבורים".

בפתח הדיון נזפה השופטת בנציג בבר סימן טוב ויו"ר חטיבת המרכזים הרפואיים, ד"ר אורלי ויינשטיין ובנציג האוצר אפרים מלכין על כך שלא הגישו אתמול את צווי המניעה. "למה היה צריך לחכות להיום בבוקר? לא חבל היה על הלילה? היינו באים לפה אתמול בעשר ויכול להיות שבבוקר היינו מסיימים כבר", פנתה לנציגי המדינה. הדיון התעכב ב-40 דקות בשל כך שנציג האוצר, סגן בכיר לממונה על השכר, איחר. את הסתדרות האחיות מייצגת היו"ר כהן ולצדה יושבי ראש ועדי האחיות בבתי החולים.

מנכ"ל משרד הבריאות אמר אז כי הוא "מוכן לדבר על הנהלים והעומסים, לא על האקרדיטציה". "הוא אומר את זה מתוך סיבה פשוטה: כדי להגיד שבית הדין אמר לא לדבר על אקרדיטציה", אמרה בתגובה יו"ר הסתדרות האחיות והוסיפה: "אנחנו לא מסוגלות יותר בעומסים. מישהו צריך לתת תקנים".

במהלך ההפסקה, מחו האחיות על הניתוק לטענתן של בר סימן טוב מהמחלקות בבתי החולים. "אחות מגיעה למחלקה והיא הופכת לקלדנית במקום לטפל, זה האקרדיטציה", אמרה אחת מהן. "הוא אמר שאחיות לא שוטפות חולים. אני סגנית אחות אחראית ושוטפת חולים, מאיפה הוא מביא את זה?".

יו"ר הסתדרות האחיות אמרה טרם הדיון כי "אני רוצה שהשופטת באמת תשמע מה קורה איתנו. הסקטור הכי מסור. האחיות קורסות. אמרנו רק די לעומסים ולתת יותר לחולים. תסתכלו מה קורה במחלקות - חולים מסתובבים במסדרונות, בחדרי האוכל, ליד השירותים. זה ההורים שלנו, מחר זה אנחנו. תראו מה קורה במחלקות הילדים. זה על חשבון החולים, נקודה".

"ההחלטה היא פשרה מצדנו"

יו"ר ועד אחיות בשיבא תל השומר, דורית סקינזס, שהגיעה גם כן לדיון אמרה כי "ביומיים שביתה האלה הרופאים פשוט איבדו את העשתונות. הם לא יודעים מה לעשות בלי האחיות. האחיות הן עמוד התווך של הסיעוד".

יו"ר ועד העובדים בבית החולים בילינסון, דליה הדר, אמרה בתגובה לסיום השביתה כי "ההחלטה היא פשרה מצדנו, כי אנחנו כאחיות לא היינו מקבלים החלטה כזו לולא בית הדין החליט כך. אנחנו קורסות, האחיות הצעירות הולכות למקומות אחרים"

אמש כהן אמרה לוואלה! NEWS כי השביתה שמקיימות האחיות צפויה להימשך, למרות ניסיונות המשרד למנוע את המשך העיצומים. "נציג בבית הדין את הכול. נשבות ללא הגבלת זמן", הכריזה. לטענת כהן, המשרד לא קיים משא ומתן עם ההסתדרות, אולם היא פתוחה לשיח שיפתור את המחלוקת בין הצדדים. "כשיהיה למנכ"ל המשרד מה להגיד לי, שיבוא להגיד לי. לא קראו לי. אני תמיד פתוחה, לכל מו"מ שיקראו לי, אבוא. זה לא אומר שאני מוכנה שהמצב יימשך ככה".

לדבריה, השביתה צפויה להמשך ללא הגבלת זמן, עד שיושגו הבנות. "לסגת? אני לא מנהלת משא ומתן כזה. מה זה לסגת? בסך הכול אמרנו - אתם רוצים להדמות לאמריקה? תעשו פסק זמן ותבחנו את זה, ואז תראו מה אתם צריכים לעשות. אי אפשר לבקש פעולה כזאת אחרי שלוקחים תקנים", אמרה בתגובה למדדי האיכות שמקדם המשרד בבתי החולים

כהן דחתה בתוקף את הטענה כי המחאה מתקיימת בתקופת בחירות על מנת להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות. "אני לא מתעסקת בפוליטיקה. אין קשר לבחירות. לא קמנו עם זה היום, הלכנו כל חודש למנכ"ל ויש פרוטוקולים על זה. חולה שנכנס לבית חולים לא מתעסק בפוליטיקה", הבהירה.

וואלה!

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום